Gasturbinhoj = JETeskoj!

Prexis, lustgas som syrebärare och ett dieselindränkt tjockväggigt papprör som bränslecell. I slutet en CD-dysa i grafit.

[YOUTUBE-ID]jcpbhloYLOk[/YOUTUBE-ID]

Menvaihelvete:näsblod Var blev den där lilla prylen som stod framför av?:D
 
Det går fint att justera "gasen" på raketmotorer, speciellt hybridraketer då det bara är att ändra mängden lustgas som går in i bränslecellen.

Lustgas är framförallt mer praktiskt då det är flytande under tryck till skillnad från syrgas som kräver helt andra kvaliteter på tank och kopplingar, den tar dessutom mindre plats per mängd syre.

Idag tillverkade jag spridarna till förvärmningen av brännkammaren och började tillverka munstycket till startluften, det munstycket ska sitta så 200bar tryckluft blåser direkt på spetsarna på turbinhjulet. Det ska fanimej få snurr på turbinen, mitt tidigare försök med den bortlösa motorn gick ju inget vidare.

JU-01409.jpg


JU-01412.jpg


JU-01414.jpg


JU-01416.jpg


Nu är både huvudspridarna och förvärmningsspridarna klara och matningarna utdragna genom frontplattan.

JU-01417.jpg


Här är startluftsmunstycket påbörjat.

JU-01418.jpg
 
Ser nästan ut som att det är dags för provstart snart! :D

Så jäkla fränt det blir! Kör på! :tummenupp
 
Inte är det speciellt mycket kvar inte, mest massa småplock. Sen måste jag tillverka motorfästen, tankar och annat som behövs för provstarten så det dröjer nog en bra bit in på sommaren innan det kan vara tal om någon provkörning.

Dessutom lutar det åt att vi köper hus (i min värld köper vi garage med tillhörande bostad) nu i sommar så det kan bli lite stå i bygget tills jag kommit i ordning i den nya verkstaden.

Motorn blir klar när den blir klar helt enkelt.:tummenupp
 
Igår kväll gjorde jag några timmar på motorn igen, så nu är startluftsröret klart och packningarna till motorhöljet tillverkade.

JU-01420.jpg


Det tunna, långa munstycket i slutet av röret sticker in genom brännkammarväggen och blåser tryckluften på turbinhjulets vingspetsar och ska förhoppningsvis orka snurra upp turbinaxeln i 15-20.000rpm.

JU-01422.jpg


Här ser ni en skymt av munstycket genom hålet till förångningsröret.

JU-01421.jpg


Sen klippte jag ut packningar till motorhöljet, det behövs tre för att höljet ska gå fritt från bultarna till brännkammaren.

JU-01424.jpg


Här sitter dom på plats.

JU-01425.jpg


Ett sista kort på frontplattan och hur den ser ut med alla anslutningar på plats, det är olja in, olja ut, bränsle, gasol och startluft. Det kommer till en anslutning för att mäta laddtryck senare och kanske en kabelgenomföring för ett glödstift beroende på om det ska sitta invändigt eller inte.

JU-01426.jpg
 
Ärligt talat, det du har byggt i din lilla verkstad är ju helst sjukt.
Minns ju när tråden startades och man såg en klump stål eller liknande och du skrev:
-Detta ska bli en raketmotor!

Nu ser man ju verkligen hur pjäsen ser ut.
Mäkta imponerad av ditt hantverkt som många andra av oss är.

Hur stor är den btw?
 
Ärligt talat, det du har byggt i din lilla verkstad är ju helst sjukt.
Minns ju när tråden startades och man såg en klump stål eller liknande och du skrev:
-Detta ska bli en raketmotor!

Nu ser man ju verkligen hur pjäsen ser ut.
Mäkta imponerad av ditt hantverkt som många andra av oss är.

Hur stor är den btw?

Man kan faktiskt göra det mesta med ganska enkla medel, har man en svets, en fräs och en enhandsrondell är man rustad för det mesta.:tummenupp

Motorn är 250mm i diameter, här är ett kort från ett 30-årskalas i höstas som visar storleken.

(edit: Och byggherren...):D

tjusingen.jpg
 
Last edited:
Hur är det egentligen med rake och försprång och skit?

Anderssonturbo skrev ett bra inlägg tidigare om vilka mått man inte bör överskrida om man inte vill att styret ska falla åt sidan av sig själv, men då hojen bara behöver gå stadigt rakt fram borde man väl kunna välja och vraka lite, eller?

Jag har sett rätt sjuka gaffelvinklar på dragracehojar och dom går ju bevisligen rätt så rakt och fint, så tror ni jag kan vara "generös" med raken på min hojram? Styrdämpare är såklart givet.

1259855661.jpg


Anledningen jag frågar är för att jag måste få hojen så låg som det överhuvudtaget går om jag ska ha en chans att åka fort med den.
 
Last edited:
Hur är det egentligen med rake och försprång och skit?

Anderssonturbo skrev ett bra inlägg tidigare om vilka mått man inte bör överskrida om man inte vill att styret ska falla åt sidan av sig själv, men då hojen bara behöver gå stadigt rakt fram borde man väl kunna välja och vraka lite, eller?

