Gasturbinhoj = JETeskoj!

Tusen tack! :Bugar

Om det är någon som har facebook så släng gärna upp en länk där också, då jag av princip vägrar skaffa det så är det enda sättet för mig att kommunicera med omvärlden telefonsamtal och inlägg i mina byggtrådar...:gnissla

Fyrdubbelt röstat och delat! :tummenupp

Tusen tack! :Bugar

Om det är någon som har facebook så släng gärna upp en länk där också, då jag av princip vägrar skaffa det så är det enda sättet för mig att kommunicera med omvärlden telefonsamtal och inlägg i mina byggtrådar...:gnissla

Redan gjort! :tummenupp

Röstat å delat åter igen!

Och även denna gång frågade sambon om jag vet att jag delar spam på facebook.:va:va
Kvinnor!:7peta:fakta (Ja vissa iaf:banana)

Nya keramiska kullager köpta med rostfria korgar som förhoppningsvis tål värmen lite bättre, när den värsta förkylningen lagt sig ska jag börja klura på oljesprutet i växellådan för att kyla lager och drev. :snuvig

Tjo!:)

Nu är man anmäld till årets Speed Weekend med hojen!:banana

Bara att bita ihop och bygga klart eländet då, jag räknade på den drevning som sitter på och den är god för 280km/h plus lite till när jag får på ett dubbat bakdäck så det lär inte vara den som sätter stopp i alla fall. Når jag 200-klubben så är jag nöjd med tanke på att det är första tävlingen.

Fan, jag är nöjd bara jag kommer i mål på första tävlingen.:D

Alltså hittils har jag bara tyst & maniskt följt detta bygge från start (och röstat såklart) men nu går d inte längre! Tappa datorn i golvet av garv när jag kolla web-tv klippet, "Först måste man ha en grävmaskin..." :D :D :D Du är ju f-n kung alltså :rock

Kul du gillar bygget!:)

Inte lätt att stå och svamla framför en kamera, trots att det hunnit bli några minuter i etern vid det här laget vänjer man sig aldrig...

Tillbaks till väsentligheterna. :)

Nu var det dags att ta tag i växellådan till hojen, dimsmörjning fungerade ju inte alls så nu blir det deluxe med oljesprut rätt in i lagren. Först gatt jag svarva ett spår för en kolvringstätning så inte oljan läcker ut i avgasröret.

Med det gjort så tog jag tag i nästa potatis, att göra ett oljemunstycke för att spruta en 1mm grov oljestråle in i vardera kullager på axeln där kraftturbinhjulet sitter.

Svarvat, borrat och silverlött på plats!

Här ser ni hur det sitter, precis som på galanta damer så är det ett hål där bak också.

Nu kvarstår ett problem, hur ska oljan ta sig från lagerhuset och tillbaka till oljetanken? Jooo, genom att fräsa ett dränagespår i det bakre lagersätet såklart!

Här ser ni hur spåret mynnar ut under lagerbanan precis bakom pinjongen till växellådan.

Nu är jag ungefär halvvägs genom modifieringen av växellådan, nästa projekt blir att göra ett oljemunstycke som sprutar in olja direkt där kuggdreven möts. Dreven kommer varva så innihelvete att det inte funkar med våtsump, centrifugalkraften slänger av oljan så det enda som funkar är att tvinga in olja dit den behövs.

Och en bonusbild från ÖP.:D

Tjo!:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma