Gasturbinhoj = JETeskoj!

Fan så härligt! Efter att följt bygget dagligen i 5 år och nu äntligen få se den spräcka 200 på första försöket! Fantastiskt! En av dom bästa filmer jag sett! :yoparty
image.jpg
 
Snyggt!

Förmodar att man schimsar in en sådan låda liknande en bakaxel på bil.
Det bästa jag har hittat för att snyggt se ingreppen vid test är kopparpasta på sprayburk.
Lätt att torka av och man ser det väldigt tydligt.

Har själv använt denna guide för bakaxlar med gott resultat. ( Bifogad fil)

Edit: Man verkar få "spara som" och sedan läsa den nerladdade pdf-filen för att den skall fungera.

Det vi använde när jag jobbad med dessa var krita blandat med tröd som fick torka lite.

Johansson du kan inte fota lite bättre bilder på både pinjongen och kronhjulet?

//Stefan
 
Fan så härligt! Efter att följt bygget dagligen i 5 år och nu äntligen få se den spräcka 200 på första försöket! Fantastiskt! En av dom bästa filmer jag sett! :yoparty
View attachment 416877

Riktigt kul att höra, häng med några år till så får du förhoppningsvis se en rulle från Salt Flats på hemmabion. :)

Det vi använde när jag jobbad med dessa var krita blandat med tröd som fick torka lite.

Johansson du kan inte fota lite bättre bilder på både pinjongen och kronhjulet?

//Stefan

Jag ska se till att ta några närbilder på kuggarna när jag får tid, om jag inte behöver hade jag tänkt låta bli att plocka ut lådan ur ramen men det lär väl gå ta något skapligt kort på pinjonen ändå.
 
Hur mycket fjädring har du i framgaffeln?

Den får nog jobba extra mycket nu när du inte har någon fjädring bak.
 
Hur mycket fjädring har du i framgaffeln?

Den får nog jobba extra mycket nu när du inte har någon fjädring bak.

Inte speciellt många centimeter, 8 kanske? Jag har kortat ner slaget rejält för att slippa ha gaffelbenen uppstickandes ovanför gaffelkronorna.
 
Skulle man inte kunna tänka sig styrstopp med två lägen, ett för rangering/vändning och ett för snabbtsomfanraktfram?
Det hjälper ju så klart inte mot grundproblemet men skulle minska följdverkningarna.

Det finns inte nog data att jobba med men jag skulle inte bli förvånad om styrfladdret hade att göra med att gaffeln bottnade. Hade geometrin varit helt förkastlig hade det troligen märkts av under större delar av reporna.
 
Tyskarna som levererade vinkelväxeln specade väl olja också? Hypoiddrev brukar vilja ha en olja med EP additiv, men det kanske inte fungerar ihop med resten av smörjningen.
 
Jag har 15 grader styrutslag åt varje håll, allt enligt reglememtet för Bonneville.

Då växeln delar oljesystem med resten av motorn är det 10W40 syntetolja som gäller, och då den totala drifttiden räknas i timmar borde det funka tycker jag.
 
Misstänkte det, när du börjar använda hojen som brukshoj så får du väl ha separata system för smörjning:D
 
Över miljonen visningar på byggtråden, fanimej inte illa! :tummenupp

Isärtagningen av gasturbinmotorn fortsätter, jag har blivit erbjuden hjälp med att tolka kuggslitaget i växellådan så här kommer några närbilder på pinjong och krondrev.



Slitaget är jämnt och väldigt ytligt, svårt att ta kort när det blänker men det går inte se att det skulle nöta mer på något speciellt ställe på tänderna.



Krondrevet ser även det väldigt jämnt slitet ut, det mörkare radien längst till vänster på tänderna är inte nedsliten utan bara en nyansskillnad på slitytan. Man ser i botten mellan tänderna att ytan är osliten och smått rostfläckad där det inte varit något ingrepp.



För en lekman ser slitaget ganska så bra ut, men ni som kan det här får gärna kommentera. Tanken är att göra färdig lådan och sätta ihop den igen för att slippa ha den i delar över hela arbetsbänken när jag ska fortsätta greja med gasturbinen.



Jag tog en titt på kraftturbinhjulet och märkte att det satt lite väl löst, det är en slags kuggkrans på båda sidor av turbinnavet som gör att det låser sig på axeln och jag lämnade med avsikt ett litet glapp så turbinhjulet skulle kunna centrera sig själv. Det verkar ha satt sig lite efter körningarna så jag svarvade av några anliggningsytor ett par tiondelar för att det skulle sitta stabilare.

Jag gjorde även en ny slags låsning till centrumskruven, tidigare var det hål borrat genom skallen men det var ett smärre helvete att få alla fyra hål att linjera så jag slipade ett spår i skallen istället.



