Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jaha vad gjorde jag igår kväll? Diska, slösurfa på Youtube, peta näsan....
Och du? Näe vettu, provkörde min egenhändigt byggda jetmotor... provade att låta gasol flöda och sen en gnista...

:Bugar

Och skönt att du don´t snubbel och att pre heat inte:brinnerup

:tummenupp

Ja man är bra korkad som står och fryser i verkstaden istället för att ta en wirre på soffan framför braskaminen. :)
 
Nu till väsentligheter. Den här apparaten är ju skapligt snabb ur blocken

När du fått ihop din och skall till Santa Pod. Hur går den jmf? Antar man med raketpropellerade har tillgång till full thrust med en gång? Eller hur funkar det med din turbin? Ursäkta min okunskap på området.
För-nackdelar jet VS raket?
Bara undrar?

Du kanske måste bygga en med raketdrift också?....just sayin...:hihi
 
Det går liksom inte jämföra då det är två helt olika motorer, han har väl typ 100ggr mer effektuttag i väteperoxidmotorn än jag har i min turbin.

En raket blåser sig fram medan en gasturbin som min driver på hjulet, och en raketmotor förbrukar hiskeliga mängder bränsle på kort tid medan min hoj bara drar knappt 2 liter i minuten på full rulle.

Jag har experimenterat en del med både ångraketer och bipropellantmotorer med lustgas/metanol som bränsle, kul men aningen dyr bränsleräkning med ca 1 liter flytande lustgas i sekunden.:näsblod
 
Jag har även byggt om gasolförvärmningen ikväll:

https://youtu.be/ygo91uv9Zpk

Tjo!:tummenupp

Har man en sån förvärmningskrets i kommersiella gasturbiner och jetmotorer också? Låter spontant lite bökigt att värma upp med ett annat bränsle inför varje uppstart. Försökte googla men hittade bara om gaskraftverk och kolvmotorer för flygplan...
 
Har man en sån förvärmningskrets i kommersiella gasturbiner och jetmotorer också? Låter spontant lite bökigt att värma upp med ett annat bränsle inför varje uppstart. Försökte googla men hittade bara om gaskraftverk och kolvmotorer för flygplan...

Nä, använder man spraymunstycken och högtryckspumpar behövs ingen förvärmning av motorn. Anledningen jag inte gör det är enkelheten med förångningssystemet, låga bränsletryck och att det tar lite plats med en 12v pump och en PWM-styrning.
 
En ny rotor så är jag i hamn, inga skador på själva motorn så det är lugnt. :)

E3273DF5-EB3A-4C1D-880F-24E36E7E082F-e1544383435753.jpeg
 
Kompressorhjulet tog i höljet vilket gängade upp muttern, fullt oljetryck hela tiden så lagren klarade sig. Jag ska öka på frigången för kompressorn nån tiondel så det inte händer igen.
 
Har följt detta några år nu, beundransvärt. "Hårt arbete skapar välmående och rikedom, lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall". Du är så rätt. Bygg färdig hojjäveln nudå..
 
Men den var väl klar, eller? Bara motorn som behövde lite kärlek...
Men jag saknar också herr Johanssons inlägg!:krama
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top