Pugho skrev:2617098Det går alldeles utmärkt. Det är lättare att blåsa ut lågan om man kör med gasol och den blir inte riktigt lika varm, men det går bra för hobbybruk och är mycket billigare. Jag har skurit centimetertjock plåt med gasol utan problem.
När jag gjorde lumpen som räddningsman på Sandö så övade vi med gasol just för att det är mycket billigare och mycket säkrare än acetylen.
Är inte ens säker på att vi använde syrgas, utan kopplade in tryckluften istället.. Men det är möjligt att jag misstar mig på den punkten. Gasol är jag helt säker på att vi använde.
Det går jätte bra att skära med gasol o odorox (odorox kallas en oxygen som är lukttillsatt)...
Jag har skurit en hel del med gasol, ända upp till 50mm tjockt i skärmaskinen på jobbet...men då har vi ju så klart ingen litet x11 brännare som man har hemma utan en x21..är inte riktigt säker men tror nästan att man behöver andra munstycken till gasolen...kan kolla det om ni vill veta...
annars så funkar det inte med att blanda tryckluften till den för att det är för lite syre i luften vi andas...tur är väl det för då skulle vi fatta eld hur lätt som helst...man kan tex bli som en fackla om man blåser av kläderna med oxygen och kommer i kontakt med gnistor...
Men efter som dom flesta använder gasen till att värma med så rekomenderar jag att köpa gasol på macken o ett liten fin brännarmunstycke till den...