Gasturbinhoj = JETeskoj!

Körningen gick fint, var uppe och nosade på 2.2bar laddtryck utan bekymmer och det finns mer att ge. Ska skriva ihop en rapport ikväll när jäntorna somnat och pappa fått sig lördagsgroggen.:tummenupp
 
Som sagt så gick det fint med provkörningen idag, lite småsaker som måste åtgärdas men inget allvarligt. Den nya tätare O-ringen för motorhöljet sänkte direkt avgastempen så nu ligger den riktigt fint på dryga 650°C, jag har alltså mycket effekt att hämta genom att snäva ihop jetdysan ytterligare för att nå de 750°C som jag var tänkt att ligga på.

JU-sndagliten3.jpg


Det är riktigt bra knuff i motorn trots att den har en bra bit kvar till fullgas, det syns i filmen när jag försöker knuffa bänken.:näsblod

http://youtu.be/OoD60hEelyo?hd=1

Sen blev det grillning! Mumma!:kär
 
Last edited:
Det är därför du bygger jetmotorer och annat skoj, bara för att locka andra så dom kommer över så du får ha lite grillfest :hihi Bara därför :rofl

De låter ju så jävla häftigt när motorn startar... De är nästan så man skulle kasta ut stereon ur rummet och ha en liten gasturbin stå och gå istället, mycke roligare att lyssna på :tummenupp
 
Det är därför du bygger jetmotorer och annat skoj, bara för att locka andra så dom kommer över så du får ha lite grillfest :hihi Bara därför :rofl

De låter ju så jävla häftigt när motorn startar... De är nästan så man skulle kasta ut stereon ur rummet och ha en liten gasturbin stå och gå istället, mycke roligare att lyssna på :tummenupp

Ha ha, så är det ju. Man har aldrig så bra kompisar som när det lever jäveln och bjuds på käk.:)

Nu börjar jag ju få lite snits på startandet dessutom, så här fort går det inte få igång en startmotor-försedd gasturbin utan det har jag tryckluften att tacka för. Som tur är har en polare dykarkompressor så jag har fri tillgång till påfyllning av 2-300bar tryckluft, annars hade det blivit drygt att åka fram och tillbaka till brandstationen med bullpåsar...
 
Last edited:
Ännu ett grattis till ytterligare ett framsteg !
 
Instämmer i hyllningskören, grattis!:)
 
Tackar! Riktigt skönt att ha tagit sig förbi det första haveristadiet i motorutvecklingen, nu kan man koncentrera sig på finliret och det är betydligt snällare mot nerverna.:)

En kugghjulspump till oljan, ombalansering av turbinrotorn, läckagekontroll av bränsleledningen och en snävare jetdysa är vad som måste fixas tills nästa uppstart!:tummenupp
 
Tackar! Riktigt skönt att ha tagit sig förbi det första haveristadiet i motorutvecklingen, nu kan man koncentrera sig på finliret och det är betydligt snällare mot nerverna.:)

En kugghjulspump till oljan, ombalansering av turbinrotorn, läckagekontroll av bränsleledningen och en snävare jetdysa är vad som måste fixas tills nästa uppstart!:tummenupp

Snart dags för kraftuttagsturbinen?
 
Snart dags för kraftuttagsturbinen?

Det är inte långt kvar nu inte, jag håller på höra mig för om drev till växelhuset så jag kan börja rita upp det i autocad.

Det kommer gå lite stå i hojbygget nu i sommar eftersom jag ska bygga en sparkram till motorn och en EBK, men även det får väl räknas till motorutvecklingen eftersom gasreglage och massa annat som byggs till sparken kommer gå använda på hojen senare.

Vid det varvtal jag körde gasturbinen på igår ska det gå plocka ut ca 100-120hk ur en kraftturbin, så även om jag inte går högre i varv ska jag kunna få ut tillräckligt med effekt för att åka fort.:tummenupp
 
Nya bud gällande gasturbinen, jag skiter i att använda den i ett sparkbygge eftersom risken att skrota den är överhängande och det tar för mycket tid från hojbygget. Jag kommer använda raketmotorn jag håller på utveckla istället och sätta den i en gocart-ram på medar.

MR-100096.jpg


Jag blev för övrigt klar med raketmotorn idag, här står den och gonar sig bredvid min lilla AMT Pegasus. Storleken är densamma med dragkraften skiljer sig en del, 1000N i raketmotorn jämfört med 160N i turbinen.:tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top