Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag har pratat med säljaren och tydligen är det ingen fara på taket att just den toppbulten var gängpaj, överfallen till vipporna är fästa med andra bultar så den här var bara till för att hålla kåpan på plats. Puhh, jag slipper kanske riva motorn ändå.:tummenupp

Ett helt nytt elsystem ska dessutom dras och en Sparx-modul inskaffas som ersätter batteriet, regulator och diodbrygga. Kan bli en riktigt trevlig brukshoj det här bara jag lyckas bygga bort allt rappel.:tummenupp
 
Jag har pratat med säljaren och tydligen är det ingen fara på taket att just den toppbulten var gängpaj, överfallen till vipporna är fästa med andra bultar så den här var bara till för att hålla kåpan på plats. Puhh, jag slipper kanske riva motorn ändå.:tummenupp

Ett helt nytt elsystem ska dessutom dras och en Sparx-modul inskaffas som ersätter batteriet, regulator och diodbrygga. Kan bli en riktigt trevlig brukshoj det här bara jag lyckas bygga bort allt rappel.:tummenupp

Moderna gasare (relativt) och transistortändning, så är de ganska problemfria faktiskt.
Innan man får för sig att trimma bör man betänka att motorn i grunden är konstruerad som 500.
Som 750 är den redan ganska ordentligt trimmad.
 
Jag har haft tankarna på att byta ut den gamla Amal MK1 förgasaren mot något modernare men det skulle se så jäkla fel ut med en Mikuni att jag hellre kostar på att resleava Amalen, trottelloppet är koniskt som en trollkarlshatt så att tomgången var lite lurig förvånar mig inte längre...:)

Trimning och tokvarvning kommer jag hålla mig ifrån, skulle väl ändå kännas som att piska en död häst när man har busan i färskt minne.
 
Jag har haft tankarna på att byta ut den gamla Amal MK1 förgasaren mot något modernare men det skulle se så jäkla fel ut med en Mikuni att jag hellre kostar på att resleava Amalen, trottelloppet är koniskt som en trollkarlshatt så att tomgången var lite lurig förvånar mig inte längre...:)

Trimning och tokvarvning kommer jag hålla mig ifrån, skulle väl ändå kännas som att piska en död häst när man har busan i färskt minne.

Det är ofta problemet med gamla gasare: De går bäst på full öppning.
Men prata gärna med "braigasen" eller P&B om de har några tips om hur man får amalen att funka optimalt.
Kan man få ner problemen till att det räcker med att tomgasa när man står still, så är det naturligtvis bäst (eller korrektast).
Trumpeter skall köras hårt.
 
En gammal hoj kan man ju kosta på lyxen att bara lufsa med. En annan typ av glädje.
angående NGV:t. Hur betämmer man vinkeln på bladen?

Edit: kul länk http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/ngnsim.html
Kanske inlagd förut men det gör inget.

Helt klart en ny sida av hojåkandet som uppenbarat sig, inte lika mycket "jag hinner lätt om lastbilen före krönet.....faan....möte...faaaaaaan......FAAAN!!!.....jorådetgick....pust.:gnissla

Jag kommer måsta testa fram den slutliga vinkeln och gapet mellan ledskenorna i bromsbänk med hjälp av mottrycks- och avgastempmätning, en polare har som tur är mätt upp en original-NGV från en Allison C20 och med hjälp av de siffrorna går det hamna hyfsat rätt även om massflödena i min motor och C20:n inte är samma.

Det är ofta problemet med gamla gasare: De går bäst på full öppning.
Men prata gärna med "braigasen" eller P&B om de har några tips om hur man får amalen att funka optimalt.
Kan man få ner problemen till att det räcker med att tomgasa när man står still, så är det naturligtvis bäst (eller korrektast).
Trumpeter skall köras hårt.

Jag tror jag låter trottelglappet vara så länge, antagligen kommer den gå bra mycket bättre med en rengjord Amal med nya munstycken och packningar och ett nytt brytarlöst tändsystem så det känns bara dumt att plöja ner massa stålar utan att veta om det behövs. Det kommer fler vintrar.:)
 
Last edited:
Om du tröttnar på jetmotorn eller vill bara vill ha Triumphen fartvindsdriven så har jag ett tips :D

HD F-Head motor
hd_f-head.jpg

(den är fö till salu, jag kan förmedla kontakt)
 
Nu small det nog i brallan på Elffors, visst är det där den s.k. halvtoppen?

Jag bjuder lätt en femhunka för motorn! :hållertummarna
 
Jag förmedlar budet och låter väl Elfors göra en bedömning oxå, ballare med stor propeller än små skovelhjul :D
(hmm, ska jag fulspamma hans tråd :va )
 
Last edited:
(jag kopierar över inlägget från Mobacken-bloggen, orkar fan inte skriva om allt det här...)

