Gasturbinhoj = JETeskoj!

mycket arbete och pill, varför inte skaffa en flygplanskropp (tja- varför inte hela skiten!!:tummenupp)
galen är du ju bevisligen....hahaha!!! en _johansson_ i luften borde ju vara nästa steg.
vad för jox är det du plockat av- pumpar/ generatorer/ mojänger...???

//jj
 
mycket arbete och pill, varför inte skaffa en flygplanskropp (tja- varför inte hela skiten!!:tummenupp)
galen är du ju bevisligen....hahaha!!! en _johansson_ i luften borde ju vara nästa steg.
vad för jox är det du plockat av- pumpar/ generatorer/ mojänger...???

//jj

Det känns vettigast att hålla sig på backen, nog mycket som kan gå åt helvete ändå...:gnissla

Det jag plockat av är en ventil som avleder blödluft från sista kompressorsteget för att tina bort is från motorinsuget, en slinga med värmekänslig tråd som larmar om det uppstår brand i motorutrymmet och styrningen till en dumpventil på fjärde kompressorsteget som blöder av luft upp till 80% av maxvarv då den ska stängas.

Då 80% motsvarar ca ett ton dragkraft känns det som att jag inte kommer behöva stänga den ventilen i första taget, så styrningen plockas bort för att göra det hela lite mer överskådligt.:tummenupp

Dessutom har jag skrotat bort hela kabelstammen för mätare av bränsletryck, varvtalsgeneratorn och andra givare som kräver speciella mätare som jag inte har. Jag kommer montera vanliga manometrar och en induktiv givare för varvräkning på startmotorns axel istället.

Trevlig helg!:)
 
Vad ska du göra med flygplansmotorn? Ser lite för stor ut för att passa i en mc, eller ens en bil :)
 
Vad ska du göra med flygplansmotorn? Ser lite för stor ut för att passa i en mc, eller ens en bil :)

Inget spikat än, jag vill få liv i motorn först innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra med den.

Det är såpass mycket effekt i motorn att det inte är läge att klåpa ihop något halvdant med den, så det gäller att ta sig en rejäl funderare om tiden och pengarna finns för att bygga nåt.
 
Inget spikat än, jag vill få liv i motorn först innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra med den.

Det är såpass mycket effekt i motorn att det inte är läge att klåpa ihop något halvdant med den, så det gäller att ta sig en rejäl funderare om tiden och pengarna finns för att bygga nåt.

En Scania 111 eller Volvo N88 skulle passa utmärkt som portabelt stativ till en sådan.
Förmodligen en utmärkt hjälp vid omkörning.
 
En Scania 111 eller Volvo N88 skulle passa utmärkt som portabelt stativ till en sådan.
Förmodligen en utmärkt hjälp vid omkörning.

Nja, blir det nåt så är det nog mer i den här stilen fast med medar:

air_force_one_jet_dragster_2_by_photodrive-d55rqtf.jpg
 
Vattenskoter är ju populärt..:rolleyes:
 
Igår kväll var en av de sällsynta tillfällen då allt går bättre än planerat, jag hade väl mest tänkt fixa den sista täckplåten på kompressorhuset och få till nån dränageplugg men hann mer än det dubbla! Inte illa, synd att det händer så sällan bara... :)



Här är en av dränagepluggarna på plats (kass bild jag vet), det extra superdupigt braiga är att samma plugg funkar som anslutning för att fylla upp oljeledningarna till de två bakre rotorlagren. En vanlig orsak till haveri om det glöms bort för då skär kullagren...:gnissla



Då jag saknar originalmätarna och inte vill ruinera mig på att köpa nåt gammalt skit på Ebay plockade jag bort oljetrycksgivaren och gjorde en adapter för att montera en normal oljetrycksgivare till bilar.



Sen fäste jag den påbörjade instrumentpanelen på motorstativet och tillverkade länkagen till gasreglage och bränsleavstängningen, det saknas lite knappar, lampor och en oljetrycksmätare innan den är komplett.



Det blev en redig hög med skrot som jag plockade av motorn. :)



Så här ser den ut nu, betydligt mer överskådligt nu än när jag hämtade den för knappt ett år sedan.



Tjo!:tummenupp
 
Äpp äpp äpp! Ser att Johansson gått från sitt formspråk på denna tingest! Vet inte vad man ska tycka om det? För visst tusan borde väl ändå reglagen va formade likt en penis? Och inte som nån geisha kula... Bevingad om möjligt såklart.
 
Jag skulle tro att det är tillräckligt med styva manslemmar runt motorn när den startas första gången inför kamraterna...:D
 
Om ungefär en månad är det Custom Bike Show i Norrtälje, arrangörerna av Speed Weekend ska ställa ut där och har frågat om vi vill komma ner och visa upp våra åkdon. Alltså börjar det bli hög tid att få liv i skrothögen!



För att ha en chans att hinna låter jag startmotorbygget vara så länge och använder tryckluftsstarten, jag plockade ihop motorn igår kväll och lyfte i den i hojramen. Lite bökigt då jag dragit på mig en inflammation i ena underarmen från luftpistolskytte och timmerhuggning (och vekhet, jag måste vara gjord av för mycket piss. Far kan nog intyga det...) men det gick till slut.



Det blev inte många kort tagna men ett på den nya oljetrycksslangen som inte längre är i vägen för mitt knä. Jag ska se till att ha hojen startklar så fort som möjligt så jag hinner testa att allt är i ordning i god tid innan utställningen.

Tjo flöjt!:tummenupp
 
Finväder i helgen och utepyssel på tomten, jag har testat min nya elektriska keramikugn som jag tänkt använda för att smälta aluminium i. Funkar finfint!:tummenupp



Jag har beställt en rulle Moldlay vaxfilament till 3D-skrivaren, funkar det att skriva ut i vax kommer jag kunna göra lost-vax gjutningar på löpande band. Det pirrar i pungen bara jag tänker på allt jag kan göra då!:yoparty
 
Underarms inflamation och pirr ipåsen av 3d skrivare:va
Sluta med te drickat å återgå genast till vanlig bärs.:rolleyes:
 
Finväder i helgen och utepyssel på tomten, jag har testat min nya elektriska keramikugn som jag tänkt använda för att smälta aluminium i. Funkar finfint!:tummenupp



Jag har beställt en rulle Moldlay vaxfilament till 3D-skrivaren, funkar det att skriva ut i vax kommer jag kunna göra lost-vax gjutningar på löpande band. Det pirrar i pungen bara jag tänker på allt jag kan göra då!:yoparty

följer det med intresse, har åckså haft de idéerna...
det föll delvis p.g.a. den dåliga ytfinishen på 3D printade prylar, PLA/ABS...
blir intressant att se hur vaxfilamentet blir.
det kanske går lätt att t.e.x. värmebehandla för att få ytan att flyta ut....
och jag har inte fått ordning på vakumklockan för att suga ur luftbubblor från formgipset...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top