Gasturbinhoj = JETeskoj!

Gillar skränkningen. :hej
Kolla upp Lill-Anders innan du skämtar om honom Han var en av de få som stod upp mot döskalleträsket och resten av de som kör hoj mot "träsket". Jag vet att du inte menade honom,
 
Last edited:
Gillar skränkningen. :hej
Kolla upp Lill-Anders innan du skämtar om honom. Han var en av de få som stod upp mot döskalleträsket och resten av de som kör hoj mot "träsket". Jag vet att du inte menade honom, men ställ in dig i mitt/ditt led så blir jag glad.

Googlade på honom och det var sorglig läsning, heder åt honom som stod på sig och vågade uttrycka sin åsikt.

Lill-Anders kallas även (förutom säkert 1000 till) farsans gamla kompis som han gick i ABB-skola tillsammans med på 60-talet, på den tiden var väl inte kunskaperna om norrlands inland speciellt utbredda så dom kunde ringa rektorn en söndag i maj och beklaga sig att dom inte tar sig till tåget då det snöat 1.5 meter under natten. Sen blev det fiske hela veckan istället.:D
 
Googlade på honom och det var sorglig läsning, heder åt honom som stod på sig och vågade uttrycka sin åsikt.

Lill-Anders kallas även (förutom säkert 1000 till) farsans gamla kompis som han gick i ABB-skola tillsammans med på 60-talet, på den tiden var väl inte kunskaperna om norrlands inland speciellt utbredda så dom kunde ringa rektorn en söndag i maj och beklaga sig att dom inte tar sig till tåget då det snöat 1.5 meter under natten. Sen blev det fiske hela veckan istället.:D

Aha!

Vad gäller bladvinkel på ledskenorna så tror jag att man kan finjustera/"skränka" dessa med tång om det skulle visa sig behövas. Proffsen brukar använda tänger som liknar de med vilka plåtslagarna falsar plåt med. Vet inte vad den typen av tänger heter.

De RF ledskenorna och bladen på vattenjetagg brukar ibland behöva finjusteras på det viset av tillverkaren efter inledande prov.

Jäklars vad snygga arbeten du gör! Riktigt klurigt
 
Last edited:
Prexis vad jag tänkt faktiskt, nu blev det ju lite lurigare att justera ledskenorna när jag svetsade dom både vid rot och topp men jag har tagit till i underkant gällande throatarea så mest troligt kommer jag behöva öppna upp arean lite och då kan jag slipa av ledskenorna lite istället för att knäcka om vinkeln.

Tack för berömmet Jörgen, det finns en handfull personer vars åsikter och synpunkter jag lyssnar lite extra på och du hör definitivt till dom så jag lyfter på hatten och bugar.

Aha!

Vad gäller bladvinkel på ledskenorna så tror jag att man kan finjustera/"skränka" dessa med tång om det skulle visa sig behövas. Proffsen brukar använda tänger som liknar de med vilka plåtslagarna falsar plåt med. Vet inte vad den typen av tänger heter.

De RF ledskenorna och bladen på vattenjetagg brukar ibland behöva finjusteras på det viset av tillverkaren efter inledande prov.

Jäklars vad snygga arbeten du gör! Riktigt klurigt
 
Först skulle jag vilja tacka dig för att jag har haft nått och läsa dom senaste 2.5 åren jag har följt din tråd Tusen tack du gör ett jävla fint jobb :tummenupp

Men jag undrar om du ska använda köpe turbinhjulet du fick eller bygger du alla själv och hur många hjul ska det vara i NGV huset?
 
Last edited:
Det var så lite så, med lite tur har du läsning 25 år till eller så beroende på hur många motorskott jag kommer göra framöver...:D

Jag kommer använda köpe-turbinen, vågar inte bygga någon av de roterande delarna själv eftersom jag inte har någon möjlighet att balansera dynamiskt än. Jag har en våt dröm om att någon dag bygga en gasturbin helt från scratch (bortsett från kullagren) så förr eller senare lär jag väl bli tvungen att utöka verkstaden men tills dess litar jag mer på Rolls Royce ingenjörer än på mig själv.:)

Det blir ett statorsteg och ett rotorsteg i kraftturbinen, så jag är i princip klar med dom. Jag pratade med Anderssonturbos polare som jobbar med vinkelväxlar och tydligen har han hittat en växellåda som borde funka för mig. Han ska prata med den tyska kollegan som räknat på det till veckan så förhoppningsvis har jag löst frågan med växellådan snart!:banana

Först skulle jag vilja tacka dig för att jag har haft nått och se fram i mot dom senaste 2.5 åren jag har följt din tråd Tusen tack du gör ett jävla fint jobb :tummenupp

Men jag undrar om du ska använda köpe turbinhjulet du fick eller bygger du alla själv och hur många hjul ska det vara i NGV huset?
 
