Gasturbinhoj = JETeskoj!

Löda är inge bra det brukar gå av precis där lödtennet slutar sprida sig i kardelerna. Har prövat skälv några gånger på endurosarna o nu mera gör jag som dom gör från fabrik.

skalar kabeln och har på lite vittvasselin o en krimphylsa över sedan krympslang med lim i o efter att ha börjat med detta så har jag sluppit elkablar som vibrerar av.

Mvh
 
Såna plintar har jag letat efter.

Köpte mina på Elfa.
Bara för att jag gjorde mig omaket att köpa dem och montera zillioner ringkabelskor fungerade allting i elsystemet på första försöket...:huvet


Gött med en rykig Remington !!
 
Crimp+krymp e själva grejen. Om man kör en stånka över stock å sten. Kör man en 30tusenvarvig moped i 400 knyck på salt gissar jag att kabelbrott är det sista man behöver oroa sig för. Hälsa farsgubben att stora kulor är ärftligtt..! Skål på er!
 
Som sagt, vibrationer är nog det minsta bekymret med tanke på motortyp, underlag och körtid. Oxid och glapp är mycket troligare felkällor.

Eldragningen fortsätter på sin sakta mak, igår blev det ett par timmar och jag har hållit på lite innan dess också med lödande och dragande.



Avluftningen till oljetanken är dragen så inte oljeröken riskerar att tändas på av utblåset, kan bli en rejäl fackla om det skulle ske...:brinnerup



Här är hälften av kablaget till instrumentpanelen dragen, ska fortsätta med det i slutet av veckan. Ska till Trondheim imorgon och springa St Olavsloppen för firman.



En sak till som jag måste fixa innan provkörningen är en hojmonterad kolsyresläckare, skulle det värsta hända och något tar eld pga olje- eller fotogenläckage måste jag ha möjlighet att släcka direkt. Det finns 2kg´s kolsyresläckare i aluminium men jag funderar lite på att bygga ett släckarhuvud till en Soda Streamer-tub, dom innehåller 0.5kg kolsyra och går till skillnad från en 2kg´s att placera på ett vettigt sätt på hojen.

Tjo!:tummenupp
 
ska du dra kablarna fågelvägen... :confused:
se nu till att gömma hela elsystemet i fin svart elslang,
snyggt undangömd och klamrad.
 
Hej!
Jag tänkte komma med ett litet inlägg i kabeldebatten. Till att börja med, Jag jobbar som tekniker med Aerodyner av det gråa slaget utrustade med EBK ;) Inom den firman jag jobbar i så har vi en ypperlig kurs som kallas populärt för löd&kläm, Det jag fick lära mig på den kursen är att Klämda kabelförbindelser har bättre ledningsförmåga än lödda sådan, liksom att de klämda bättre står emot vibrationer, FÖRUTSATT att man använt en bra tång. Nämnas bör är att de allra flesta kabelskorna på "kolfibertrasten" är klämda. Vår lärare under kursen har kontrollmätt klämningarna gjorda med Biltemas bästa, och tro det lr ej, men den uppfyllde kraven för flygplan. Det handlar om att man klämmer ihop såpass hårt att man pressar samman kardelerna i kabeln till i stort sett homogen struktur. Jag personligen hade valt att klämma med en bra tång och därefter försegla med krympslang med smältlim i, främst för att det är mer motståndskraftigt mot vibrationer och ändå har fullgott skydd mot moder natur.

//Konrad S, jobbandes på Kallax.
 
Är det inte risk för ett halt bakdäck om oljeluftningen skulle få fnatt?
 
Det låter som du har koll på "kolfibertrasten", Men vad gäller el så blir jag tveksam.
Vad jag vet så är anledningen till pressat att detta är billigt, dyrt och jobbigt att löda alla kontakter.
För ledningsförmåga och fukt så är lödning bättre för normala kablar.
Titta på ledningsförmåga i materialen, En kontakt för detta bygge är troligt redan förtennad ev även kabeln.
Men det är klart att man kan skava av denna yta och klämma koppar mot koppar och får du då ett syrefritt förband så leder detta bättre men blir det inte syrefritt så kommer problemen med tiden.
Nu spelar sällan skillnaden i ledningsförmågan någon större roll i typ signalkablar som vi pratar om här då kontakten i sig ofta är svada länken.
 
Är det inte risk för ett halt bakdäck om oljeluftningen skulle få fnatt?

Joo, men enda sättet det skulle kunna pressa ut olja ur avluftningen är om motorn börjar tillverka ny olja och överfyller oljetanken. Skulle det ske är jag snart stormrik och kan leva med ett halkigt bakdäck.:D

Det låter som du har koll på "kolfibertrasten", Men vad gäller el så blir jag tveksam.
Vad jag vet så är anledningen till pressat att detta är billigt, dyrt och jobbigt att löda alla kontakter.
För ledningsförmåga och fukt så är lödning bättre för normala kablar.
Titta på ledningsförmåga i materialen, En kontakt för detta bygge är troligt redan förtennad ev även kabeln.
Men det är klart att man kan skava av denna yta och klämma koppar mot koppar och får du då ett syrefritt förband så leder detta bättre men blir det inte syrefritt så kommer problemen med tiden.
Nu spelar sällan skillnaden i ledningsförmågan någon större roll i typ signalkablar som vi pratar om här då kontakten i sig ofta är svada länken.

Sagolikt intressant läsning men innan det spårar ur till ett fullskaligt krig mellan lödare och klämmare så föreslår jag att denna diskussion fortsätter i en egen tråd eller via PM.
 
Babystepping my way framåt i bygget, har fiskat fram en apparatlåda ur en skrotcontainer och gjort ett nytt lock till den.



Passar prexis till motorns tändsystem, jag kommer ha en fyrtrådig kabel från lådan där jag tar in 12V från hojens elsystem för att driva tändningen och själva gnistan går över det andra kabelparet tillbaka till hojen och vidare till tändstiftet.



Tjo och skål!:tummenupp
 
Tvinna ledarna mellan tumme å pekfinger åsso nåt varv eltejp på det är ju annars ett beprövat koncept! ;-)

Inte för att jag någonsin gjort nå sånt. Men jag har hört dom som gjort det.... *host* *host*

Sjukt att denna maskin snart är ett rullande gasturbinhoj! Man har ju väntat på det här i flera år nu!
Nästan så man får lite ångest över att du ska bli klar en dag. Vad ska man då läsa om å imponeras av? :-)
 
Sjukt att denna maskin snart är ett rullande gasturbinhoj! Man har ju väntat på det här i flera år nu!
Nästan så man får lite ångest över att du ska bli klar en dag. Vad ska man då läsa om å imponeras av? :-)

Lugn bara, när den dagen kommer har jag ett helt lass med nya projekt som bara väntar på att tas tag i.:)
 
SVT borde göra en dokumentär när du väl åker över för att köra! Vore väl investerade licenspengar enligt mig!
 
jag kommer ha en fyrtrådig kabel från lådan där jag tar in 12V från hojens elsystem för att driva tändningen och själva gnistan går över det andra kabelparet tillbaka till hojen och vidare till tändstiftet.

Eltjaffset fortsätter....:rolleyes:

Du tänker väl inte skicka 'gnistan' genom ledare i samma kabel som lågspänningen till tändningen? :va
En tändkabel har ju sjukt tjock isolering/mantel för att förhindra överslag.

Om du nu inte har fyrledarkabel det står typ 20 000 volt på. :glömdet

Eller har jag missat något?

Det är ju fredag. :arsele

:hej

/e
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top