Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå? Det låter i alla fall som nåt heltokigt, även om dom får ut nån procent högre verkningsgrad så lär den där enorma klumpen som sätts på motorn äta upp alla effektvinster och mer därtill...

Nån revolution i klass med jetmotorn som karln påstod blir det nog inte i alla fall.:)
 
Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå? Det låter i alla fall som nåt heltokigt, även om dom får ut nån procent högre verkningsgrad så lär den där enorma klumpen som sätts på motorn äta upp alla effektvinster och mer därtill...

Nån revolution i klass med jetmotorn som karln påstod blir det nog inte i alla fall.:)

Är det inte en "intercooler" för jetmotorer ? eller snarare "pre-cooler". Genom att kyla luften kraftigt ökar man dess densitet och kompenserar därmed densitetsminskningen på grund av höjden = bibehållen effekt.

Kyler man mer än vad som behövs för att kompensera för höjden kan man köra in mer bränsle = mer effekt

Nu är det ju inte så varmt högt upp så om man kan vinna så mycket med att kyla ner vet jag inte.
 
Last edited:
Jag hängde inte riktigt med där, var själva tanken att värme i avgaserna ska ledas tillbaka in i motorn eller vadå?
Nej, tanken är att ha en värmeväxlare med enormt hög kapacitet som kyler insugsluften.


Är det inte en "intercooler" för jetmotorer ? eller snarare "pre-cooler". Genom att kyla luften kraftigt ökar man dess densitet och kompenserar därmed densitetsminskningen på grund av höjden = bibehållen effekt.

Kyler man mer än vad som behövs för att kompensera för höjden kan man köra in mer bränsle = mer effekt

Nu är det ju inte så varmt högt upp så om man kan vinna så mycket med att kyla ner vet jag inte.

Den måste ju kyla efter kompressorn om det ska vara någon vinst att tala om. I videon sägen dom först att det är en pre-cooler och sedan att den kyler luften från 1000C till -150C så antingen har jag missuppfattat vad en pre-cooler är eller så flyger dom i förvånansvärt varmt klimat.

Varför skulle man gå ut med det här när man redan lagt pengarna på att få det att funka i labbet men ännu inte har en färdig produkt?

Nu hoppas man ju att personerna bakom detta kan mer om både motorer och business än mig, dom jobbar ju ändå med det medan jag bara försöker få fram posten i tid...
 
Last edited:
En cool video som läsare av denna tråd och kasnke skaparen skulle ha intresse av.

Kul idé att göra den i genomskinligt bränsle!
Påminner mig om Mythbusters salamiraket som även den bevisar att "Rocket science doesn't have to be rocket science"
 
Nej, tanken är att ha en värmeväxlare med enormt hög kapacitet som kyler insugsluften.

Den måste ju kyla efter kompressorn om det ska vara någon vinst att tala om. I videon sägen dom först att det är en pre-cooler och sedan att den kyler luften från 1000C till -150C så antingen har jag missuppfattat vad en pre-cooler är eller så flyger dom i förvånansvärt varmt klimat.

Varför skulle man gå ut med det här när man redan lagt pengarna på att få det att funka i labbet men ännu inte har en färdig produkt?

Nu hoppas man ju att personerna bakom detta kan mer om både motorer och business än mig, dom jobbar ju ändå med det medan jag bara försöker få fram posten i tid...

Det där får jag inte in i huvudet hur än jag försöker.:confused:

Om man kyler luften efter kompressorn tar man ju bort energi ur den, energi som måste tillföras i brännkammaren genom att spruta in mer bränsle.

Det är ju också helt fel att påstå att massflödet ökar eftersom luften redan är inuti motorn, ungefär som att påstå att man får ut extra sprit ur en folköl genom att köra den genom kokaren. Mängden sprit tillgänglig är ju redan satt, annat vore ju om man hade ett helt fat öl, kokade det och fyllde upp en ölflaska. Med andra ord om man kyler luften innan den sugs in i motorn.

Väldigt konstigt med andra ord...:va
 
Här står lite mer:
http://www.reactionengines.co.uk/sabre_howworks.html

Motorn är i grunden en raketmotor men med möjlighet till syretillförsel via kompression av atmosfärisk luft enl JET-teknologi, istället för medsläpning av flytande syre i tankar. Vilket i sin tur möjliggörs av nämnd kylteknik då "normal"-tempererat syre tydligen smälter sönder en sådan raketmotor.
 
Last edited:
rätta mig om jag har fel, men kommer inte trycket inuti motorn sjunka när man kyler den så? är det meningen att få högre densitet? om det är så tanken är, hur mycket vinner man på densitetökningen kontra förlusten i tryck? kompenserar man det med ännu högre laddtryck likt en turbomotor med laddluftkyl?

många frågor, men jag förstår verkligen inte hur man skall vinna på det. :)
 
och helium kyler insugsluften genom att pumpas runt genom drivning från turbinaxeln? hur mycket effekt lär inte det ta?
 
rätta mig om jag har fel, men kommer inte trycket inuti motorn sjunka när man kyler den så? är det meningen att få högre densitet? om det är så tanken är, hur mycket vinner man på densitetökningen kontra förlusten i tryck? kompenserar man det med ännu högre laddtryck likt en turbomotor med laddluftkyl?

många frågor, men jag förstår verkligen inte hur man skall vinna på det. :)

I mach5 borde väl inte tryckfall vara ett problem, ..bara att öka insugsarean efter behov. Som dom anger är det den låga tempen (och inte hög densitet) som är kravet för att motorn inte ska brinna upp. Men man undrar ju som sagt hur mycket energi som går åt till nedkylningen och varifrån/i vilken form den tillförs.
 
I väntan på något nytt på gasturbinfronten kan jag meddela att jag börjat på rota med trycksättningen till raketmotorn igen, bäst att sätta fart ifall jag ska ha en fungerande motor att köra med på Speed Weekend.

MR-1000130.jpg
 
Fräckt! Har du testkört maskinen ännu eller i vilket stadium är det bygget? :)
 
Fräckt! Har du testkört maskinen ännu eller i vilket stadium är det bygget? :)

Den är inte provkörd än, siktar på att hinna med det före jul. Kvar att göra är att fixa alla slangar och kopplingar till trycksättningen av tankarna, provtrycka systemet, provflöda med fullt tryck, bygga tändning mm.
 
hur fungerar en såndära makapär?

trycker man in två gaser och tänder eld på skiten eller är det något mer hightech? :crash

Den är inte provkörd än, siktar på att hinna med det före jul. Kvar att göra är att fixa alla slangar och kopplingar till trycksättningen av tankarna, provtrycka systemet, provflöda med fullt tryck, bygga tändning mm.
 
Fixade trycksättningen av bränsletankarna ikväll och provtryckte regulatorn, funkar finfint det här.

MR-1000133.jpg


MR-1000132.jpg


MR-1000134.jpg


Tjo!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top