Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
Startar en ny tråd om kurvtagning. Hoppas det är ok..
Jo! Jag har hittat ett par kurvor norr om Halmstad som är långt svepande, nästan ingen trafik (vägarna sammanbinder kustvägen med ett industriområde ute på landet typ). Det kommer en bil i halvtimmen och det ser man på håll.
Asfalten är kanon, bra sikt över hela kurvan/partiet så det är perfekt att träna nerlägg/kurvteknik där. Men! Jag kan lixom inte pressa ner hojen mer. Eller rättare sagt, jag pressar ner den så in i helfete så tårna går i men knäpuckarna tar inte i. Det känns som det inte går att lägga ner mycket mer föffan! Dock måste jag erkänna att jag hänger inte ut som en apa från hojen. Typ halva röva på sadeln och utfällt knä. Ska man behöva hänga med hela röva vid sidan om hojen eller vafan? Det känns som man vinklar hojen i minst 45 grader. Kanske mer? Och det borde la räcka? Man håller ca 130-150 km/h vid apex i kurvorna i fråga. Fel typ av kurvor att träna på kanske? Rondeller funkar inte riktigt för mig. Jag vill ha mer tryck mot marken för att försäkra mig om att däcken har fäste..
Kan det va så att
A) Hojens fjädring är för hårt ställd? Jag vet att jag kört med lite för lågt lufttryck i däcken tidigare enligt min mekaniker, så det ska bli intressant o testa samma parti igen med högre lufttryck i tofflerna.
B) Jag fegar ur. Det går att lägga ner mer.
C) Fel teknik. Burkar för lite.
D) För korta ben i förhållande till hojens höjd.
E) Övrigt. Förslag?
Vad säger know-how-dewdzen här på forumet?
Tack på förhand.
Jo! Jag har hittat ett par kurvor norr om Halmstad som är långt svepande, nästan ingen trafik (vägarna sammanbinder kustvägen med ett industriområde ute på landet typ). Det kommer en bil i halvtimmen och det ser man på håll.
Asfalten är kanon, bra sikt över hela kurvan/partiet så det är perfekt att träna nerlägg/kurvteknik där. Men! Jag kan lixom inte pressa ner hojen mer. Eller rättare sagt, jag pressar ner den så in i helfete så tårna går i men knäpuckarna tar inte i. Det känns som det inte går att lägga ner mycket mer föffan! Dock måste jag erkänna att jag hänger inte ut som en apa från hojen. Typ halva röva på sadeln och utfällt knä. Ska man behöva hänga med hela röva vid sidan om hojen eller vafan? Det känns som man vinklar hojen i minst 45 grader. Kanske mer? Och det borde la räcka? Man håller ca 130-150 km/h vid apex i kurvorna i fråga. Fel typ av kurvor att träna på kanske? Rondeller funkar inte riktigt för mig. Jag vill ha mer tryck mot marken för att försäkra mig om att däcken har fäste..
Kan det va så att
A) Hojens fjädring är för hårt ställd? Jag vet att jag kört med lite för lågt lufttryck i däcken tidigare enligt min mekaniker, så det ska bli intressant o testa samma parti igen med högre lufttryck i tofflerna.
B) Jag fegar ur. Det går att lägga ner mer.
C) Fel teknik. Burkar för lite.
D) För korta ben i förhållande till hojens höjd.
E) Övrigt. Förslag?
Vad säger know-how-dewdzen här på forumet?
Tack på förhand.