gelé-skydd??

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
jag köpte ett nytt ställ i det goda tysklandet i helgen. det hade geléskydd och det stod att de var CE-godkända och att de var "highprotect"("may avoid pain" haha). men kan de verkligen skydda lika bra som vanliga skydd? de är ju helt mjuka ju? någon som vet mer om saken?

finns ju två olika teorier om hur skydd skall fungera, minst två..

hårda skydd, eller det hårda i ett skydd sprider ut rörelse energin över ett större område (än där smällen träffar)
det mjuka är till för att absorbera energin, alltså förminska kraften som når fram till kroppen.
Gelé skulle göra en del av det jobb som hårda skydd gör, fördela.
möjligen skulle även viss energi kunna försvinna, genom att gelen flyttar sig/omformar sig när den utsätts för tryck/slag, så åtgår en del energi till det.

Vidare kan ett skydd vara konstruerat av ett material som faller samman (går sönder) och då både sprider och tar upp kraften.
Så är ju hjälmar konstruerade (skalet)

Det är vanligt att skydd har flera lager med olika material för att lösa uppgiften på bästa sätt, har dina skydd även ett hård lager så borde det funka bra, enbart gele är jag dock tveksam till.

R2 skrev:
Det är vanligt att skydd har flera lager med olika material för att lösa uppgiften på bästa sätt, har dina skydd även ett hård lager så borde det funka bra, enbart gele är jag dock tveksam till.

Det måste ju om inte annat finnas ett kraftigt yttre lager som kan skydda mot rent slitage, annars rinner ju gelen ut? :va

Hoztic skrev:
Det måste ju om inte annat finnas ett kraftigt yttre lager som kan skydda mot rent slitage, annars rinner ju gelen ut? :va
gelen ligger ju högst troligen i en kraftig påse/blåsa.
kan ju även vara en relativt hård/seg gele, vilket det ju rimligtvis är också.

R2 skrev:
gelen ligger ju högst troligen i en kraftig påse/blåsa.
kan ju även vara en relativt hård/seg gele, vilket det ju rimligtvis är också.

Ja, gelen måste ju vara ganska hård för att kunna ta upp alla krafter den utsätts för! Men trots allt måste den ju vara skyddad av nån siliconblåsa?
Problemet är väl att gel inte skyddar mot tex benbrott, eftersom det inte ger någon styvhet. Skulle tex inte vilja ha ett ryggskydd i gel...

Hoztic skrev:
Ja, gelen måste ju vara ganska hård för att kunna ta upp alla krafter den utsätts för! Men trots allt måste den ju vara skyddad av nån siliconblåsa?
Problemet är väl att gel inte skyddar mot tex benbrott, eftersom det inte ger någon styvhet. Skulle tex inte vilja ha ett ryggskydd i gel...
ja den ligger ju som sagt i nånn slags blåsa.

Skydd hjälper knappt alls mot benbrott om vi snackar benen vi går på, och de andra långa benen i kroppen, i armarna.
Skydd mot frakturer på andra ben och leder får man ju dock av de skydd vi har, mer eller mindre.
Ett ryggskydd i gele, njae, men som ett av materialen i ett ryggskydd skulle det funka.
Världens bäst (enligt mig nu... ) ryggskydd är Dainese Wave, den har som tidigare dainese ryggskydd en kärna av honeycombe aluminium (honeycombe=bi-kake format).
Just den formen/konstruktionen är av naturen den bäst lämpade för energiupptagning via sammanfall, och samtidigt mycket lätt.
Flygplansgolv, kolfiberkonstruktioner, pappkartonger mm har just en kärna av något material som har bikakeform. (finns i alu, papp, kevlar osv)
Passform är inte att förbise, ett bra skydd som sitter fel skyddar sämre än ett mindre bra som sitter där det ska.

gelen är,som ni säger, i nån slags silikonhölje, sen är de ju innanför skinn och tyg också, men ja...
det är såna skydd på armbåge, knä och axel. höftskydd var det inga så det köpte jag extra till, de är i nåt halvhård skumgummiliknande material. ryggskyddet är inte i gele, det är ett dainese, men det heter nero(tror jag).

men vad tycker ni, borde jag byta ut dessa? kommer mina knän krossas om jag åker i backen. jag har läst i den lilla broschyren som kom med och enligt den är skydden givetvis fantastiska på alla sätt, men de kan möjligen vara en smula partiska.
silikonhöljet är noprigt och det stod det skulle hjälpa extra att fördela och det stod även att man skulle byta skydden om man åkt i backen.

Last edited:
Clara skrev:
men vad tycker ni, borde jag byta ut dessa? kommer mina knän krossas om jag åker i backen. jag har läst i den lilla broschyren som kom med och enligt den är skydden givetvis fantastiska på alla sätt, men de kan möjligen vara en smula partiska.

Du kan ju alltid testa, du har väl sett toyotas reklam? (den med järnröret) :D

Hoztic skrev:
Du kan ju alltid testa, du har väl sett toyotas reklam? (den med järnröret) :D

ingen dum ide, hehe.

men som jag fattar det så hjälper dessa lite mot smärta, men inte mot benbrott etc.? jag kanske borde köpa såna skydd som folk som åker typ inline har och sätta utanpå byxorna, och därmed utanpå gelen också. därmed får jag ju både geleskydd och hårda skydd. är nog hemskt praktiskt och snyggt också. he.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park