Last edited:
Idag tog jag mig an den otroligt stimulerande uppgiften att slipa inloppskanterna på ledskenorna vassa, jag kände på mig att det var något jag glömt när jag svetsade fast dom och mycket riktigt så skulle jag gjort detta först. Nu tog det drygt en timme att göra och på bandslipen med ledskenorna lösa hade det varit avklarat på tre minuter...

JU-01879.jpg


Med vinkelslip och slipstift lyckades jag få dom lagomt vassa, detta för att jetstrålen ska få en så fin passage som möjligt in i NGV-huset.

JU-01880.jpg


För att ni ska slippa testa själva kan jag meddela att man inte, trots vad Malena än säger, når någon sexuell extas genom att stoppa fingret i vinkelslipen...:gnissla

JU-01881.jpg
 
Nu på förmiddagen tillverkade jag den inre rostfria konan som ska styra ut avgaserna från jetmotorn mot ledskenorna till kraftturbinen, en utbredning skrevs ut från datorn och ritades av på en 1mm rostfri plåt.

JU-01882.jpg


Det har varit lite split-vision i helgen då jag har följt EM-deltävlingen i dragracing från Tierp, 1080p HD-streaming för 10 euro är sjukt grett. Top fuel gör sig fint på garagestereon!

JU-01883.jpg


Med ylandet från dragracingen i bakgrunden skar jag ut plåten och rullade konan.

JU-01884.jpg


Sen spände jag upp NGV-huset i svarven och trimmade till kanten som konan senare ska svetsas emot.

JU-01885.jpg


Då jag av förståeliga skäl inte kan göra en helspetsig kona av plåt kapade jag till en bit rostfritt ämne och spände upp i svarven.

JU-01886.jpg


Några skär senare och jag hade en spetsig kona att svetsa fast i plåttratten!

JU-01887.jpg


Så här sitter den, blir fint det här tror jag.

JU-01888.jpg


Nu är den fastsvetsad och ditställd på NGV-huset, senare ska dom svetsas ihop men jag ska klura lite först så jag inte gör ett sårarsle och missar nåt viktigt.

JU-01889.jpg
 
Närkontakt till den milda grad mellan vinkelslip och kroppsdelar svider oftast lite. :rolleyes:
 
Närkontakt till den milda grad mellan vinkelslip och kroppsdelar svider oftast lite. :rolleyes:

+1 på den.
Har nästan bragdt mig själv om livet när jag satte vinkelslipen rakt i handleden.
Fördelen är att det blir så varmt att blodkärlen smälte ihop :3freak
Bandslipa knoge är också inget jag rekomenderar att göra :död
 
Slinta och stoppa in tummen i bandslipen med 60-papper på är heller inte speciellt skönt, har väl hänt några gånger hittills...:näsblod
 
Slinta och stoppa in tummen i bandslipen med 60-papper på är heller inte speciellt skönt, har väl hänt några gånger hittills...:näsblod
Prova helt nytt 40 papper.
Det gick inte ens att sy då det inte fanns något kvar att sy ihop :gråta

Jag tror Murphy har förstått att vi kan laga allt som går sönder och börjar attackera oss istället :död
 
Prova helt nytt 40 papper.
Det gick inte ens att sy då det inte fanns något kvar att sy ihop :gråta

Jag tror Murphy har förstått att vi kan laga allt som går sönder och börjar attackera oss istället :död

Huvva...:gnissla

Den karln har varit snäll med mig senaste åren, jag antar att han körde slut på sig totalt under gammelfigher-bygget. Lagomt till provkörningen av turbinhojen lär han väl vara utvilad och redo för nya tag.:)
 
Snyggt! Ser lite farligt ut bara. Som om inte resten av grejorna skulle vara det :rolleyes:
 
Nu på förmiddagen tillverkade jag den inre rostfria konan som ska styra ut avgaserna från jetmotorn mot ledskenorna till kraftturbinen, en utbredning skrevs ut från datorn och ritades av på en 1mm rostfri plåt...
JU-01889.jpg

Fasen vad propert!
Thats one seriös bappelsinpress!
 
Inte hunnit läsa hela tråden än så den kanske har varit uppe men här var en intressant film om jetmotorer!

[video]http://www.wimp.com/jetengine/[/video]

Häftigt bygge föresten! :tummenupp
 
Tackar!

Nu är smältugnen uppgraderad till Diesel Edition, jag har sågat ut ett större hål i sidan så en villabrännare får plats.

Oljebrnnareinaction.jpg


Betydligt billigare lär det också bli eftersom det svider i plånboken att elda gasol i längden.:gnissla

Oljebrnnareiugn.jpg
 
Då är det bara åka till McDonalds och tigga ihop lite gammal frityrolja att mata villapannan med ;)

Tackar!

Nu är smältugnen uppgraderad till Diesel Edition, jag har sågat ut ett större hål i sidan så en villabrännare får plats.

Oljebrnnareinaction.jpg


Betydligt billigare lär det också bli eftersom det svider i plånboken att elda gasol i längden.:gnissla

Oljebrnnareiugn.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top