Sen har jag hittat en orsak till det massiva oljeläckaget under körning, jag testade att trycksätta oljetanken för att se om det var någon por i svetsfogen och hittade en drygt 10 cm lång spricka längs ena sidan som jag måste ha missat att laga. Tanken sprack ju som bekant under en provkörning i vintras pga en alltför klen avluftning.:gnissla



Jag hade väldigt mycket olja i tanken under tävlingen så när jag gasade iväg lär nivån stigit upp till sprickan och tryckts ut, det har nämligen känts väldigt konstigt om det skulle ha varit ett läckage inuti motorn för då borde hojen rykt jävulen om den här mängden olja tryckts ut inuti brännkammaren.

Jag törs inte säga att det är den enda anledningen till läckaget men en väldigt bidragande orsak är det i alla fall. :)

Tjoflöjt!:tummenupp
 
En miljon!
Shit vad många gånger du kikat i din tråd:hihi
 
Jag fulmätte försprånget med en linjal nyss för att få en idé om varför jag fick såna elaka styrslag, 130mm försprång borde ju ge en väldigt stabil styrning i hög fart så frågan om det inte är styrdämparen i äkta Kinesium som är orsaken?

Det du ska tänka på dock är att ju större försprång desto högre kraft genererar hjulet när det ska rätas upp.
Om du kör över något som orsakar att framhjulet vrider sig lite så ska det sedan vridas in tillbaka i hojens längdriktning. Ju längre försprång, pendellängd, desto högre hastighet kommer hjulet tillbaka med. Och då har det mer kraft att svänga ut åt andra sidan med. Så för mycket försprång kan orsaka instabilitet...
 
Det du ska tänka på dock är att ju större försprång desto högre kraft genererar hjulet när det ska rätas upp.
Om du kör över något som orsakar att framhjulet vrider sig lite så ska det sedan vridas in tillbaka i hojens längdriktning. Ju längre försprång, pendellängd, desto högre hastighet kommer hjulet tillbaka med. Och då har det mer kraft att svänga ut åt andra sidan med. Så för mycket försprång kan orsaka instabilitet...
Chassiegeometri kan uppföra sig underligt.
Om jag minns rätt så hade Honda problem med nervositet på racehojjarna i början av nittiotalet.
De ökade försprånget mer och mer.
Hjälpte inte.
I desperation minskade de försprånget ordentlig.
Problemet borta.
Försprånget behöver stämma med tyngdpunkten, hjulbasen och egensvängningsfrekvensen för att bli bra.
Men med de måtten som denna hojjen har, så borde det inte vara några problem.
Förutom att den långa hjulbasen kan göra att ramen blir för vek.
 
Precis som Skrotnisse säger så kan ju den långa ramen ställa till det lite, den känns rätt styv men det är ju ingen garanti för att det inte flexar lite i guppen i 200 knyck.

Första testet blir att montera en kvalitets-styrdämpare i ena gaffelbenet och testa, just nu har jag en kinesdämpare monterad mitt mellan gaffelben och styraxel under nedre kronan och två fel blir som bekant inte ett rätt...:gnissla
 
Efter tips och synpunkter från kunnigt folk har jag tightat ihop drevspelet genom att schimsa ut kronhjulet 0.2mm, en tiondel till och växeln börjar gå trögt. Jag har fortfarande ett litet spel mellan axlarna så det lär väl vara lugnt.:tummenupp



Jag har även monterat ihop gasturbinen igen då det inte var något fel på den, jag tätade höljet lite extra med rödsilikon för att få bort så mycket pysläckage som möjligt.



Sen tog jag och kletade igen sprickan på oljetanken med tigsvetsen, så nu är förhoppningsvis oljeläckaget borta. Det är inte ett alternativ att ha en sån här läcka när jag ska köra med sommardäck för då kan det bli lite slirigt...:gnissla



Tjo!:)
 
För övrigt så har jag hamnat på Landracing.com´s förstasida!:banana

Det är det officiella forumet för alla landracingtävlingar på El Mirage, Bonneville, Mojave osv så jag känner mig rejält hedrad av Jon och de andra herrarna och damerna som håller i hemsidan!

http://www.landracing.com



:tummenupp
 
För övrigt så har jag hamnat på Landracing.com´s förstasida!:banana

Det är det officiella forumet för alla landracingtävlingar på El Mirage, Bonneville, Mojave osv så jag känner mig rejält hedrad av Jon och de andra herrarna och damerna som håller i hemsidan!

http://www.landracing.com



:tummenupp

Jag tycker definitivt du platsar på den förstasidan med en hemmapulad gasjet-hoj. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top