Gasturbinhoj = JETeskoj!

En av stötestenarna i bygget är det relativt krågliga systemet för att leda oljan tillbaka till oljetråget från lagringen, min gode vän John Wallis i Australien använder gravitationen till hjälp för att slippa pumpar men det tvingar honom att ha en grov oljeledning stickandes ut ur motorn på undersidan och någon annan placering av oljetråget än direkt under motorn är inte möjlig.

JU-01787.jpg


För att slippa de bekymren använder jag mig av tvenne returoljepumpar för att suga returoljan ut ur motorn, och för att ha en aning om hur pass effektiva pumparna är knådade jag till en liten förgrening till en tryckmätare jag plockat från en militär ångpanna jag köpte i tron att jag skulle hinna bygga en ångbåt.

Tron kan som bekant flytta berg men tyvärr rår den inte på tideräkningen i samma utsträckning så jag blev tvungen att lägga det projektet på hyllan ett tag.
 
Last edited:
Har du tänkt nåt på hur sjukt dyrt o svårt det är att bli snabbaste dåre på saltet?
Varför inte tänka utanför lådan o bli snabbaste flane på peppar?
Varje provrepa skulle bli nytt världsrekord!!
Jag lanserade denna ide' för en hotrodder på jobbet idag men han sa att han föredrog kapris framför peppar. Sicken idiot...
 
Det vore något att skriva hem om det när man anlänt till platsen där historia skall skrivas, milslånga vidder av malen svartpeppar.

Och tänk bara alla självskrivna ordvitsar man kan slänga sig med, "nu kommer det gå fort, peppar peppar", "jag känner mig lite i form för någon rekordrepa, bäst att du peppar mig lite" osv osv...

Kapris, vad tänker karln med egentligen? Vart ska man få tag i så mycket kapris?:D
 
Tänk er grillpartyt? Bara att du slänger ner köttet på marken och vänder det innan du slänger det på grillen! Praktiskt!=)

Dock blir ju meningen "dra dit pepparn väx!" helt verkningslös...:huvet

Sen hoppas jag du inte har nå skumma lån på den där motorn. Så du inte bli pepprad om det går åt skogen...:banana

Och innan du kör måste du ju såklart peppraera banan. Höhö:crash
 
Nu ikväll gjorde jag klart oljetrycksregulatorn och den funkar finfint, skönt att veta att jag har oljetryck så det räcker framöver.:tummenupp

JU-01788.jpg


JU-01789.jpg


JU-01790.jpg


Här är allt uppkopplad för provtryckning, för att få lite motstånd på oljan trycker jag den genom en avstängd returoljepump innan den åker tillbaka till tanken igen.

JU-01791.jpg


Jag hade ett bergsstadigt oljetryck som gick ställa från strax under 3 kg till lite över 5 kg, jag gick inte högre för att inte skada någon tätning i returoljepumpen men det finns mer att ge.:banana

JU-01792.jpg
 
Eländes dagisförkylningar, jag har varit sjuk mer det här året än vad jag brukar vara på en tioårsperiod...:mad:

Fördelen är att man kan vara hemma och påta på i verkstaden, så de senaste dagarna har jag fått lite småplock gjort. En pärm med ritningar och beräkningar är dessutom under uppbyggnad så jag slipper ha hälften i huvudet och resten runt golvet i garaget.

JU-01793.jpg


Sen fick jag tillbaka en distans från en polare som planslipat den åt mig, nu borde den elaka obalansen i motorn vara borta eller i alla fall betydligt mindre än tidigare.

JU-01796.jpg


Ett par AN4 pluggar svarvade jag till i förmiddags för att slippa tejpa för slangändarna när jag tar loss motorn från testbänken, en hyfsad timpenning med tanke på att dom skulle kostat runt hundringen och tog en kvart att göra.:tummenupp

JU-01794.jpg


Fääääärdig!

JU-01795.jpg
 
Glöm inte flödet på oljan med.
kanske självklarhet, men jag rasade 2vevar och 4vevstakslager i turbohojen innan jag insåg hur lite mina hemgjorda nipplar flödade. Efter den insikten ökades arean på trångaste sektor 4ggr! och problemen försvann. Go figure....
 
Glöm inte flödet på oljan med.
kanske självklarhet, men jag rasade 2vevar och 4vevstakslager i turbohojen innan jag insåg hur lite mina hemgjorda nipplar flödade. Efter den insikten ökades arean på trångaste sektor 4ggr! och problemen försvann. Go figure....

Bra påminnelse, man ska aldrig förutsätta att man har samma tryck vid lagren som vid den punkt tryckmätaren sitter. Just i det här fallet är det lugnt eftersom tryckmätaren sitter närmare motorn än regulatorn.

Nu sitter för övrigt motorn i stativet igen ihopsatt och klar, jag svarvade av bultarna till turbinhuset lite för att få plats med Nordlock-brickor som låsning så att dom inte lossnar av värmespänningarna och åker in i turbinhjulet...:gnissla

JU-01797.jpg


Sen var det bara att trådlåsa banjobultar och smacka ihop motorn igen, här är jag precis i fart med att vinkeldra kompressormuttern 145°.

JU-01798.jpg


Även turbinsidan sattes ihop, kors i taket.:)

JU-01799.jpg


Nya slangar till min undertrycksmätare för oljereturen tillverkades, man får rätt fin snits på att montera kopplingarna på de stålspunna slangarna efter att ha gjort det några gånger. Från början blödde jag ur minst tre fingertoppar efter varenda fastsatt koppling...:näsblod

JU-01801.jpg


Här sitter undertrycksmätaren på plats i härvan, motorn sitter också där den ska och så fort jag har fått till en fungerande optisk triggerlösning till varvräknaren är det dags för provkörning igen. Jag kommer dessutom få tag i en dunk flygfotogen lagomt till den starten så jag slipper köra på den där mesiga miljödieseln!:banana

JU-01802.jpg
 
Om vibrationerna i motorn är borta så blir det full patte, jag måste försöka ankra motorn bättre i testbänken för sist höll den på rymma och det fanns mycket pulver kvar att ge då.:)

Så länge du får det på film när bänken flyger iväg så är jag nöjd :D
 
Jag testkörde oljesystemet idag och allt ser bra ut, stabila 5 bar oljetryck och returpumparna orkar dra 0.3 bar undertryck i returledningen. :tummenupp

Detta kommer behövas när motorn är igång för då läcker det ofrånkomligt in lite laddtrycksluft genom axeltätningarna som pumparna måste ha kapacitet för att suga ut, nu vet jag ju sen tidigare provkörningar att det funkar men det är intressant att kunna mäta istället för att gissa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top