Kvällen gick i maskinbearbetningens tecken, barnen sov, fästmön kollade på OS och jourtelefonen var tyst så det var ingen som saknade mig direkt.

JU-01849.jpg


I förmiddags hade jag gjort mig för och ställt in fräsen för kvällens arbete, men när jag skulle till och fräsa märkte jag att muttern till spännhylsan skulle ta i NGV-ringen så det blev till att tillverka en längre slitsfräshållare först.

JU-01851.jpg


Nu var man på banan igen och kunde börja fräsa SS2343, slitsfräsen var en rätt billig sak och var säkert inte speciellt nöjd med att tvingas tugga sig igenom 29st 10mm djupa spår i syrafast rostfritt.

JU-01852.jpg


Det gick till slut men det var på håret då fräständerna började bli oroande runda i kanterna...:gnissla

JU-01853.jpg


Med inner-ringen klar var det dags att börja skita ner sig på allvar, först och främst kapade jag ut sju rörstumpar ur ett rostfritt 2mm tjockt rör.

JU-01854.jpg


Sen kapade jag upp varje rör i fyra ledskenor, det var lite klur innan jag räknat ut hur jag skulle få alla bitar lika stora men det gick bra till slut.

JU-01855.jpg


Med det gjort pressade jag en 10mm lång platt kant på ledskenorna i hydraulpressen, jag lyckades pressa pekfingernageln lite plattare än normalt också eftersom nån idiot satt en avluftningsskruv precis under presshandtaget...:mad:

JU-01856.jpg


Sen kapade jag till ledskenorna så det blev en liten läpp som passar i spåren jag fräste i innerringen.

JU-01857.jpg


Och sen var det bara att sätta ledskenorna på plats, riktigt kul att se när något blir lika bra som det var tänkt.

JU-01858.jpg


Här är hela biten ihopsatt, diametern på ledskenorna ska slipas ner och vinklar och genomsläppsareor ska trimmas till så det är en hel del jobb kvar. Nu ser man i alla fall att det liknar en axiell NGV, eller hur? :tummenupp

JU-01860.jpg
 
Kuken å helvete vad du är snajdig med liten maskipark !
Satan så mycket mer imponerande än att se doningar som grottats fram i storvrkstad.
 
Instämmer helhjärtat med ovanstående, kan inte annat än kuckla belåtet när jag ser vad du gör :ståendeovationersmiley
 
Jag tror nån moderator får lägga till en hängselspännar-smiley.:)

Det ska bli kul att slipa in ledskenorna till rätt mått, jag har en luddig idé om att det ska gå sätta en slipskiva från en rondell i fräsen och ha NGV-huset på rundmatningsbordet men vi får se hur det blir.

Jag har vidarebefodrat alla mått till polaren så vi kan klura lite över hur ledskenorna ska vridas för att få rätt genomsläppsarea. Man kan jämföra denna bit med jetdysan som satt på motorn när jag testkörde, hålet längst bak i jetdysan var 9.5cm i diameter vilket är ca 71cm2 och det gav en lämplig avgastemp och dragkraft. (det är en kompromiss det där, ju mer temp desto mer drag tills nåt smälter...:gnissla)

Nu vill jag alltså att den totala arean på det snävaste stället mellan ledskenorna ska bli 71cm2 plus lite extra för att friktionen är lite högre nu än i jetdysan, just nu är arean 87cm2 så jag kommer måsta vrida bladen lite för att snäva ihop gapet mellan dom. Förmodligen ett lätt projekt men jag måste först tillverka ett verktyg för det och en slags jigg så jag får exakt samma vridning på alla 29 ledskenorna.:tummenupp
 
Är dessa till för att motverka turbulens längs med turbinaxeln?
Imponerande arbete är det jallafall.

Nej nej, dom ska styra jetstrålen så den träffar turbinhjulet i rätt vinkel. Blåser jag rakt på turbinhjulet utnyttjar jag endast en liten del av energin i jetstrålen och då eldar jag mest för kråkorna.

Här är förresten ett par närbilder på ledskenorna från när jag mätte upp dom idag, har lagt upp dom för diskussion på ett jetmotorforum som jag är lite inblandad i.

JU-01862.jpg


JU-01861.jpg
 
Hur, och hur mycket, påverkande är massan i den där propellern tro? Lite sämre "svar på gasen" med övervikt, som kan kvitta vid toppfartsjagande, eller bör den lättas mest möjligt?
 
Hur, och hur mycket, påverkande är massan i den där propellern tro? Lite sämre "svar på gasen" med övervikt, som kan kvitta vid toppfartsjagande, eller bör den lättas mest möjligt?

Ytterst försumbart, ett kilo hit eller dit kvittar fullständigt. Ungefär som att ha fått tömma pungen på morgonen innan man sätter sig i firmabilen, man kommer inte fortare till jobbet för det.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top