Zoidberg
*58*
Bra eller bogus?:
http://www.youtube.com/watch?v=xduzXd4P_4A
http://www.youtube.com/watch?v=xduzXd4P_4A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå? Det låter i alla fall som nåt heltokigt, även om dom får ut nån procent högre verkningsgrad så lär den där enorma klumpen som sätts på motorn äta upp alla effektvinster och mer därtill...
Nån revolution i klass med jetmotorn som karln påstod blir det nog inte i alla fall.![]()
Nej, tanken är att ha en värmeväxlare med enormt hög kapacitet som kyler insugsluften.Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå?
Är det inte en "intercooler" för jetmotorer ? eller snarare "pre-cooler". Genom att kyla luften kraftigt ökar man dess densitet och kompenserar därmed densitetsminskningen på grund av höjden = bibehållen effekt.
Kyler man mer än vad som behövs för att kompensera för höjden kan man köra in mer bränsle = mer effekt
Nu är det ju inte så varmt högt upp så om man kan vinna så mycket med att kyla ner vet jag inte.
En cool video som läsare av denna tråd och kasnke skaparen skulle ha intresse av.
Nej, tanken är att ha en värmeväxlare med enormt hög kapacitet som kyler insugsluften.
Den måste ju kyla efter kompressorn om det ska vara någon vinst att tala om. I videon sägen dom först att det är en pre-cooler och sedan att den kyler luften från 1000C till -150C så antingen har jag missuppfattat vad en pre-cooler är eller så flyger dom i förvånansvärt varmt klimat.
Varför skulle man gå ut med det här när man redan lagt pengarna på att få det att funka i labbet men ännu inte har en färdig produkt?
Nu hoppas man ju att personerna bakom detta kan mer om både motorer och business än mig, dom jobbar ju ändå med det medan jag bara försöker få fram posten i tid...
rätta mig om jag har fel, men kommer inte trycket inuti motorn sjunka när man kyler den så? är det meningen att få högre densitet? om det är så tanken är, hur mycket vinner man på densitetökningen kontra förlusten i tryck? kompenserar man det med ännu högre laddtryck likt en turbomotor med laddluftkyl?
många frågor, men jag förstår verkligen inte hur man skall vinna på det.![]()
Fräckt! Har du testkört maskinen ännu eller i vilket stadium är det bygget?![]()
Den är inte provkörd än, siktar på att hinna med det före jul. Kvar att göra är att fixa alla slangar och kopplingar till trycksättningen av tankarna, provtrycka systemet, provflöda med fullt tryck, bygga tändning mm.
hur fungerar en såndära makapär?
trycker man in två gaser och tänder eld på skiten ?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |