Ge mig tips på maltwhisky

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Ska till Italien så jag tänkte passa på att utöka whiskysortimentet hemma. Mina tidigare favoriter är Laphroaig och Lagavulin men det skulle vara roligt med lite variation. Har ni nå tips på nåt likvärdigt, rökigt? Eller kanske nån annnan sort som är värd att prova?

goodfella skrev:
Ska till Italien så jag tänkte passa på att utöka whiskysortimentet hemma. Mina tidigare favoriter är Laphroaig och Lagavulin men det skulle vara roligt med lite variation. Har ni nå tips på nåt likvärdigt, rökigt? Eller kanske nån annnan sort som är värd att prova?

Ardbeg! :) Rökigast...

Du som gillar Lagavulin, har du testat deras Distillers edition från 1988?

Om inte, gör det. :fyllisar
Visst den är dyr, typ 800(med res. för priset) på www.billig-sprit.se men den är helt klart värd det.

Min absoluta favorit :yoparty

Talisker är min favorit, sådär lite lagom balanserat trevligt rökig. Caol Ila är skapligt rökig, annorlunda.

/geek

Dahlwinnie. Helt annorlunda whiskysort än t.ex. Lagavulin. Den är ganska ljus och inte rökig alls men mycket god! Annars är min favorit Lagavulin men den känner du ju redan till.

En som du enligt mig absolut ska undvika är Bruichladich. Den har hypats en hel del och kanske kommer deras kommande produktioner att bli bra men det som säljs nu är inget att lägga pengar på. Jag använder den bara till marinader och annat nu....

-edit- det här kanske kan vara av intresse: http://www.scotchwhisky.com/english/tasting/brands/

Last edited:
Ja Ardbeg har jag provat och den gillar jag skarpt. Det blir nog bland annat en sån. Jag har även hört många säga att Bowmore är en höjdare så jag ska nog släpa hem en sån också.

goodfella skrev:
Ja Ardbeg har jag provat och den gillar jag skarpt. Det blir nog bland annat en sån. Jag har även hört många säga att Bowmore är en höjdare så jag ska nog släpa hem en sån också.
Bowmore tillhör mina absoluta favoriter.
Måste ge mig tillfälle att testa Bowemore 17åriga.
Bowemore darkest har jag testat, den var en liten besvikelse som inte alls föll mig på läppen.
Annars är det ju inte fel att fylla på hyllan med favoriter i repris :tummenupp
//Tobbe

Highland park och Glenfiddish tillhör favoriterna här, förutom Laphroaig och Lagavulin. :)

Beror på hur mycket kosing du vill lägga såklart.

The Ileach är en mycket fin rökig whisky för sitt pris (ca 350:- på bolaget). Oban 14 är jäkligt sjysst också. Annars är ju Bowmore mångas favorit. Den 12-åriga är godare 17-åringen tycker jag men det är ju en smaksak. Generellt sett så brukar de yngre vara tuffare och ruffigare än de som är äldre.

goodfella skrev:

Highland Park eller Oban.
Om du ändå ska dricka Oban så ta en resa dit. Har tips på en gammal tant i Oban där man bor för 15 pund natten i grymma sängar inkl äkta kalorifrukost.

Mr B skrev:
Beror på hur mycket kosing du vill lägga såklart.

The Ileach är en mycket fin rökig whisky för sitt pris (ca 350:- på bolaget).

Kan bara instämma. Mycket god whiskey för dom pengarna
:tummenupp min personliga favorit...

CJ900RR skrev:
Kan bara instämma. Mycket god whiskey för dom pengarna
:tummenupp min personliga favorit...
Ja i förhållande till pengen är det ju en helt ok wirre :tummenupp
Men inget jag skulle köpa om jag har chansen att handla bättre malt billigt :)
//Tobbe

"Ryktet" säger att Ileach är en ung Lagavulin.

Hittar du Port Ellen billigare än systemet ska du slå till. Köp 2 flaskor, en att dricka o en att spara. Jäkligt trevlig whisky med tydlig Islay-karaktär utan att vara alltför extrem. Slutade produceras 1982 så dom börjar så sakteliga bli ovanliga.

Ta med dig en prislista från systemet o jämför priserna, ibland är det faktiskt billigare här hemma.

Jag tycker personligen att Port Ellen är kraftigt överreklamerad. Kostade den 500:- kanske jag hade köpt hem en flaska ... men smaken är som baken som vanligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT