Gasturbinhoj = JETeskoj!

Tack ska ni ha, dela hemskt gärna på Facebook ni som har det. Det är nåt jäkla trampcykelbygge som nafsar mig i hälarna i antal votes just nu.:)

Det står inte helt still bara för att jag väntar på tempgivarna till hojen, till sommarn ska det fiskas gädda!:yoparty

 
Röstade såklart! Ser fram emot din båtsnurra! "Driv båten och grilla fångsten på samma gång"

Tack ska ni ha, dela hemskt gärna på Facebook ni som har det. Det är nåt jäkla trampcykelbygge som nafsar mig i hälarna i antal votes just nu.:)

Det står inte helt still bara för att jag väntar på tempgivarna till hojen, till sommarn ska det fiskas gädda!:yoparty

 
Självklart röstat åxå.
 
Mer gjort på båtmotorn nyss, en bromscylinder från en pocketbike är modifierad och ditsatt så jag kan låsa upp drivlinan när backslaget ska läggas i. Kan bli otrevligt annars när friläget hoppar i och kraftturbinen börjar tokvarva tills kedjan smäller av....:näsblod



Tjo!:)
 
idé.....
ett spjäll på "snäckan" som släpper ut gaserna baktill när friläget är i...
eller bara kopplat till en spak...
det kan man åckså ha fjäderbelastat för att begränsa trycket efter motorn.
 
idé.....
ett spjäll på "snäckan" som släpper ut gaserna baktill när friläget är i...
eller bara kopplat till en spak...
det kan man åckså ha fjäderbelastat för att begränsa trycket efter motorn.

Det var en bra idé för att hålla tempen nere på tomgång, jag har sett en som använder en wastegate-klocka som styr en sån ventil. När motorn ger mer laddtryck stängs ventilen för max effekt och när den går ner på tomgång öppnar den och sänker trycket i pipan.

http://youtu.be/lRUjeSdQw6M
 
Ja ställer en lite simpla fråga.
Som är lika viktig.


Kommer man se flammor när du kör båten på natten? :hihi
 
Ja ställer en lite simpla fråga.
Som är lika viktig.


Kommer man se flammor när du kör båten på natten? :hihi

Förhoppningsvis inte då avgastempen borde vara <500°C efter kraftturbinen, men chansen finns att jag bygger in en eldkastare i utblåset bara för att impa på smågrabbar.:hihi
 
Förhoppningsvis inte då avgastempen borde vara <500°C efter kraftturbinen, men chansen finns att jag bygger in en eldkastare i utblåset bara för att impa på smågrabbar.:hihi

Inga flames :gråta

Det ska ju stå som ett spjut bak när du kommer plnades i 10000 knop.
Minst :tummenupp
 
Tack tack!

Jag är för övrigt på roadtrip ner till Dalarna och har fått med mig nåt konstigt på släpvagnen. Får nog gå ut och kolla vad det är imorgon när det är lite ljusare.:)

 
Med den där tar lätt hem titeln "högljudast på is" i år igen:D
 
Jag fick ett erbjudande förra veckan som jag inte kunde motstå, så igår hakade jag på släpvagnen och tog sikte mot Falun. Jag mellanlandade hos Bjursingen och blev bjuden på smaskigt grillmiddag innan vi åkte iväg och lastade, det var nämligen Bosse Hårdén som skulle göra sig av med motorn från sin jet-pickup.



Här håller undertecknad på inspektera turbinbladen i Rolls Royce Viper 301:an, den såg ut att vara i väldigt fint skick så det var bara att slå till. Jag kinesade hos Bjursingen och åkte iväg i morse glad i hågen med nyfylld kaffetermos, rätt många jag mött på vägen som försökt vrida huvudet ur led av någon anledning...:)



Det saknas lite grejor innan den är körbar, startmotorn är väl den klurigaste delen att få tag i då en sån betingar allt mellan 25.000-70.000:- beroende på skick. Jag känner lite folk som kör jetdragsters i USA så jag ska luska runt lite ifall nån har en liggandes som dörrstopp och vill byta mot en bullpåse eller två.

Närmast måste jag försöka baxa in den i verkstaden, det blir lite trångt men guu så mysigt det kommer bli i vinter!:kär
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top