Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lycka till med provstarten! :tummenupp
 
Tack! Det har ju gått som rena hejsan med detta bygge så här långt, att motorn startade första försöket utan uppenbara fel är ju fantastiskt.

Om den går lika bra vid nästa provstart då jag tänkt ta den upp till 3bar laddtryck känns det som att det finns en chans att jag har hojen körbar nästa sommar.:tummenupp
 
Awesome! :banana Film?? :kär
 
Jag har ju inte gjort den andra starten än, första starten gjorde jag ju för en månad sen typ och den filmen ligger redan uppe.
 
Jag har ju inte gjort den andra starten än, första starten gjorde jag ju för en månad sen typ och den filmen ligger redan uppe.

Ah, då missförstod jag. Trodde du pratade om att du gjort ett nytt försök och att det gått bra :rodnar
 
Kommer Ju-02 få generator?
Det borde väl räcka att driva den på Drivhjulet så att du får laddning när du får lite fart?

Vet att vissa räcerbilar har generatorn driven av kardanen.
 
Testkörde idag, motorn går grymt fint men jag får spänningsfall när alla elpumpar går för fullt.



Detta är orsaken till mina efterhängsna oljetrycksproblem på hojen så nu äntligen kan jag få bukt med det, nytt elkablage och bättre batteri till nästa test alltså!:yoparty

https://youtu.be/E0ON5qUeLlU

Om ni undrar över bilden på filmen så pajade oljereturpumpen under sista körningen så det sprutade lite brinnande motorolja ur jetpipan, ingen fara men det ser lite dramatiskt ut på bild. :)

Tjo!:tummenupp
 
Då säger jag Awesome! :banana nu då istället :D :tummenupp
 
Testkörde idag, motorn går grymt fint men jag får spänningsfall när alla elpumpar går för fullt.



Detta är orsaken till mina efterhängsna oljetrycksproblem på hojen så nu äntligen kan jag få bukt med det, nytt elkablage och bättre batteri till nästa test alltså!:yoparty

https://youtu.be/E0ON5qUeLlU

Om ni undrar över bilden på filmen så pajade oljereturpumpen under sista körningen så det sprutade lite brinnande motorolja ur jetpipan, ingen fara men det ser lite dramatiskt ut på bild. :)

Tjo!:tummenupp
Gör en mekanisk pumpdrivning, växla ner från turbinen med ett 2mm kugghjul mot ett på en meter cirka?????
 
Kommer Ju-02 få generator?
Det borde väl räcka att driva den på Drivhjulet så att du får laddning när du får lite fart?

Vet att vissa räcerbilar har generatorn driven av kardanen.

Nä, för mycket krångel och det skulle ta utrymme som inte finns under kåporna. Jag ska beställa ett 60Ah LiFePO4-batteri istället som lämnar så mycket mos att jag kommer kunna köra en hel racedag utan att behöva ladda.
 
Hejs

Ta en titt vad du har för area på kablarna, Att ett 65Ah typ bilbatteri för det är väl det du kör med? inte kan lämna ström nog för pumparna låter väldigt konstigt, Det är klart att om du har sabbat det så förklarar det ju lite mer. Här finns en enkel kalkylator för spänningsfall i kabeln tänk på att kabellängden är från batteri till pump och åter batteri "hela slingan", kan även vara värt att lägga med temperatur på kabeln resistiviteten ökar med 0,4% per grad. I ett 12V system så är ju ett tapp på 1V i kabeln rätt mycket. Har du återkoppling på PWMen till soppa pumpen? Om du löser spänningsfallet så är ju risken att även soppa pumpen får lite extra klös.
 
Hejs

Ta en titt vad du har för area på kablarna, Att ett 65Ah typ bilbatteri för det är väl det du kör med? inte kan lämna ström nog för pumparna låter väldigt konstigt, Det är klart att om du har sabbat det så förklarar det ju lite mer. Här finns en enkel kalkylator för spänningsfall i kabeln tänk på att kabellängden är från batteri till pump och åter batteri "hela slingan", kan även vara värt att lägga med temperatur på kabeln resistiviteten ökar med 0,4% per grad. I ett 12V system så är ju ett tapp på 1V i kabeln rätt mycket. Har du återkoppling på PWMen till soppa pumpen? Om du löser spänningsfallet så är ju risken att även soppa pumpen får lite extra klös.

Tjenare!

Nu mätte vi spänningsfallet direkt över batteripolerna så det var oavsett förluster i kablaget på tok för högt, minns inte exakt vad det landade på men 11V nånstans.

Jag har en 4mm2 från batteripol till huvudbrytare och därefter en separat 2.5mm2 till varje pump, förmodligen på tok för klent men jag skyller på att jag inte är nån elektriker...:gnissla
 
Tjenare!

Nu mätte vi spänningsfallet direkt över batteripolerna så det var oavsett förluster i kablaget på tok för högt, minns inte exakt vad det landade på men 11V nånstans.

Jag har en 4mm2 från batteripol till huvudbrytare och därefter en separat 2.5mm2 till varje pump, förmodligen på tok för klent men jag skyller på att jag inte är nån elektriker...:gnissla

Är det kinakablar , förkropprad ståltråd - det blir bara skit av det.
Försökt och hitta gamla hederliga startkablar så lär du komma undan med extremt lite spänningsfall och billigt.
 
Tjenare!

Nu mätte vi spänningsfallet direkt över batteripolerna så det var oavsett förluster i kablaget på tok för högt, minns inte exakt vad det landade på men 11V nånstans.

Jag har en 4mm2 från batteripol till huvudbrytare och därefter en separat 2.5mm2 till varje pump, förmodligen på tok för klent men jag skyller på att jag inte är nån elektriker...:gnissla

Hur mycket drar den där pumpen?

Jag är inte heller elektriker men du kan ju belasta 4mm2 kabel till flera hundra w innan det börjar droppa i volt.....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top