Gasturbinhoj = JETeskoj!

aj fan du har visst kommit på oss.:gnissla

vi är nämligen båda begåvade med fästmör besittandes en högst tvivelaktig inställning till rektala upptäcksfärder, så i syfte att ändra på denna villfarelse har vi bestämt oss att föregå med gott exempel.

Hahaha. :D :D :D
 
Nu är motorfästena inte långt från färdiga, jag gjorde överfallet till det främre fästet och snyggade till det lite och sen började jag på med det bakre fästet. Inga buttplugs gjorda idag dock.

JU-01464.jpg


JU-01465.jpg


JU-01466.jpg


JU-01468.jpg


Hålsågning av ramrörshålen.

JU-01470.jpg


Provpassning av chromemoly-rör.

JU-01472.jpg


Påbörjat bakre fäste.

JU-01473.jpg


Så långt jag hann idag.

JU-01474.jpg


JU-01475.jpg


JU-01476.jpg


So long!
 
På stora gasturbiner bygger vi alltid upphängningen så att ena änden (vanligtvis kraftuttagsänden) är fast men att fästet i den andra änden, vanligtvis hetänden, är glidande i axiell riktning, kan tex även byggas som en ledad stötta. Så att turbinen inte blir inspänd när den expanderar på längden av värmen. Kanske inte så viktigt att ta hänsyn till på denna relativt korta turbin, men det kan ju vara bra att ha i åtanke.

Snyggt byggt som vanligt!
 
Last edited:
På stora gasturbiner bygger vi alltid upphängningen så att ena änden (vanligtvis kraftuttagsänden) är fast men att fästet i den andra änden, vanligtvis hetänden, är glidande i axiell riktning, kan tex även byggas som en ledad stötta. Så att turbinen inte blir inspänd när den expanderar på längden av värmen. Kanske inte så viktigt att ta hänsyn till på denna relativt korta turbin, men det kan ju vara bra att ha i åtanke.

Snyggt byggt som vanligt!

Helt rätt, när motorn är uttestad som ren jetmotor och kraftturbinen är byggd kommer jag brotcha upp dessa fästen så dom kan glida på ramen och ha kraftturbinen som fast punkt. Just nu skulle det däremot inte funka något vidare med glidande fästen och en motor som knuffar 50 kg framåt...:gnissla

Tack!:)

Här är en tidsmässigt väldans påkostad rulle från dagens aktiviteter.:)

[YOUTUBE-ID]LUBh66EtQtc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Jag köpte lite mätare idag och monterade motorn på en aluminiumbalk från en timmerbil, provade även att ställa dit fuelcell och oljepumpar för att se hur mycket plats det tar på testbänken.

JU-01477.jpg


JU-01478.jpg


JU-01479.jpg


JU-01480.jpg
 
Jag köpte lite mätare idag och monterade motorn på en aluminiumbalk från en timmerbil, provade även att ställa dit fuelcell och oljepumpar för att se hur mycket plats det tar på testbänken.

Kommer bakhjulet hamna i jetstrålen.:va
 
Jag har följt den här tråden från början. Nu är det banne mig dags att skriva något...

Fy fan vad jag är imponerad av det du gör. Ska bli sjukt roligt att se första klippet när hojen är semiklar. Kör hårt!

Mvh // Cim
 
Kommer bakhjulet hamna i jetstrålen.:va

Självklart, på det sättet behöver han ju inte ens fixa drivning eller låta bakhjulet röra sig över huvud taget för att bränna gummi:D
 
Menvaffan...:brinnerup

Jag trodde budskapet hade gått fram vid det här laget, motorn ska ha en krafturbin kopplad till sig och driva hojen framåt med kedjedrift. Ren jetdrift kommer den bara ha nu i teststadiet när den körs i bänk.
Jo, det hade jag förstått.
Men med kraftturbin trodde jag jetstrålen skulle passera den o sen rakt ut.
Men strålen kastas ut åt sidan då förståss. Ha förståelse, jag har aldrig sett en sån manick.
 
Jag har följt den här tråden från början. Nu är det banne mig dags att skriva något...

Fy fan vad jag är imponerad av det du gör. Ska bli sjukt roligt att se första klippet när hojen är semiklar. Kör hårt!

