Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag skulle få trädgårdstadsföreningen på mig på 5 sek. Här blir grannarna sura bara man parkerar framför någon annans hus på den allmänna gatan så att starta upp en jet skulle nog inte vara så poppis. Skicka ett PM när du ska bygga en stirlingmotor så är jag på!

Och allvarligt, vilket grannskap livas inte upp till det bättre av lite gasturbin?
 
Rent spontant så kändes det som att motorn svarade bättre på gasen med fotogen istället för diesel, den kändes gå renare helt enkelt.

Det blir flygfotogen framöver också med andra ord, måste bara få tag i ett halvfat eftersom motorn vill ha en del sås. På den här korta körningen sög den i sig 5 liter.:gnissla

Jag kan tänka mig att fotogenet förångas/atomiseras lättare.
 
Går det att ha någon koll på effektivitet/verkningsgrad, ..eller den "är som den är"?

Man kan mäta en gasturbins bränsleekonomi i TSFC (Thrust Specific Fuel Consumption) som mäts i gram bränsle per sekund per kN dragkraft, det går påverka genom att effektivisera förbränningen i brännkammaren men då krävs det en hiskelig mängd testande och helst datasimulering med CFD för att ha en aning om vad som händer med förbränningen.

Jag kan tänka mig att fotogenet förångas/atomiseras lättare.

Kan mycket väl vara så, man märker att det är skillnad på bränsle och bränsle.
 
Nu sitter motorn äntligen i ramen, förhoppningsvis för gott.

JU-01813.jpg


Nästa steg blir att rita upp övergången från jetutblåset till kraftturbinens NGV, göra utbredningar på konorna, skaffa rostfri plåt och hälsa på farsmorsan för att tjyvlåna plåtvalsen.

JU-01812.jpg


Som med allt annat i det här projektet är det lösa boliner som gäller, jag har bara en lätt aning om hur det kommer se ut och kommer förmodligen hitta på allt eftersom jag bygger. :hihi

Här har jag kapat bort en del av ramjiggen för att få plats med kraftturbinen, blev en liten tankevurpa där tidigare...

JU-01814.jpg


Kanske bäst att försegla trut och rövhål så inga spånor och skit ramlar in i motorn.:)

JU-01815.jpg


Ha de!
 
Går det att montera någon sorts luftfilter?
Får föraningar om en gråsparv i en partikelaccelerator:saida
 
Blir spännande att se hur du ska få dit all bråte som sitter på testbänken sen... :crash
Fast det mesta ska nog inte med på mc:n vid eftertanke. Men jag förutspår litet ormbo av slangar iaf. :fakta
 
Last edited:
Går det att montera någon sorts luftfilter?
Får föraningar om en gråsparv i en partikelaccelerator:saida

Filter är bara att glömma, men jag ska göra en lufttunnel som mynnar ut ovanför framskärmen så motorn inte suger i sig uppsprättad skit från framhjulet. Det kan visa sig vara ett stort projekt då det är klent om utrymme och det ska passera som mest en kubikmeter luft i sekunden genom den.

Blir spännande att se hur du ska få dit all bråte som sitter på testbänken sen... :crash
Fast det mesta ska nog inte med på mc:n vid eftertanke. Men jag förutspår litet ormbo av slangar iaf. :fakta

Det kommer behövas rejält med tankeverksamhet för att få plats med allt som behövs, jag kommer skaffa ett lithiumbatteri som tar mindre plats än ett vanligt blybatteri men ändå. Förmodligen kommer det se rätt ballt ut med massa slangar, pumpar och aluminiumtankar överallt.:)
 
Last edited:
Hur många Ah behöver du, ...jag har ett gäng NiMh-pack liggande om det är intressant?

Har inte räknat på det än, kan säga direkt att det blir en hel del. Jag kommer kosta på mig ett färdigt lithium racebatteri den dagen jag behöver ett, men tack ändå för erbjudandet!
 
Nu har jag kapat isär jetdysan och skruvat fast V-bandsflänsen på motorn, den flänsen ska senare kanalen som leder fram till kraftturbinhjulet svetsas fast i.

JU-01817.jpg


Sen mättes och grovskissades det och nu har jag börjat så smått med att rita upp biten i Autocad, hade jag kunnat skulle det vara smidigt att rita upp den i Solidworks eller något annat 3D-program men jag orkar fan inte lära mig nåt mer nu. :gubbe

JU-01818.jpg
 
Det tar sig sa pyromanen:banana
 
Det tar sig sa pyromanen:banana

Joru jäsingen, det är nu det börjar bli intressant på riktigt.:tummenupp

hej
man skulle inte kunna få ta del av den Autocad ritningen?:)

Jag är av princip emot att dela ut ritningar åt folk, vill du bygga en egen motor hjälper jag gärna till med tips och råd men någon steg för steg byggbeskrivning får du inte.:)

Du skulle ändå inte ha någon större nytta av den eftersom det nog inte finns ett enda mått på den som stämmer mot verkligheten, det är mer av en grovskiss som jag använt för att kunna höfta mig fram lite noggrannare under fräsningen och svarvningen.:D
 
Joru jäsingen, det är nu det börjar bli intressant på riktigt.:tummenupp

Provkörning till helgen då?:tummenupp :D

Förresten får du ta och schemalägga kommande uppstarter så att man kan planera in ett besök, jag är ju ledig hela sommaren nu dårå:yoparty
 
Provkörning till helgen då?:tummenupp :D

Förresten får du ta och schemalägga kommande uppstarter så att man kan planera in ett besök, jag är ju ledig hela sommaren nu dårå:yoparty

Du får nog vara ledig längre än under den här sommaren om du tänkt vänta ut en provkörning, nästa gång motorn startas är när hojen är körbar med aluminiumtankar och hela faderullan byggda så jag skulle tro att det sker tidigast sommaren 2014.
 
Det går alldeles utmärkt att rita i 3D i AutoCAD och har du ritat det i 2D så är en stor del av jobbet gjort.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top