Ge mig tips på black metal

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Neanderthalaren skrev:
Överlägset bäst är väl ändå något oerhört subjektivt. Visst det är möjligt om man gillar symfonisk, bombastisk och lätttillgänglig metal, men vissa (som jag) tycker att det blir förjävla tradigt i längden. Jag vill ha black metal så som den var en gång i tiden med Darkthrone och Burzum. Det är den musiken som får skinnet att knottra sig, och det säger jag inte för att vara "true", utan för att det är det som tilltalar mig.

Och det är sån musik jag är ute efter! :)

Ska kolla upp Summoning nu, själv gillar jag nästan all sorts black metal o death metal.

Men den senaste Dimmu borgir-skivan är det lite väl mycket synth o cleant ljud, tycker dom kan gå tillbaka till Spiritual black dimensions o Stormblåst-soundet igen, det var mycket bättre.

mb skrev:
Jo... ger inte så mkt för satansdyrkan heller. Det hela blir osmakligt till slut tycker jag.

Det har du alldeles rätt i, imagen och tvättbjörnslooken är fruktansvärt töntig. King Diamond och Kiss är skitcoola, men när ett gäng fjuniga norrmän tar fram kopieringsapparaten och dessutom själv tror att de är onda på riktigt så blir man bara full i skratt och förundran. Det är främst den totala avsaknaden av självdistans som gör hela paketet fånigt.

Men musiken är många gånger väldigt bra.

Solid snake skrev:
Kan någon ge mig tips på black metal i stil med Darkthrone, Mayhem, Carpathian forest osv?

Chris ash, hit med dig! :)

Det ska vara primitivt, men ny går väl också bra, Cradle of filth är inte black, bara så ni vet.

kolla upp 1349 norsk oldschool och jävla primitivt :)

Aratron skrev:
kolla upp 1349 norsk oldschool och jävla primitivt :)

Tack, men jag har redan alla deras :D , kanske ska skriva upp alla jag har?

Jag bara skriver dårå.

1349
Abazagorath
Abigor
Ablaze my sorrow
Anaal nathrakh
...And oceans
As i lay dying
Behemoth
Benighted (brutal döds/black rekommenderas starkt!!)
Borknagar
Burzum
Calvarium
Carpathian forest
Centuries of sorrow
Covenant
Dark funeral
Darkthrone
Dimmu borgir
Emperor
Eternal tears of sorrow
Funeral mist
Gehenna
God dethroned
Immortal
Isengard
Judas iscariot
Krisiun
Limbonic art
Mactätus
Marduk
Mayhem
Mithotyn
Morbid angel
Mörk gryning
Naglfar
Nargaroth
Nattefrost
Nordafrost
Old man's child
Satyricon
Setherial
Siebenburgen
Sirius
Sportlov :hihi
Thou shalt suffer
Ulver
Vinterland
Vintersorg

Sen har vi ju dom på cd men dom orkar jag inte gå igenom nu. :gnissla

Aratron skrev:
Äntligen nån med musiksmak!!!!! :tummenupp

Mm. :nicka

Tycker metal är bäst, inte bara det som är känt utan också väldigt mycket underground, där kan man hitta riktigt bra musik.

Tycker oftast att underground är bättre än det som är känt. :)

Hur kommer det sig att Black Metal är så starkt förankrat i Norge? Jag har ingen vidare koll, men visst är väl majoriteten av all Black Metal tillverkad i Norge/av norska band?

Jag såg en rätt intressant dokumentär på TV för något halvår sedan om norsk Black Metal, där de intervjuade flera band, men vad jag minns så snackade de aldrig om varför det är så stort i Norge.

När jag tänker på Norge så ser jag framför mig söta jenter i lusekofta och blonda flätor som åker telemark nedför ett fjäll, inte smala killar i svartfärgat hår och fotsida skinnrockar :)

sgtpepper skrev:
Hur kommer det sig att Black Metal är så starkt förankrat i Norge? Jag har ingen vidare koll, men visst är väl majoriteten av all Black Metal tillverkad i Norge/av norska band?

Jag såg en rätt intressant dokumentär på TV för något halvår sedan om norsk Black Metal, där de intervjuade flera band, men vad jag minns så snackade de aldrig om varför det är så stort i Norge.

När jag tänker på Norge så ser jag framför mig söta jenter i lusekofta och blonda flätor som åker telemark nedför ett fjäll, inte smala killar i svartfärgat hår och fotsida skinnrockar :)

Det där är nog inte helt lätt att svara på, det är ju sådär med subkulturer och musikstilar, de bara poppar upp nånstans. Varför kommer thrashen från Bay-area? Dödsmetallen från Florida?

Men man kan nog säga att Euronymous och hans butik "Helvete" är en kraftigt bidragande faktor, han pushade för och gav de unga BM-musikerna en chans och sålde dessutom deras plattor.

Precis som Ruthies Inn i Oakland betydde otroligt mycket för thrashen.

vet inte om dessa spelar det du söker, vet inte skillnaden mellan death-, blackmetal... iofs så är inte evergrey någon av ovanstående men sköna.

Tiamat
Dissection
Christanasia
Evergrey
Children of Bodom

spoon skrev:
vet inte om dessa spelar det du söker, vet inte skillnaden mellan death-, blackmetal... iofs så är inte evergrey någon av ovanstående men sköna.

Tiamat
Dissection
Christanasia
Evergrey
Children of Bodom
CoB är inte heller death (de andra kan jag inte uttala mig om).

honkiie skrev:
vad är Cob om inte death då? :va
Tja, något salgs speedad heavy / power med ickeklar sång. Det är snarare svårt att förstå hur vissa kan få det till döds. Lyssna och jämför med tex Morbid Angel, Suffocation och Cannibal Corpse och försök hitta EN gemensam musikalisk faktor som gör CoB till döds.

Aratron skrev:
Kolla upp Cadaver INC :yoparty

Aa, ska kolla upp dom nu, hoppas på det bästa. :)

CoB är trash/speedmetal med oförståeliga röster ungefär.

Finns en riktigt bra sida att kolla upp grupper o var dom har spelat innan, deras vid sidan av band o sånt, här är länk: www.metal-archives.com

Neanderthalaren skrev:
Tja, något salgs speedad heavy / power med ickeklar sång. Det är snarare svårt att förstå hur vissa kan få det till döds. Lyssna och jämför med tex Morbid Angel, Suffocation och Cannibal Corpse och försök hitta EN gemensam musikalisk faktor som gör CoB till döds.

Bara för att det inte låter som det en gång gjorde så är det inte döds? Jämför tex Led Zeppelin med dagens heavy metal, Aretha Franklin och Stevie Wonder med dagens soulband, Little Richard och Will Harrison med dagens RnB. Det kallas utveckling.

Solid snake skrev:
Aa, ska kolla upp dom nu, hoppas på det bästa. :)

CoB är trash/speedmetal med oförståeliga röster ungefär.

Finns en riktigt bra sida att kolla upp grupper o var dom har spelat innan, deras vid sidan av band o sånt, här är länk: www.metal-archives.com

Nu blev jag ond på dig! Det heter thrash metal! Inte sop-metal!

Chris Ash skrev:
Nu blev jag ond på dig! Det heter thrash metal! Inte sop-metal!

:hihi

Hittade nåt jag gillar nu, Antestor, det är sånt jag är ute efter lite tyckte jag hörde en synth emellanåt dock.

Men bra är dom, fler tips på sånt? :)

www.blackmetalradio.com där kan man hitta ganska mycket okända grupper. :)

Värst vad du var uppe tidigt idag, solid.

Nackdelen med nätradio är att det är så kasst ljud...

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back