Mvh // Cim

Tack så mycket! Här körs det så det ryker ska du veta.:)

Jo, det hade jag förstått.
Men med kraftturbin trodde jag jetstrålen skulle passera den o sen rakt ut.
Men strålen kastas ut åt sidan då förståss. Ha förståelse, jag har aldrig sett en sån manick.

Aha, det blir ett utblås på varje sida av motorn a´la Allison 250. Jag hade planer att dra utblåset genom ramen och upp mellan sitsen och bakhjulet men det kommer krävas sån stor area på utblåset att det inte skulle rymmas.

allisonsml.jpg


Vad väger torktumlaren ?

Och det där massiva alu.fästet finns det väl lite bantningspotential på om det är accelerationstider som ska jagas. :)

Än så länge drygt 20kg, jag gissar på närmare det dubbla när kraftturbin och växellåda sitter på plats.

Vikten är egentligen oväsentlig då hojen byggs för flygande kilometern, den hinner upp i toppfart ändå även om den släpar på några kilo mer än nödvändigt.:)
 
Idag har jag köpt en motorrumfläkt för båtar på Jula som ska monteras i locket till luftfiltret och blåsa in luft genom motorn för gasolförvärmningen och för att kyla motorn efter att den körts. Den kommer ge min lilla gasturbin en tjusig Allison 250-look (se bild i inlägget ovan).

JU-01481.jpg
 
Idag har jag köpt en motorrumfläkt för båtar på Jula som ska monteras i locket till luftfiltret och blåsa in luft genom motorn för gasolförvärmningen och för att kyla motorn efter att den körts. Den kommer ge min lilla gasturbin en tjusig Allison 250-look (se bild i inlägget ovan).

JU-01481.jpg

Kommer du ha något stort batteri som du laddar inför varje körning:va

Eller går det att montera någon liten smutt generator?
 
Kommer du ha något stort batteri som du laddar inför varje körning:va

Eller går det att montera någon liten smutt generator?

Jag har tänkt ha en generator på utgående axel ur motorn så batterierna laddas under körning, dessutom ska jag se till att göra plats för en rejäl batteribank i hojramen då två oljepumpar och en soppapump suger ordentligt med kräm.

Det vore dödligt drygt att behöva ladda batterierna mellan varje start så om det är möjligt så ska jag se till att jag slipper.
 
här är ytterliggare en som stått och smygronkat i bakgrunden.

Helvete vilket fränt bygge. Trodde inte det var möjligt att bygga något liknande i en "vanlig" verkstad... du är numera en av mina idoler.

förjävla roliga filmsnuttar oxå. mer sånt.

nu får det vara slutfjäskat:mad: jobba på föffan jag vill ha mer onanimaterial!
 
Menvaffan...:brinnerup

Jag trodde budskapet hade gått fram vid det här laget, motorn ska ha en krafturbin kopplad till sig och driva hojen framåt med kedjedrift. Ren jetdrift kommer den bara ha nu i teststadiet när den körs i bänk.

Han har ju en idé där , skippa kraftturbinen och skaffa ett såntdär paddeldäck dom kör hillclimb med, men montera det bakvänt och låt fläkten blåsa runt det....
 
här är ytterliggare en som stått och smygronkat i bakgrunden.

Helvete vilket fränt bygge. Trodde inte det var möjligt att bygga något liknande i en "vanlig" verkstad... du är numera en av mina idoler.

förjävla roliga filmsnuttar oxå. mer sånt.

nu får det vara slutfjäskat:mad: jobba på föffan jag vill ha mer onanimaterial!

Kul att bygget gillas! Går allt som det är tänkt ska du, innan sommaren är slut, fått runka så skinnet lossnat.:tummenupp

Han har ju en idé där , skippa kraftturbinen och skaffa ett såntdär paddeldäck dom kör hillclimb med, men montera det bakvänt och låt fläkten blåsa runt det....

Tro det eller ej men ungefär så var de första turbofan-motorerna byggda, en jetmotor som blåser på en stor fläkt som är uppdelad i en inre och en yttre del. Den inre (närmast centrum) var turbindel och den yttre kompressordel så den roterade av blåsen så att säga.

Inte speciellt effektiv då det inte var någon utväxling alls på kraftturbinen men tydligen bättre än ren jetdrift i de hastigheter som passagerarplan åkte.
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top