Ge tips på kurvtagningsteknik

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Startar en ny tråd om kurvtagning. Hoppas det är ok..

Jo! Jag har hittat ett par kurvor norr om Halmstad som är långt svepande, nästan ingen trafik (vägarna sammanbinder kustvägen med ett industriområde ute på landet typ). Det kommer en bil i halvtimmen och det ser man på håll.

Asfalten är kanon, bra sikt över hela kurvan/partiet så det är perfekt att träna nerlägg/kurvteknik där. Men! Jag kan lixom inte pressa ner hojen mer. Eller rättare sagt, jag pressar ner den så in i helfete så tårna går i men knäpuckarna tar inte i. Det känns som det inte går att lägga ner mycket mer föffan! Dock måste jag erkänna att jag hänger inte ut som en apa från hojen. Typ halva röva på sadeln och utfällt knä. Ska man behöva hänga med hela röva vid sidan om hojen eller vafan? Det känns som man vinklar hojen i minst 45 grader. Kanske mer? Och det borde la räcka? Man håller ca 130-150 km/h vid apex i kurvorna i fråga. Fel typ av kurvor att träna på kanske? Rondeller funkar inte riktigt för mig. Jag vill ha mer tryck mot marken för att försäkra mig om att däcken har fäste..

Kan det va så att

A) Hojens fjädring är för hårt ställd? Jag vet att jag kört med lite för lågt lufttryck i däcken tidigare enligt min mekaniker, så det ska bli intressant o testa samma parti igen med högre lufttryck i tofflerna.
B) Jag fegar ur. Det går att lägga ner mer.
C) Fel teknik. Burkar för lite.
D) För korta ben i förhållande till hojens höjd.
E) Övrigt. Förslag?

Vad säger know-how-dewdzen här på forumet?

Tack på förhand.
 
testa att flytta fötterna så att du har fotpinnarna lite mer under tårna. då ska du klara dig fråna att skrapa fötter.
burka mer. ha hela röven utanför. om jag ska ta en vänsterkurva brukar jag typ hänga i höger knäväck och ha röven helt utanför. jag knäskrapar utan problem i rondeller.
motstyr mer?
 
Träna på en parkeringsplats i början, det är inga problem att skrapa både knän och (fotpinnar om du nu vill det) i 10 km/h.
 
Hitta en kurva då du får svänga som fan i runt 70 -90, att börja skrapa i 150 kanske är lite vanskligt, men vad vet jag.. Jag började köra runt runt i en stor vändzon typ, efter ett par (hundra) varv drogs knäet i backen..
 
Ställ in hojen först och främst. Stiffat till fjädringen. Ställ in rätt tryck i däcken (gata: 2.4 fram och 2.5 bak borde funka). Positionera dig innan kurvan att gå in med lut. Håll jämn gas. Korrigera inte och håll på. Blir det dåligt, gör om med jämn gas i annan hastighet.
 
Vad jag förstår så skall du dock akta dig för att ställa in returdämpningen för hårt!

Själv tror jag att jag har minst 30 cm kvar ner till backen med knät :D
 
Zee skrev:
Startar en ny tråd om kurvtagning. Hoppas det är ok..

Jo! Jag har hittat ett par kurvor norr om Halmstad som är långt svepande, nästan ingen trafik (vägarna sammanbinder kustvägen med ett industriområde ute på landet typ). Det kommer en bil i halvtimmen och det ser man på håll.

Asfalten är kanon, bra sikt över hela kurvan/partiet så det är perfekt att träna nerlägg/kurvteknik där. Men! Jag kan lixom inte pressa ner hojen mer. Eller rättare sagt, jag pressar ner den så in i helfete så tårna går i men knäpuckarna tar inte i. Det känns som det inte går att lägga ner mycket mer föffan! Dock måste jag erkänna att jag hänger inte ut som en apa från hojen. Typ halva röva på sadeln och utfällt knä. Ska man behöva hänga med hela röva vid sidan om hojen eller vafan? Det känns som man vinklar hojen i minst 45 grader. Kanske mer? Och det borde la räcka? Man håller ca 130-150 km/h vid apex i kurvorna i fråga. Fel typ av kurvor att träna på kanske? Rondeller funkar inte riktigt för mig. Jag vill ha mer tryck mot marken för att försäkra mig om att däcken har fäste..

Kan det va så att

A) Hojens fjädring är för hårt ställd? Jag vet att jag kört med lite för lågt lufttryck i däcken tidigare enligt min mekaniker, så det ska bli intressant o testa samma parti igen med högre lufttryck i tofflerna.
B) Jag fegar ur. Det går att lägga ner mer.
C) Fel teknik. Burkar för lite.
D) För korta ben i förhållande till hojens höjd.
E) Övrigt. Förslag?

Vad säger know-how-dewdzen här på forumet?

Tack på förhand.


Träna på en bana, när du väl skrapat en gång kan du göra det 100 gånger i följd efter det utan problem.
 
Swedie skrev:
Ställ in hojen först och främst. Stiffat till fjädringen. Ställ in rätt tryck i däcken (gata: 2.4 fram och 2.5 bak borde funka). Positionera dig innan kurvan att gå in med lut. Håll jämn gas. Korrigera inte och håll på. Blir det dåligt, gör om med jämn gas i annan hastighet.


Tack!!

Fler sånna tips, tack.

Jag kör med 2.5 fram, 2.8 bak (kalla däck). Allt enligt råd från min mekaniker som provkört hojen (Marcussen MC, söder om Halmstad).
 
angående det där med fart. jag tycker att det är mycket lättare att knäskrapa i 70-80km/h än om jag kör i 30. det blir vingligt när man kör långsamt och när man bränner på lite mer så blir det mer svepande svängar som hojen ligger stabilare i.
 
bmwjohan skrev:
angående det där med fart. jag tycker att det är mycket lättare att knäskrapa i 70-80km/h än om jag kör i 30. det blir vingligt när man kör långsamt och när man bränner på lite mer så blir det mer svepande svängar som hojen ligger stabilare i.


Precis min åsikt! :tummenupp

Ang. bana så ska jag köra men det är ju inget man har tillgång till varje dag. Så då är det inte så lätt o träna där..
 
Zee skrev:
Precis min åsikt! :tummenupp

Ang. bana så ska jag köra men det är ju inget man har tillgång till varje dag. Så då är det inte så lätt o träna där..

Eller så sliter du bort puckarna o koncentrerar dig på körningen istället... :rolleyes:

(sagt av en som lyckades skrapa det mesta på Gelleråsen förra fredagen...)

//Peter
 
Zee skrev:
Man håller ca 130-150 km/h vid apex i kurvorna i fråga. Fel typ av kurvor att träna på kanske? Rondeller funkar inte riktigt för mig. Jag vill ha mer tryck mot marken för att försäkra mig om att däcken har fäste..

.


För det första så låter det som nån redan sagt lite vanskligt att träna knäskrap i såpass hög hastighet som 150. I huvuddelen av kurvorna på en RR-bana har man mkt lägre hastighet.

Men ett förslag är att börja hänga ut som en gris tills du känner asfalten och sen succesivt flytta upp på sadeln när du börjar lägga ner mer.
 
Froven skrev:
Eller så sliter du bort puckarna o koncentrerar dig på körningen istället... :rolleyes:

(sagt av en som lyckades skrapa det mesta på Gelleråsen förra fredagen...)

//Peter


Jag försöker verkligen lära mig köra rätt. Däremot vill jag känna/utforska gränserna för nerlägg/marginal/grepp o dyl, och ett sätt är ju att lära sig skrapa så man vet hur mycket marginal man har kvar. Jag försöker i första hand lära mig ta kurvor rätt och det är därför som jag inte i första hand koncentrerar mig på att hänga ut röva bara för sakens skull. Känns det för onaturligt i en situation/kurva så struntar jag i det. Körteknik/spårning/trafiksituation/möte/annat kommer i första hand. Att avsiktligt skrapa plast hamnar långt ner på listan. Däremot ville jag bara ha lite tips av er erfarna så man lär sig snabbare (och kanske säkrare). Man vill ju inte klota för 2 plastbitars skull..

Det är ju inte så att man vill skrapa puckar bara för o va kung vid korvmojen. Så liten kuk har man ju inte. :D Jag slutade med 18-tumsfälgar/hästkraft/kubikbögeri/vingepåbilen m.m. redan som 13-åring. Dvs innan det var dax. :nicka
 
Last edited:
Nr1, trots att du inte har tilgång till bana jämt, börja ändå där med att testa hur fort du kan köra i en kurva eller hur mycke du kan lägga ner (samma sak)
Att köra med knäskrap är ingen bedrift som bekräftar att du lagt ner mycke. Beror väldigt mycke på hur mycke man klänger på hojen....
Mitt råd är att testa dej fram på bana... Du behöver inte köra många varv innan det skrapar här och där... :o)
Ang fjädring så ska hojen vara så mjuk som möjligt utan att den börjar beté sig som en gunghäst i kurvorna.
Att bara stiffa till allt för att det ska vara hårt vid hård körning är helt fel tänk...
Lycka till och åk inte på rumpan på gata, ska de ske, låt det ske på banan... :tummenupp
 
Zee skrev:
Precis min åsikt! :tummenupp

Ang. bana så ska jag köra men det är ju inget man har tillgång till varje dag. Så då är det inte så lätt o träna där..

Ä du bor ju i Halmstad. Falkenberg banan finns nästgård :banana . Se här, lite tider

Testkörningsprogram MC -05
Infört: 2005-04-13

Fredag 22 April 12.00-14.50 licens


Onsdag 27 April 17.00-18.30 Gat/licens

Fredag 6 Maj 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 18 Maj 17.00-20.00 Gat/licens


Freadg 27 Maj licens test inför SO/SM 09.00-17.00


Onsdag 1 Juni 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 8 Juni 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 22 Juni 17.00-20.00 Gat/licens

Onsdag 13 Juli 17.00-20.00 Gat(föråkare)


Onsdag 20 Juli 17.00-20.00 Gat/licens

Onsdag 3 Aug 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 31 Aug 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 14 Sept. 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 21 Sept. 17.00-20.00 Gat/licens


Onsdag 28 Sept Sponsorträff endast FMK medlemmar


Känns som det ställe jag ska nyttja för att bli lite bättre på tekniken.
 
eisbaer skrev:
Varför är det så viktigt att skrapa puckar?


Det är inte viktigt. Men det är bra/roligt att testa sina gränser och veta sina marginaler. Det kan vara rolig att utvecklas som motorcyklist och lära sig köra bättre (teknikmässigt).

Om du inte vill skrapa puckar.. så fine. :rolleyes:
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top