Jag har sett rätt sjuka gaffelvinklar på dragracehojar och dom går ju bevisligen rätt så rakt och fint, så tror ni jag kan vara "generös" med raken på min hojram? Styrdämpare är såklart givet.

1259855661.jpg


Anledningen jag frågar är för att jag måste få hojen så låg som det överhuvudtaget går om jag ska ha en chans att åka fort med den.

Det är inga problem med framgaffelvinkeln så länge man har koll på försprånget.

Här är en bild som visar vad försprånget är. Förhållande mellan gaffelvinkeln och en tänkt linje genom styrhuvudet.

102773901_forsprang_lowres_RGB.jpg


Det ska ligga mellan 8-13 cm sådär. Det sista exemplet är värst för då vill hjulet falla åt sidan och hojen blir instabilt. Det är generellt jävligt obra om man tänkt köra fort..
 
Last edited:
Ja just fan, det där borde man väl ha kommit ihåg. Det blir till att gilla läget eller bygga om styrkronan då...
 
Du kan ha mycke gaffelvinkel och kompensera detta med gaffelkronor med mycke offset

Det vill säga åt det mer 3 kantiga hållet, Detta minskar försprånget

Raka kronor ökar försprånget

Ökad gaffelvinkel ökar försprånget

Som sagt runt 130mm bör du hålla dig runt , Då får du en neutral hoj med högfartsstabilitet
 
Du kan ha mycke gaffelvinkel och kompensera detta med gaffelkronor med mycke offset

Det vill säga åt det mer 3 kantiga hållet, Detta minskar försprånget

Raka kronor ökar försprånget

Ökad gaffelvinkel ökar försprånget

Som sagt runt 130mm bör du hålla dig runt , Då får du en neutral hoj med högfartsstabilitet

Tackar för svaret, ska kolla upp hur mycket gaffelvinkel det går ha med de kronor jag har nu.
 
Det är inga problem med framgaffelvinkeln så länge man har koll på försprånget.

Här är en bild som visar vad försprånget är. Förhållande mellan gaffelvinkeln och en tänkt linje genom styrhuvudet.

102773901_forsprang_lowres_RGB.jpg


Det ska ligga mellan 8-13 cm sådär. Det sista exemplet är värst för då vill hjulet falla åt sidan och hojen blir instabilt. Det är generellt jävligt obra om man tänkt köra fort..

Den bilden lyckades förklara det massor med text har tidigare misslyckats förklara för mig... :lol :tummenupp :tummenupp
 
Det blev lite ombyggnad av oljereturen idag, den blev i klenaste laget och vi vet ju hur fint det brukar ryka om man inte får undan oljan ur en turbolagring...:gnissla

JU-01427.jpg


JU-01428.jpg


JU-01429.jpg


Borrning för gängdragning.

JU-01430.jpg


Oljetråg svetsat.

JU-01431.jpg


JU-01432.jpg


En extra oljerörsgenomföring borrad.

JU-01433.jpg


Så här ser det ut nu, kvar att göra är att bocka till två 10mm oljereturrör och svetsa fast dom i oljetråget.

JU-01434.jpg
 
Idag gjorde jag klart oljereturen och hann nästan klart med anslutningarna till bränsleröret, gasolröret och startluftsröret, det ska vara AN-rörkopplingar till allt på motorn så därför måste jag göra såna här snajsiga anslutningar till hydraulrören.

JU-01435.jpg


JU-01438.jpg


Gängar AN-svetsmuttrarna.

JU-01439.jpg


Skruvar fast dom på de avkortade och gängade oljerören.

JU-01440.jpg


Så här blev det till slut.

JU-01442.jpg


Samma procedur upprepades till de andra rören, fast betydligt försiktigare så jag inte får in spånor i bränsleröret.

JU-01443.jpg


JU-01444.jpg


JU-01445.jpg
 
Idag gjorde jag klart oljereturen och hann nästan klart med anslutningarna till bränsleröret, gasolröret och startluftsröret, det ska vara AN-rörkopplingar till allt på motorn så därför måste jag göra såna här snajsiga anslutningar till hydraulrören.

Man blir tårögd av hur fint det är. Även om arbetet verkar ha gått smärtfritt så här långt så har den potential sammanfatta stora delar känslospektrat, när den väl är igång med troliga adrenalinkickar bara av ljudet som följd... Fortsätt så här :tummenupp
 
Man blir tårögd av hur fint det är. Även om arbetet verkar ha gått smärtfritt så här långt så har den potential sammanfatta stora delar känslospektrat, när den väl är igång med troliga adrenalinkickar bara av ljudet som följd... Fortsätt så här :tummenupp

Jösses, tack tack för berömmet!

Det har väl blivit någon mindre miss under bygget, jag råkade t.ex. kapa av motorhöljet 10mm för kort så det glipar lite i framkant (rent estetiskt, funkar lika bra ändå) men överlag har det flutit på oroväckande fint med tanke på att jag inte har en enda ritning att gå efter. :D

Jag knallar ner i verkstaden och tar dagen lite som den kommer, jag vet vad som ska göras och klurar lite tills jag kommit på hur jag ska göra det. Oftast blir det bra konstigt nog.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top