Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag har skaffat ett riktigt kvalitets-gashandtag till hojen! Jag slog på stort och köpte det dyraste jag hittade, ett Domino elhojshandtag som har en inbyggd potentiometer och en microbrytare som bryter vid nolläge på gasen.



Olov hjälpte mig att plocka ihop en beställningslista med grejor till PWM-styrningen, för att undvika sommarens lilla missöde där bränslepumpens hölje råkade jordas och pumpen gav fullt tryck vid uppstart kommer vi bygga en PWM som reglerar på + istället för på jord.

Då stannar bränslepumpen istället om PWM:en pajar eller om det tjyvjordar någonstans, mycket trevligare än spontan fullgas...:näsblod



Känslan i gashandtaget är mycket bra, det märks att det är kvalitet i det. Betydligt kortare slag än i mitt gamla hembyggda potentiometer-handtag dessutom vilket är bra då jag tidigare var tvungen att vrida rullen nästan ett helt varv för att få fullgas.



Jag startade nyss 3D-skrivaren för att printa ut en apparatlåda jag ritat till Arduinokortet till PWM-styrningen, lär tugga på tills i morgon bitti så jag får väl kolla innan jag åker till jobbet om det är klart.



Tjo!:tummenupp
 
Printern hade tuggat klart när jag kom hem från jobbet idag.



Det är en Arduino Nano som ska styra bränslepumpen, potentiometern är justeringen för tomgång.



Mycket mer fältmässigt att ha den så där än att jag ska behöva koppla in datorn och programmera om för att ändra tomgången.



Sen dök bränsletrycksmätaren upp med posten idag, grett!



Jag testade att ta korten med min nya Samsung S7 istället för systemkameran, fan vet om det inte blir bättre bilder med mobilen.:tummenupp

Tjo!:)
 
Kanonbilder och käck plastpryl. Bytte du nummer i telefonbytet? har inte kunnat nå dig på ett tag.
 
ok. provar om nån dag igen
 
synd att jag såg det först nu
 
Noggrant tvättat :D:D

Nja, mer taskig timing.

Nu är även tändningsboxen utskriven, den lär stryka på foten senare då jag bygger om hojen för fotogentändning men tills dess förvärmer jag med gasol och tändstift.



Innanmatet, en högspänningsgenerator med omformare från 12v till 5v. Den skrämmer skiten ur en med en uppemot centimeterlång ljusbåge och ett ljud som nästan gör ont i öronen, ingen leksak med andra ord.



Tjo!:tummenupp
 
Men nu har jag hittat en leksak med rätt sorts framdrivning till herr Johansson iaf :tummenupp https://www.blocket.se/blekinge/Gokart_med_gasturbin_70486130.htm?ca=5&w=3

Den där såg jag när jag satt och slentriansökte gasturbiner på Blocket för dan, frän! Det vore intressant att se nån film också då jag antar att dom kört med den, en jetkonverterad 502:a ger väl inte tokmycket effekt men 100-150kg dragkraft borde den hysta ur sig i alla fall.
 
Fan så trist det är att dra el, jag är mitt uppe i en omdragning av kablaget till alla pumpar och sånt som blivit flyttat på hojen.

 
Last edited:
Eldragning har dödat entusiasmen för tusentals byggen, fast här är det ju bara en liten fnurla i en jättetråd!
 
Inte mycket kvar nu innan jag kan tejpa ihop kabelhärvan igen, oljepumparna och tändningen funkar nu. Bara PWM-styrningen till bränslepumpen kvar att ta tag i, och det ska kamrat Olov hjälpa mig med.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top