Gel eller Litium eller original batteri.

Bor man i Stockholm kan man köpa Batterier på Global i Länna, bra service och nära Biltemapriser.

Är deras batterier bättre? Har påven konstig hatt?
 
Billigare kanske, men lätt är det inte.
Tycker jag.

Så svårt kan det inte vara att gå ner ett kilo.
Bestämde mig för att sluta äta när jag var "mätt" denna sommar istället för att fortsätta bara för att det är gott.
Ingen direkt träning utan bara anpassa mängden mat.
Gick ner 3 kilo under semestern så det var la två batterier som försvann där.
 
Finns en del trådar om detta... :fakta

Personlig erfarenhet: Biltemas LiFePo4-batterier funkar hur bra som helst.
 
Så svårt kan det inte vara att gå ner ett kilo.
Bestämde mig för att sluta äta när jag var "mätt" denna sommar istället för att fortsätta bara för att det är gott.
Ingen direkt träning utan bara anpassa mängden mat.
Gick ner 3 kilo under semestern så det var la två batterier som försvann där.

Men, när allt är bantat och man ska börja plocka vikt på hojen är batteriet bland det billigaste..... ;)
 
TRE månader gammalt batteri ! Och startsvårigheter
Då hade jag kollat batterispänningen med startad hoj och tänd belysning. Vid lite olika varvtal.
Det vanliga när man har svårigheter få igång hojen är att skylla på batteriet.
Och köpa nytt batteri.
Har jag själv gjort.
När svårigheten att starta i själva verket beror på att hojen inte längre laddar batteriet.

Batterispänningen ska på nyare hojar ligga omkring 14,3 Volt från tomgång och uppåt i varvtal med tänd belysning.
För så bra är laddningsregulatorerna idag.
jag har konstant framme laddningen och den har alltid pendlat mellan 14,1 och 14,2 volt på den här hojen.
 
jag har konstant framme laddningen och den har alltid pendlat mellan 14,1 och 14,2 volt på den här hojen.

Låter bra.
Och du mäter batterispänning med sladdar direkt på batteripolerna ?
Eller är spänningsmätningen inkopplad någonstans lättast på sladdar vid styrhuvudet ? #

För mäter du batterispänningen direkt på batteripolerna så verkar det som ett kass batteri.
Fabrikat ?
Modell ?
Har du någon länk till det ?

# Har sett katastrofala spänningsfall i original kablaget på Sprint RS.
 
Låter bra.
Och du mäter batterispänning med sladdar direkt på batteripolerna ?
Eller är spänningsmätningen inkopplad någonstans lättast på sladdar vid styrhuvudet ? #

För mäter du batterispänningen direkt på batteripolerna så verkar det som ett kass batteri.
Fabrikat ?
Modell ?
Har du någon länk till det ?
Fabrikat: Bilbutteriks (Biltema)
Modell: deras största
Länk: Nej det verkar utgått för dom har bara ett mindre kvar på hemsidan.

Jag har en Kombinerad klocka, tempmätare och voltmeter kopplat på batteriet.... En sån här.
https://www.louis.eu/artikel/koso-m...0034905&list=00e76dfffae959471ef799375ab13059
 
Fabrikat: Bilbutteriks (Biltema)
Modell: deras största
Länk: Nej det verkar utgått för dom har bara ett mindre kvar på hemsidan.

Jag har en Kombinerad klocka, tempmätare och voltmeter kopplat på batteriet.... En sån här.
https://www.louis.eu/artikel/koso-m...0034905&list=00e76dfffae959471ef799375ab13059

Kan bara beklaga ! Hoppas du har nära till Bilbutteriks. För reklamation.

Hmm är Koso'n med Voltmeter mm. kopplad direkt till batteriet utan mellanliggande strömbrytare,
hur mycket ström drar den ?

Hittar bara
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-litium-2-ah-2000039674
Men med annan sökteknik
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/litiumbatteri-lifepo4-2000036169
så batterierna upp tom 5AH verkar finnas kvar.

Jag har sedan 2012 ett Biltema Gel 80-821 som driver tjuvlarmet i garaget.
Satt i Sprint RS när jag köpte den 2011. Men fick ny uppgift när jag skadat en av batteripolerna med borrmaskin och borr......:rodnar

Gelbatteriet underhålls med en konstantspänningsladdare som håller batterispänningen på 13,7 Volt.
Brukar kolla funktionen regelbundet genom att kolla att batteriet orkar dra igång de tre signalhornen (43-1917) som går igång när garagedörren böjs ut läge ca 5mm.

I år 2018 orkade Gelbatteriet det inte. Bara surr.
Så det blev ett nytt Biltema 80-821. Tycker ca 6 års batterilivslängd är OK.
Hur länge det suttit i Sprint RS ? Vet ej.

Hade med Voltmeter när jag handlade nytt Gelbatteri 80-821, tog ett som gav ca 12,65 Volt direkt på hyllan. Det fanns andra batterier som låg på ca 12,55Volt.
 
Last edited:
Kan bara beklaga ! Hoppas du har nära till Bilbutteriks. För reklamation.

Hmm är Koso'n med Voltmeter mm. kopplad direkt till batteriet utan mellanliggande strömbrytare,
hur mycket ström drar den ?
Koso har styrström och är avslagen när tändningen är av, dessutom kan man utesluta den då all utrustning jag har funkade med gamla batteriet och så funkade det första månaden med det här batteriet innan det med dalande kurva successivt blev sämre.

6,5 mil enkelresa till bilbutteriks...får låna fruns FZS dit för min XC70 har jag plockat ner växellådan på för att byta slavcylindern på så man är lite ställd just nu
 
Bor man i Stockholm kan man köpa Batterier på Global i Länna, bra service och nära Biltemapriser.

Är deras batterier bättre? Har påven konstig hatt?
Priser jag hittar på deras batterier är j ju typ som yuasa, dryga 3 kakor jämfört med en femhunka för biltema.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Biltema lifepo4 i R1an börjar närma sej 2000mil nu.
X antal starter, jäkligt varma bilköer till o från österrike i sommras också..
Känns bomstabilt fortfarande :tummenupp
 
Biltema lifepo4 i R1an börjar närma sej 2000mil nu.
X antal starter, jäkligt varma bilköer till o från österrike i sommras också..
Känns bomstabilt fortfarande :tummenupp
Lika batteri, Lika hoj. Två säsonger i SEC utan en enda hicka. Men känns lite som kvalitén varierar en hel del så gubbdagis kör antagligen andrasortering för att hålla ner priserna.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Priser jag hittar på deras batterier är j ju typ som yuasa, dryga 3 kakor jämfört med en femhunka för biltema.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Deras märke Euroglobe köper du i fabriksförsäljningsluckan för runt 500:-
 
Köpte ett Biltema Gel till Firebladen igår (80-835) och undrar hur f-n man kan ”polvända”, installatinen som borde ta 2 minuter blev nu en operation där leken böja/gömma batterikabel tog betydligt mer tid! :gnissla
419 spänn mot 1299 för ett original Yuasa, kan köpa nytt vart 3:e år så vi hoppas det håller.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top