Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag lever och frodas, tackar för omtanken. Har liksom lite annat att stå i för tillfället så i väntan på vinkelväxeln blir inget gjort på turbinhojen.

Typ småbarn, hus, jobb, bobberbygge, växellådsgjutning åt Lahi, surströmmingsskivor, dagiskooperativ, byförening, sova några timmar per natt... Rätt lugnt alltså.:D
 
Nu har jag äntligen något att rapportera om igen, jag ringde upp Anderssons polare som jobbar med vinkelväxlar och fick reda på att det finns en standardväxel som bör funka och en beställning lades!

news_bild_produktvideo.jpg


Om ett par veckor borde jag få den så då kan jag äntligen sätta fart med hojbygget igen, men det är nästan tur att det varit stillestånd med turbinhojen ett tag så jag fått tid att fixa klart gjuteriet och gjort det mesta på Bonnevillen.:)
 
borde det inte gå att slakta ett gammalt växelhus till en båtmotor och bygga ett eget hus? Jag har följt diskussionerna hela vägen men kommer inte riktigt ihåg vad som var problemet med att få fram en vinkelväxel. kanske är det just för att slippa göra själv? konstruktionen känns inte som raketforskning direkt?
 
Grejen är att få tag i en vinkelväxel med 5ggr utväxling som tål belastningen, det kommer bli drygt 60Nm vridmoment på ingående axel vid 33.000rpm och 300Nm på utgående så det krävs lite rejäla doningar. Bara dreven till en hembyggd växel skulle kosta mig ca hälften av vad den här kompletta vinkelväxeln kostar så det känns inte värt besväret.

Det är dessutom den del i hojen som verkligen inte får kuka ur, skulle något bli fel i tillverkningen så ett lager skär händer det antagligen på maxvarv vilket är vid dryga 300km/h. Att låsa upp bakhjulet vid dom farterna bara för att man snålat in på någon tusenlapp känns inte som ett alternativ...:näsblod
 
Stjälper i mig en balja lut och njuter av läsningen.
 
bara för att jag är nyfiken,

kommer växeln att ligga i oljebad eller är den torr?
hur stort är motståndet om den ligger i oljebad vid de varvtalen du tänker köra den i?
 
bara för att jag är nyfiken,

kommer växeln att ligga i oljebad eller är den torr?
hur stort är motståndet om den ligger i oljebad vid de varvtalen du tänker köra den i?

Original så är den oljefylld men jag måste bygga om den till torrsump för att den ska funka i de varvtal som det är tänkt, en oljestråle ska riktas precis in i gearmeshen (där kuggarna möts) och sen ska oljan rinna ner i tanken som sitter hängd under de nedre ramrören.

Samma olja och pump ska användas som till smörjningen av gasturbinen för att spara batterikraft och utrymme.
 
kommer den hålla för det då?
tänker på att oljan som är tänkt att vara i den säkerligen är diffolja typ 75W90 (trögflytande) och oljan till gasturbinen måste vara lik motorolja som är 5W30 eller liknande (lättflytande), tänker jag fel?

(vill inte vara negativ utan vill bara påpeka och lära mig något på kuppen :))
Original så är den oljefylld men jag måste bygga om den till torrsump för att den ska funka i de varvtal som det är tänkt, en oljestråle ska riktas precis in i gearmeshen (där kuggarna möts) och sen ska oljan rinna ner i tanken som sitter hängd under de nedre ramrören.

Samma olja och pump ska användas som till smörjningen av gasturbinen för att spara batterikraft och utrymme.
 
kommer den hålla för det då?
tänker på att oljan som är tänkt att vara i den säkerligen är diffolja typ 75W90 (trögflytande) och oljan till gasturbinen måste vara lik motorolja som är 5W30 eller liknande (lättflytande), tänker jag fel?

(vill inte vara negativ utan vill bara påpeka och lära mig något på kuppen :))

Viskositetsklassningen är inte samma. En 75W90 transmissionsolja är inte i närheten av så trög som en motorolja med samma viskositetsangivelse skulle vara.
Om jag minns rätt så motsvarar SAE 75 på en transmissionsolja ungefär SAE 10 på en motorolja.
Detta för att man inte skall blanda ihop dem.
 
kommer den hålla för det då?
tänker på att oljan som är tänkt att vara i den säkerligen är diffolja typ 75W90 (trögflytande) och oljan till gasturbinen måste vara lik motorolja som är 5W30 eller liknande (lättflytande), tänker jag fel?

(vill inte vara negativ utan vill bara påpeka och lära mig något på kuppen :))

Nu är jag ute på väldigt djupt vatten, men jo den borde hålla.:)

Att det är en tjock olja i den i vanliga fall är väl bara för att den ska hålla sig fast på kuggarna när det snurrar, med en riktad oljestråle dit den behövs kommer jag undan det problemet så då ska en vanlig 10/40 eller liknande funka fint.

I början kommer jag kunna köra med vanliga C3 stålkullager på ingående axel men allt eftersom hastigheten ökas är väl frågan om det inte måste till keramiska lager för att tåla varvtalen, det problemet tar jag när jag kommer dit eftersom jag kommer kunna köra bra nog fort på standardlagren innan dom börjar klaga.

Det som händer är att plåtkorgen som håller kulorna börjar fläka upp sig, jag råkade ut för det när jag höll på med min gamla jet-pocketbike...:gnissla

http://youtu.be/TkO-Kehh6Ws
 
Står det något om varvtal i specen för vinkelväxeln? Ser ut som en ganska "lågvarvig" konstruktion i mina ögon. Jävlar vilket tvärstopp med farligt flygande metall (och människo-)delar det skulle kunna bli vid 33´ varv:gnissla

Mer bilder och detaljer angående alugjutningen! Sugen på att bygga ihop något själv för enklare gjutningar.

Kör hårt med byggena!!!

Lasse
 
Viskositetsklassningen är inte samma. En 75W90 transmissionsolja är inte i närheten av så trög som en motorolja med samma viskositetsangivelse skulle vara.
Om jag minns rätt så motsvarar SAE 75 på en transmissionsolja ungefär SAE 10 på en motorolja.
Detta för att man inte skall blanda ihop dem.

Precis vad jag tänkte skriva!
 
Grejen är att få tag i en vinkelväxel med 5ggr utväxling som tål belastningen, det kommer bli drygt 60Nm vridmoment på ingående axel vid 33.000rpm och 300Nm på utgående så det krävs lite rejäla doningar. Bara dreven till en hembyggd växel skulle kosta mig ca hälften av vad den här kompletta vinkelväxeln kostar så det känns inte värt besväret.

Det är dessutom den del i hojen som verkligen inte får kuka ur, skulle något bli fel i tillverkningen så ett lager skär händer det antagligen på maxvarv vilket är vid dryga 300km/h. Att låsa upp bakhjulet vid dom farterna bara för att man snålat in på någon tusenlapp känns inte som ett alternativ...:näsblod

Låsta bakhjul i höga hastigheter är odramtiskare än vad man först kan tro. Framhjul däremot, det är en helt annan femma!
 
Nu är jag ute på väldigt djupt vatten, men jo den borde hålla.:)

Att det är en tjock olja i den i vanliga fall är väl bara för att den ska hålla sig fast på kuggarna när det snurrar, med en riktad oljestråle dit den behövs kommer jag undan det problemet så då ska en vanlig 10/40 eller liknande funka fint.

I början kommer jag kunna köra med vanliga C3 stålkullager på ingående axel men allt eftersom hastigheten ökas är väl frågan om det inte måste till keramiska lager för att tåla varvtalen, det problemet tar jag när jag kommer dit eftersom jag kommer kunna köra bra nog fort på standardlagren innan dom börjar klaga.

Det som händer är att plåtkorgen som håller kulorna börjar fläka upp sig, jag råkade ut för det när jag höll på med min gamla jet-pocketbike...:gnissla

http://youtu.be/TkO-Kehh6Ws

Hej, jag har följt din tråd länge och har kul när jag läser. Att jag vuxit upp i Jämtland gör att hjärtat bultar lite extra...

Kör med keramiklager på en gång. Jag har kört superkart i många år, med en 250 cc, tvåcylindrig tvåtakt. Normalt bytte jag lagren i motorn 1-2 ggr under säsongen, och de var riktigt slitna då. Sista säsongen provade jag med keramiklager (eller rättare sagt, hybridlager med stålbanor och keramikkulor) i ramlagren. Vid första kollen, efter två racehelger, fanns ingen antydan till slitage så jag slog ihop motorn utan att byta dom lagrena och nästa gång samma sak, det gick inte att höra något lagerljud alls så dom fick sitta kvar igen... Jag har kvar den motorn och den står renoverad i verkstan, men dom lagrena sitter fortfarande kvar medans alla andra är bytta! Dom är ganska mycket dyrare men jag tror att det är värt pengarna eftersom de har så lång livslängd.

Det är i och för sig stor skillnad på varv, våra motorer varvar uppåt 14 000 varv om man inte räknar med missade växlar.... men jag skulle tro att skillnaden i funktion inte är så stor.

Fick information av en kille som säljer såna och han förklarade det med att keramikkulorna är så hårda att dom "packar in" de spån och skit som kommer in i lagret och nästa kula jämnar till ytterligare och nästa igen osv, samtidigt som själva kulan inte får någon skada som i sin tur skadar lagerbanan nästa varv och nästa varv osv.

Peter på P.W. Kullagerteknik var den som gav mig den informationen och som höll mig med lager. Kolla med honom!

En annan sak, stålkorgar körde vi aldrig med. De orsakar mycket skada vid ras.

Lycka till i fortsättningen!
Anders
 
Last edited:
Står det något om varvtal i specen för vinkelväxeln? Ser ut som en ganska "lågvarvig" konstruktion i mina ögon. Jävlar vilket tvärstopp med farligt flygande metall (och människo-)delar det skulle kunna bli vid 33´ varv:gnissla

Mer bilder och detaljer angående alugjutningen! Sugen på att bygga ihop något själv för enklare gjutningar.

Kör hårt med byggena!!!

Lasse

Den är lågvarvig men med bättre lager och smörjning ska det gå varva den betydligt mer, vad den är specad till och vad den egentligen klarar av under kortare perioder är två helt skilda saker. Tyskarna har ju räknat på det och anser att det ska funka även om dom så klart inte kan lämna några som helst garantier, och tyskar dom kan räkna dom! :)

Kolla in hemsidan under fliken Övrigt så hittar du en del bilder och info om aluminiumgjuteriet, det är sjukt skoj att hålla på med så det tycker jag verkligen att du ska börja på med.:tummenupp

Låsta bakhjul i höga hastigheter är odramtiskare än vad man först kan tro. Framhjul däremot, det är en helt annan femma!

Iofs, men ändå...:näsblod

Hej, jag har följt din tråd länge och har kul när jag läser. Att jag vuxit upp i Jämtland gör att hjärtat bultar lite extra...

Kör med keramiklager på en gång. (...)

Lycka till i fortsättningen!
Anders

Hej! Tack ska du ha, kul att det finns landsbröder i exil som följer bygget.:)

Du har en poäng i det du skriver, men då jag tyvärr inte skiter pengar måste jag hålla igen på lagerkvaliteten tills dess att jag ser att det kommer funka med de lagertyper jag väljer. Lite trist om jag måste ändra designen på lagerhuset efter första provkörningen och har dyrköpt hybridlager för flera tusen styck...

Det blir fullkomplement-lager alternativt hybridlager med mässingkorg, de där vikta plåtkorgarna litar jag inte en sekund på längre.:gnissla

Jag har apropå något annat gjort upp med farsan om att kastbyta svarvar så nu snart slipper jag min sketna kinessvarv! 2.3m lång och ett par ton tung så risken är att jag måste riva ut en vägg i garaget för att få plats med den.:D

Svarv2.jpg


Tjo!
 
:banana:banana:banana:banana:bananaFem glada bananer för en schysst svarv!

Märke? italienskt?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top