Gatdäck på bana?

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10
Hallå alla banåkare,
Ska gå en bankurs i april och undrar om jag kan köra på samma däck som jag hade på gatan förra säsongen där jag har 1mm kvar i mitten och sidor som är som nya eller är det att föredra att ha helt nya däck när man ska ut på banan? :va Har Pilot Road på just nu.

Tacksam för svar

busz skrev:
Hallå alla banåkare,
Ska gå en bankurs i april och undrar om jag kan köra på samma däck som jag hade på gatan förra säsongen där jag har 1mm kvar i mitten och sidor som är som nya eller är det att föredra att ha helt nya däck när man ska ut på banan? :va Har Pilot Road på just nu.

Tacksam för svar
Ny däck skulle nog jag satsa på

De släpper nog inte ens ut dig på banan med så dåliga däck

Byt!

busz skrev:
Hallå alla banåkare,

Tacksam för svar

Gillar du Pilot Road så kanske Pilot Power skulle passa bättre på din hoj om du tänker köra bana.
Ska vara bra livslängd på dem.

Du vill inet ens ut på bana med dom däcken efter som dom är helt platta i mitten när du kommer in i kurvan och lägger ner så märker du varför allt bara ramlar in först inget sen allt skit äckligt

köp nya Pilot power grymt bra däck :)

Gottis skrev:
Du vill inet ens ut på bana med dom däcken efter som dom är helt platta i mitten när du kommer in i kurvan och lägger ner så märker du varför allt bara ramlar in först inget sen allt skit äckligt

köp nya Pilot power grymt bra däck :)
Någon som kan ge ett till lite mer detaljerat svar-- typ som Gottis.. eller ännu bättre... för jag fick också iden att jag skulle kunna köra på mitt gammal däck.. nu så är det ganska jämnslitet.. slänger upp en bild imån kväll.. men jag har ett nytt liggandes hemma... så det blir väl att detta brinner upp i luften och det andra slängs på... men ändå.. hur stor betydelse har det.. eller om man vänder på frågan.. om man köper ett slitet bandäck.. slitet kraftigt på sidorna.. men bra på mitten.. e det lika farligt/dumt att köra med ett sådant på gatan.. som ett i ovan nämnt på banan???

porec skrev:
... för jag fick också iden att jag skulle kunna köra på mitt gammal däck..

Byt, jävligt surt om du inte får vara med p g a slitet däck. Det fick jag själv erfara i somras. Först fick jag 600:- i däckböter 3 km från banan sen fick jag bara köra i den långsamma gruppen :huvet Det var 0,5 mm mönster kvar på mitten.

Som sagt är det nog inga problem med greppet, men precis som gottis säger så blir det lite nervöst på väg in i svängarna. Du måste liksom häva upp hojen på kanten av det slitna, och sen bromsa upp "fallet" när du kommit över kanten. Köp "20-minutersdäck" så blir det en mer njutbar upplevelse.

För gatåkning tänker jag än en gång slå ett slag för kombinationen Pilot Road bak och Pilot Power fram. Grepp och livslängd. Sooperdooper.

Strider skrev:
Köp Pilot Power om du vill ramla omkull, fråga Gottis bara. :pannkyss

hmm okej dom är inte gjorda för fullgas attacker i högern innan start och mål på kinnekulle men annars är det kanon däck när dom väl släpper så är det med lite för varning iaf....men iår blir det slicks för hela bunten hela förrådet fullt där nere nu :) pirrelli SC1 och 2

porec skrev:
Någon som kan ge ett till lite mer detaljerat svar-- typ som Gottis.. eller ännu bättre... för jag fick också iden att jag skulle kunna köra på mitt gammal däck.. nu så är det ganska jämnslitet.. slänger upp en bild imån kväll.. men jag har ett nytt liggandes hemma... så det blir väl att detta brinner upp i luften och det andra slängs på... men ändå.. hur stor betydelse har det.. eller om man vänder på frågan.. om man köper ett slitet bandäck.. slitet kraftigt på sidorna.. men bra på mitten.. e det lika farligt/dumt att köra med ett sådant på gatan.. som ett i ovan nämnt på banan???

Är det platt i mitten så glöm det blir hel konstigt när du går in i kurvan :(

power är bra om man ska köra gata och iblant köra lite bana ska man köra mesta bana och kör tex snabba gruppen så satsa på riktiga race däck absolut helt klart värt det,när jag körde bana första gången med min egen cykel med riktiga race däck då kapade jag mitt person bästa med 3 sec...nu kanske det va för att jag hade blivit en bättre förare men skillnad va det ju...synd bara att race däcken slits så jävla mycket snabbare

såhär ser det ut nu... lite dålig bild bara
attachment.php

men jag kommer byta till ett likadant fast nytt... har det redan hemma.. men tanken slog mig bara på hur det skulle bli...

porec skrev:
attachment.php

men jag kommer byta till ett likadant fast nytt... har det redan hemma.. men tanken slog mig bara på hur det skulle bli...

det dom är på bilden skulle inte jag släppa ut dej med ens
:död

byt till ett nytt däck

Gottis skrev:
det dom är på bilden skulle inte jag släppa ut dej med ens
:död

byt till ett nytt däck
det roliga e.. att en kompis sa i slutet av sesongen att jag borde nog byta snart.. men jag menade på att det fanns mycket kvar, (hade glömt hur ett nytt ser ut) när jag fick mitt nya så blev jag nästan rädd, hur mycket mönster det finns i ett nytt.. :hihi

porec skrev:
attachment.php

Är det orginalsulorna du har på nu? Jag bytte förra säsongen både fram och bak till Pirelli Dragon EVO. Jisses vilken skillnad det blev mot för hockeypuckarna som satt på som standard. Som natt och dag.
Nu har de iofs slutat tillverka det däcket, men jag tror att Diablo är likvärdigt.
Det hade iaf fått väldigt bra recensioner i många hojtidningar och jag är helnöjd.
Jag och en kompis beställde från något restlager i England. Pröjsade 1900kr för både fram- och bakdäck inkl frakt.

Hursomhelst så är det väldigt dags att byta för din del. Dock var mitt värre ändå när jag bytte.

Last edited:
porec skrev:
attachment.php

Det där däcket borde varit utbytt för längesedan.

Last edited:
Bear in da wood skrev:
Är det orginalsulorna du har på nu? .
japp orginal.... å köpte samma däck igen.. (men bara för jag fick det grymt billigt)

McB skrev:
Det där däcket borde varit utbytta för längesedan.
åå jo.. har en del kvar att inleda sesongen på.. (bor i småland) hehe.. nja det kommer nog brännas upp.. å sen byta direkt..

porec skrev:
åå jo.. har en del kvar att inleda sesongen på.. (bor i småland) hehe.. nja det kommer nog brännas upp.. å sen byta direkt..

Kanske att jag hade kört till däckhandlaren för att få det bytt, men inte en meter längre.

busz skrev:
Hallå alla banåkare,

Tacksam för svar

Vad är det för "kurs"?
Om det är licenskurs så kan det kvitta, men åker du dit för att verkligen köra så skulle jag fundera på att köpa ett set regndäck med. Fast det är väl upp till dig om du vill köra eller inte i regn.
Edit: Om det är 1mm kvar på däcket så byt det. Du kommer som andra sagt inte ens bli utsläppt på banan.

Victor skrev:
Vad är det för "kurs"?
Om det är licenskurs så kan det kvitta, men åker du dit för att verkligen köra så skulle jag fundera på att köpa ett set regndäck med. Fast det är väl upp till dig om du vill köra eller inte i regn.
Edit: Om det är 1mm kvar på däcket så byt det. Du kommer som andra sagt inte ens bli utsläppt på banan.

Licenskurs är det... Däckbyte lär det nog ändå bli. Men hur är det med helt nya däck?? Har erfarenhet av att helt nya däck kan vara rätt hala i början. Hur vet man när man kan börja lägga ner hojen utan att glida omkull?

busz skrev:
Licenskurs är det... Däckbyte lär det nog ändå bli. Men hur är det med helt nya däck?? Har erfarenhet av att helt nya däck kan vara rätt hala i början. Hur vet man när man kan börja lägga ner hojen utan att glida omkull?

Om du är rädd för att däcken ska vara hala kan du dra ett par varv med smärgelduk på gummit för att rugga bort den hala beläggningen.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back