Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan man utan vidare byta ut Oxygenet mot Gasol?Hornpelle skrev:2615797Ett tipps är att köpa loss en liten flaska syrgas och en flaska gasol (husvagn storlek) istället för acetylenen,gasolflaskan är billig i inköp och finns för påfyllning på nästan alla mackar.
En acetylentub ser inte ut som en vanlig tub inuti, utan är fylld med nån slags massa(kommer inte ihåg exakt vad) men det ser ut som betong med hålrum som små gångar. Det är för att acetylen inte kan komprimeras i stora utrymmen, då självantänder gasen. Om tuben blir varm eller utsätts för våld så börjar "betongen" i tuben sönderfalla och det bildas större hålrum inuti och sen kan det smälla precis närsomhelst. Därför brukar räddningstjänsten alltid skjuta hål i acetylenflaskor, om dom misstänker att så är fallet, innan nån får gå i närheten av dom.Bearing skrev:2614727Acetylentuber ska vara ganska instabila. Om turben blir varm sker det någon slags reaktion i flaskan som gör att tuben värms inifrån. Antingen värms den så lite så att värmen långsamt avtar, eller så ökar temperaturen vilket gör att man måste kyla tuben från utsidan för att få ner värmen, annars kan det gå illa.
Ymmot skrev:2615816Kan man utan vidare byta ut Oxygenet mot Gasol?
Å isf kan inte macken fylla min gamla Oxygen-tub med gasol?
Macken fyller inga tuber, det sköts på annat håll. Du byter helt enkelt mot en full.Ymmot skrev:2615816Kan man utan vidare byta ut Oxygenet mot Gasol?
Å isf kan inte macken fylla min gamla Oxygen-tub med gasol?
lady skrev:2615846Nej, det kan dom inte göra.
För din del är det bara att lämna tuberna hos en AGA depå (om det nu är AGAs tuber) och köpa 5liters tuber. Men det är dyrt, nästa 5000:- hos aga. Köp tuber typ på blocket, brukar bli halva priset då
GixxerJensa skrev:2615847Macken fyller inga tuber, det sköts på annat håll. Du byter helt enkelt mot en full.
Då är det t.o.m. värre än det jag hört. Då ska man alltså inte försöka kyla själv utan lämna stället och ringa brandkåren om den blir varmare.GixxerJensa skrev:2615845En acetylentub ser inte ut som en vanlig tub inuti, utan är fylld med nån slags massa(kommer inte ihåg exakt vad) men det ser ut som betong med hålrum som små gångar. Det är för att acetylen inte kan komprimeras i stora utrymmen, då självantänder gasen. Om tuben blir varm eller utsätts för våld så börjar "betongen" i tuben sönderfalla och det bildas större hålrum inuti och sen kan det smälla precis närsomhelst. Därför brukar räddningstjänsten alltid skjuta hål i acetylenflaskor, om dom misstänker att så är fallet, innan nån får gå i närheten av dom.
Skrotnisse skrev:2617065Går det att skära med gasol/syre?
Aldrig hört talas om!
Man lär sig något nytt var tredje vecka...
Skrotnisse skrev:2617065Går det att skära med gasol/syre?
Aldrig hört talas om!
Man lär sig något nytt var tredje vecka...
Låter ju definitivt som att det blir gasol för min del.Pugho skrev:2617098Det går alldeles utmärkt. Det är lättare att blåsa ut lågan om man kör med gasol och den blir inte riktigt lika varm, men det går bra för hobbybruk och är mycket billigare. Jag har skurit centimetertjock plåt med gasol utan problem.
När jag gjorde lumpen som räddningsman på Sandö så övade vi med gasol just för att det är mycket billigare och mycket säkrare än acetylen.
Är inte ens säker på att vi använde syrgas, utan kopplade in tryckluften istället.. Men det är möjligt att jag misstar mig på den punkten. Gasol är jag helt säker på att vi använde.
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |