ge mig tips på underhållning för en 8-åring!

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
jag har ett mentorsbarn via malmö högskola(jag går där alltså, inte hon) som jag träffar en gång i veckan. nu börjar ångesten över vafan vi ska hitta på redan infinna sig och vi ska hålla på hela våren också!hjälp!
saker vi redan gjort:
-bakat
-gått på cafe och tittat i roliga affärer
-varit på tekniska muséet
-ritat hemma hos mig
-varit i simhallen

planerat att göra:
-bowla
-bio
-göra julsnask typ kola
-ev. nån typ av boxning för det vill hon så gärna, måste bara arra det hela
-gå ut i skogen med hunden när vädret är bättre
-åka skridskor

detta räcker inte ens halvvägs! ge mig lite kreativa tips nu för fan! helst sånt som inte är allt för avancerat och dyrt, men allt emottages tacksamt.

trelleborgaren skrev:
ta med henne på en tur med bågen :tummenupp

jo det vore ju trevligt, dock är vädret itne tipptopp just nu. sen har jag iten krotet riktigt klart heller, vilket kan göra det hela lite klurigare. sen har jag ju ingen bra hjälm till henne. men förhoppningsvis hinner vi kanske med en liten vända utanför huset i 30 på nån gång i vår.

vi har iallafall kollat på mc-utställningen på tekniska muséet. alltid nåt.

Du kan alltid dra trolleritricket med tummen som går i sär duvet.

Zee skrev:
Du kan alltid dra trolleritricket med tummen som går i sär duvet.

haha. för det första KAN jag inte det tricket. för det andra ska varje träff vara tre timmar ungefär, inte ens det roligaste trick kan fylla tre timmar... men tack ändå! :D

Clara skrev:
haha. för det första KAN jag inte det tricket. för det andra ska varje träff vara tre timmar ungefär, inte ens det roligaste trick kan fylla tre timmar... men tack ändå! :D

Njae, 3 timmar e lite väl. Du kan få sms-tumme då. Eller heter det tevespelstumme?

Nämen tänk ut ngt som ni kan göra en serie/uppföljning på.

Kanske är hon intresserad av ngn *sport* som ni kan kolla på, följa ngn match/tävling sådär ibland? Så får ni lite kontinuitet osso. Hästar o skit kanske?

/F. Ördomsfull

Har själv en dotter på 9 år..... I den åldern så älskar dom att pyssla och feja.... Varför inte göra lite julsaker nu till jul.... Laga mat tycker min dotter är kul.... Det är ju jättebra, då slipper jag laga snart :banana

Zee skrev:
Njae, 3 timmar e lite väl. Du kan få sms-tumme då. Eller heter det tevespelstumme?

Nämen tänk ut ngt som ni kan göra en serie/uppföljning på.

Kanske är hon intresserad av ngn *sport* som ni kan kolla på, följa ngn match/tävling sådär ibland? Så får ni lite kontinuitet osso. Hästar o skit kanske?

/F. Ördomsfull

den enda sport hon verkar intresserad av är boxning och då själv utöva, inte titta på. men jag tränar inte kickbox för tillfället och ja, jag får vällan ringa upp nån av tränarna och se vad vi kan hitta på. ska bara få ur den berömda tummen...

Blanco skrev:
Har själv en dotter på 9 år..... I den åldern så älskar dom att pyssla och feja.... Varför inte göra lite julsaker nu till jul.... Laga mat tycker min dotter är kul.... Det är ju jättebra, då slipper jag laga snart :banana

jo, vi ska göra kola eller lussebullar eller nån nästa vecka och laga mat har jag också tänkt nån gång, fasst hon vill alltid göra spännande saker som kostar en massa. alltid när jag frågar vad hon vill blir det "bio! bada! boxning! gå på cafe( och då ska det helst vara både varm choklad, macka och kaka...)".

jag känner jag får bromsa henne lite och göra lite mer tråkiga vardagssaker ibland typ...
haha, jag föreslog att vi skulle städa akvariet en gång, men den gick hon inte på. fan också...

Ni kan göra potatistryck på nån av hennes gamla t-shirtar. Om du inte vet vad det är så delar man en (rå) potatis i två och skär ut nån rolig figur i varje halva. Doppa sen i färg (förmodligen nån specialfärg) och tryck på t-shirten. Grymt skoj och så får hon en fet, hemmagjord t-shirt att flasha med i skolan.

Coola Ola skrev:
Ni kan göra potatistryck på nån av hennes gamla t-shirtar. Om du inte vet vad det är så delar man en (rå) potatis i två och skär ut nån rolig figur i varje halva. Doppa sen i färg (förmodligen nån specialfärg) och tryck på t-shirten. Grymt skoj och så får hon en fet, hemmagjord t-shirt att flasha med i skolan.

gud vilken bra ide! jag har faktiskt både tygfärg och tygkritor hemma!
dks nog ta ett besök på panduro hobby nån gång. där lär jag nog kunna få fler uppslag på liknande pyssel-grejs.
tack yo! :tummenupp

Clara skrev:
dks nog ta ett besök på panduro hobby nån gång. där lär jag nog kunna få fler uppslag på liknande pyssel-grejs.
Det är ruskigt dyrt på panduro...... Billigare att köpa färdiga prylar än att köpa hos dom och tillverka själv.... Att dom inte skäms att ta sånt pröjs, när det är för barnens skull...

Zee skrev:
Jag rekommenderar INTE kola vid 8 års ålder. Vänta 2-3 år och kör på maja så länge.
Moahahahahahaha.......

Clara skrev:

Ytterligare en anledning till att bjuda mig på äppelpaj till våren då!

Kom på en grej till men det kanske är för sportigt eller för dyrt? Iaf, åka skridskor tyckte jag var skitkul när jag var liten så det kan ju vara en idé.

Tv-spel? Det hade jag kört på. Kanske svårt att lösa om man inte har attiraljerna (eller intresset) dock.

Hade det varit en kille hade jag sagt Technic Lego FTW :tummenupp
Det är helt underbart kul ibland..sitta och mecka ihop fula maskiner med kugghjul, hydralik och några motorer....(skulle kunna sätta mig ner med sånt nu på dessa dystra tider)

Men nu är det ju en tjej, så skicka henne på städning hemma hos dig...
det ska börjas i tid, brukar man säga..

Det viktigaste är väl inte att variera sig till varje tillfälle. Om det är nåt hon tycker är kul kan ni ju upprepa detta vid några tillfällen. Huvudsaken är att hon engageras i nåt.

PS. Bra gjort av dig att avsätta tid till lilltjejen!

Ta båten över till köpenhamn och käka röda danska korvar eller wienerbröd :rolleyes:

Har en 10-åring, en 8-åring å en 6-åring, (4-åringarna räknar vi inte med nu ;)....)PYSSEL! Det funkar alltid. Köp en stor burk med pärlor och plattor på clas ohlsson, köp magneter, köp lim. Gör pärlplattor och gör kylskåpsmagneter som hon kan ge bort i julklapp! Detta sysselsatte våra 3 flickor två regniga dagar i husvagnen i somras...och det blev uppskattade presenter!

Gör en egen julkalender av tändsticksaskar och julpapper. Lägg små presenter eller godis i "luckorna"! Hemgjorda saker såklart!

Fönsterfärg! Gör egna figurer eller lägg direkt på en bild! Jätte kul! Finns på leksaksaffärer!

Tryck på tröjor od är en hit som någon annan tipsade om!

Hoppas det räcker lite på vägen iaf!

Mvh Linn

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey