Gashäng!!!

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Hej!

För någon månad sedan började gasen gänga sig lite grann men då brydde jag mig inte så mycket om det. Men för några veckor sedan låste den sig ca sex ggr på banan och då bestämde jag mig för att ta det försiktigare. Men för ca tre veckor sedan råkade jag ut för en rejäl crash när gasen hängde sig innan ett hopp.

Vad kan vara felet?
Gashandtag, gasvajer och gasrulle är bytt och throttlen är rengjord men den hänger sig fortfarande. Vi har fått många tips och ett är att köra på 98-bensin istället för 95.

Det känns som att det är throttlen som kärvar för om jag gasar lite och sedan släpper när den rusar av sig själv släpper det.

Alla tips är välkommna!
 
Är det dubbla gasvajrar på den? Brukar vara en vajer för att gasa och en för att dra av gasen, just så att gashäng inte ska kunna hända.
 
Är det dubbla gasvajrar på den? Brukar vara en vajer för att gasa och en för att dra av gasen, just så att gashäng inte ska kunna hända.

Hondahasse verkar köra 2t och då är det bara en vajer.

Hondahasse kan plocka isär sina prytlar och kolla var det inte går trögt men vajern är ju ett tänkbart alternativ.
 
Den kanske får tjuvluft nånstans, då brukar motorn rusa.
 
Är trotteln eller förgasaren repig eller ser den sliten ut? Hur är det med returfjädern, är det rätt fjäder, går gasen för lätt? Går vajerhöljet trögt så det hoppar upp på ställskruven? Är trottelnålen rak och fin?
 
På den tiden man själv körde cross plockade man alltid ner förgasaren och luftburk efter varje tävling å träning.Mycket som kan fela som björn f säger.För varje timmes körning så är det 3 timmar underhåll på en cross.
 
Några honda årsmodeller har jag för mej att trotteln slets ned i förtid o kunde spricka.. När sedan luft bränsle blandningen kylde ned förgasare o trottel kunde ofrivilliga gashäng ske..
 
Tack för alla svar!

Crossen har bara en vajer och den är bytt. Gashandtaget går väldigt lätt och kärvar aldrig. Själva nålen är lite repig och även lite krökt ser det ut som när man tittar från båda hållen.

- - - Updated - - -

Tack för alla svar!

Crossen har bara en vajer och den är bytt. Gashandtaget går väldigt lätt och kärvar aldrig. Själva nålen är lite repig och även lite krökt ser det ut som när man tittar från båda hållen.
 
Några ord från första meningen:

"då brydde jag mig inte så mycket " :va
 
Det är svårt att se härifrån men jag skulle nog byta nålen.
Returfjädern kanske ska kollas. Leta upp en sprängskiss och kolla att det är rätt fjäder och att den sitter rätt.
Tycker du att din gas går lättare än om du jämför med någon annans cross?
Bilder är alltid kul, returfjädern, trotteln och förgasaren där trotteln går upp och ner. Jag tror att du får bättre svar då.
 
Tack för svar och sidan! Har letat efter throttlenål och fjäder. Ska försöka lägga upp några bilder.
 
Liten uppdatering.

P.g.a. att vi har universums trögaste dator har jag inte kunnat ladda upp några bilder men vi har kontrollerat insugsröret samt polerat throttle kolven med autosol.

Vi har även kommit på en egen ide som går ut på att gör fjädern starkare. Eftersom den inte har två fjädrar tänkte vi lägga några brickor mellan fjädern och "locket" på förgasaren. Skulle det funka och hur stor skillnad gör en bricka isåfall.
 
Liten uppdatering.

P.g.a. att vi har universums trögaste dator har jag inte kunnat ladda upp några bilder men vi har kontrollerat insugsröret samt polerat throttle kolven med autosol.

Vi har även kommit på en egen ide som går ut på att gör fjädern starkare. Eftersom den inte har två fjädrar tänkte vi lägga några brickor mellan fjädern och "locket" på förgasaren. Skulle det funka och hur stor skillnad gör en bricka isåfall.

Fjädrar tappar spänsten med tiden. Vanligen finns det en "minimilängd" för fri fjäder att visa när det är dags att byta fjäder.
Tillfälligt kan brickor hjälpa men "risken finns" att det blir på bekostnad av Maxgas.
Och genom att fjädern trycks ihop ännu mer med brickor så tappar fjädern spänsten / längden ännu fortare.
 
Last edited:
Ok, jag mätte fjädern när den bara låg på bordet och då fick jag den till 83,25 mm om jag inte minns fel, någon som vet vad längden ska vara?
 
drar den inte tjuvluft då ? sitter saker fast som dom ska, något med reedventilerna ?
 
Det är det som är så konstigt, det känns som om den hänger sig endast när det skakar och slänger för det har aldrig hänt när jag kört på grusvägar på nästan full gas. Och den har aldrig krånglat lika mycket som för några månader sedan och vi har inte gjort något med förgasaren.

På banan fick vi även tips om att det kunde vara bränslefiltret som vi satte dit som ställde till det och när vi tog bort det gick den utan problem men sedan började den hänga sig igen, och filter har vi använt hela tiden p.g.a. Skit i tanken och då krånglade det inte.
 
En såndär platt trottel va?
Om gasen går fint i garaget är min gissning att trotteln eller dess säte är slitet så den fastnar som en byrålåda när motorn går och luften flödar på.
 
Back
Top