GasGas sm 400sfe

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
Någon som har info om denna sm, serviceintervaller, kvalitet, vikt, någon med personlig erfarenhet kanske?

Skulle uppskatta detta, årsmodell jag funderar på är en -02.

Fungerar den att fara omkring på inne i stan eller är det en hårdtrimmad motor som kräver minituös vård?

jesse_j skrev:
Någon som har info om denna sm, serviceintervaller, kvalitet, vikt, någon med personlig erfarenhet kanske?

Fungerar den att fara omkring på inne i stan eller är det en hårdtrimmad motor som kräver minituös vård?
Rätt bra kvalitet, funkar bra för gata, dock lite för lite kräm för seriös banåka. Har provkört och de går helt okej. Riktigt smidiga, bra komponenter. Kan fixa en ny -04:a till bra pris fall du är intresserad annars. Med 1 års garanti å grejjer... PM:a om du e intresserad.

mr_rockster skrev:
Rätt bra kvalitet, funkar bra för gata, dock lite för lite kräm för seriös banåka. Har provkört och de går helt okej. Riktigt smidiga, bra komponenter. Kan fixa en ny -04:a till bra pris fall du är intresserad annars. Med 1 års garanti å grejjer... PM:a om du e intresserad.

Du har PM!

Har bara kört den som cross och då är det väl lite svårt att jämföra, men nog flyttar den på sig minst sagt. Dämpningen var våldsamt för hård för mig iaf på den jag provkörde, hur den var skruvad vet jag inte :) Reglage å så tyckte jag kändes bättre än konkurrenter, men det beror väl på hur man har brukat grejjerna ;)

Hur är det med reservdelar å så?

Dämpningen var våldsamt för hård för mig iaf på den jag provkörde
Tror nog dämpningen på en -87 Yamaha yz 80 utan service skulle va för hård för dig :arsele :tungan ... Har bara prövat 450.. och den tyckte jag va helt okej, kanske lite för tunnt med pulver.. men men..

D-MAN 660 skrev:
Tror nog dämpningen på en -87 Yamaha yz 80 utan service skulle va för hård för dig :arsele :tungan ... Har bara prövat 450.. och den tyckte jag va helt okej, kanske lite för tunnt med pulver.. men men..
Annan pipa, suzuki DRZ400 trimkam och annan box så har du mer än 10 häst till på bakhjulet. Går även att snygga till toppen...

- Johan

D-MAN 660 skrev:
Hehe ;> Husan e ganska perfekt hård för mig, standard endurofjädring.

OlleR skrev:
Hehe ;> Husan e ganska perfekt hård för mig, standard endurofjädring.

Jag tror dig faktist...på din avatar ser du ut att vara tre äpplen hög :hihi dvs samma storlek som en smurf :lol

edit: jag har nu beställt en gasgas 450 års -04, snart är jag en av er :)

Jag har kört gasen i skog och motorn är gjord för skogen.Det kommer en helt
ny gasgas 450 till -05 som är helt omgjord,ny ram, ny motor+LÄTTARE ca:6kg.
Kvaliten är bättre för varje år som går.

jesse_j skrev:

mycket olycka kommer knacka på din dörr nästa säsong...

suck

ceasar skrev:
mycket olycka kommer knacka på din dörr nästa säsong...

Rätt...fast det dröjde inte till nästa säsong, det dröjde 20 mil! Dvs 20 mil innan oljelampan började blinka lite sporadiskt, efter lite testande så har jag kommit fram till att den endast lyser vid kraftigt acc. precis som om det skulle var blockage i en oljekanal eller dylikt. Tömde olja och granskade oljefilter idag, verkade inte vara mer spån än vad en ny motor ger ifrån sig. Har dessutom upptäckt att det vid kraftigt acc kan 'bluddra' ganska duktigt, all effekt försvinner med en gång, detta händer inte om man gasar långsamt uppemot maxvarv.

Men än har jag inte ångrat köpet, jag hoppas bara att det ska relativt lättfixade problem så att jag kan vara ut på vägen snart igen...för det var skoj så länge det varade.

Någon som har tips på problemen? Ceasar kanske, ser ut som en gasgas på din avatar?

Jag köpte min GasGas 450SM i lördags en 03:a som gått 347 mil och jag är också nöjd förutom detta med oljelampan som blinkar till m.m.

Jag snackade med en kille som servar dessa hojar och han sa att om det är fullt med olja i tanken och om lampan börjar blinka/lysa är det bara att köra för detta är ett problem med dessa hojar,han sa även att oljan går *baklänges* i systemet vette tusan hur han menade...

Ska åka till en kanon mek i morgon och snacka med honom om detta med blinkande/lysande oljelampa och se vad han säger och är det något så får dom ta in hojen och så får Generalagenten pröjsa för jobbet och byta pumpen eller lägga i en högeffekts oljepump så man slipper detta med oljelampan....

jesse_j skrev:
Rätt...fast det dröjde inte till nästa säsong, det dröjde 20 mil! Dvs 20 mil innan oljelampan började blinka lite sporadiskt, efter lite testande så har jag kommit fram till att den endast lyser vid kraftigt acc. precis som om det skulle var blockage i en oljekanal eller dylikt. Tömde olja och granskade oljefilter idag, verkade inte vara mer spån än vad en ny motor ger ifrån sig. Har dessutom upptäckt att det vid kraftigt acc kan 'bluddra' ganska duktigt, all effekt försvinner med en gång, detta händer inte om man gasar långsamt uppemot maxvarv.

Men än har jag inte ångrat köpet, jag hoppas bara att det ska relativt lättfixade problem så att jag kan vara ut på vägen snart igen...för det var skoj så länge det varade.

Någon som har tips på problemen? Ceasar kanske, ser ut som en gasgas på din avatar?

Crille skrev:
Jag köpte min GasGas 450SM i lördags en 03:a som gått 347 mil och jag är också nöjd förutom detta med oljelampan som blinkar till m.m.

Jag snackade med en kille som servar dessa hojar och han sa att om det är fullt med olja i tanken och om lampan börjar blinka/lysa är det bara att köra för detta är ett problem med dessa hojar,han sa även att oljan går *baklänges* i systemet vette tusan hur han menade...

Ska åka till en kanon mek i morgon och snacka med honom om detta med blinkande/lysande oljelampa och se vad han säger och är det något så får dom ta in hojen och så får Generalagenten pröjsa för jobbet och byta pumpen eller lägga i en högeffekts oljepump så man slipper detta med oljelampan....

Skönt att höra att det inte bara är jag som upplevt det, jag ska också undersöka problemet så gott det går under veckan. Även om det är 'normalt' att oljetryckslampan blinkar så känns det oroväckande, den sitter ju trots allt där av en speciell anledning.

PM:a mig om/när du vet något, kommer fram till något före dig så gör jag likaså.

Ha överseende med att jag är trött nu. :hihi

Men oljan åker väl bakåt när man accelererar?

Eller är jag helt ute o cyklar? :va

Låt säga att oljetryckslampsaken sitter längst fram i motorn o när då oljan åker bakåt så börjar den lysa. :)

Kan det vara så det ligger till?

Angående det att den tappar kraft så får den nog för lite soppa, i med ett fetare munstycke så ska den nog gå bättre, gjorde min cross iaf, o den gick som du beskriver, iofs en tvitakt men ändå. :)

Solid snake skrev:
Ha överseende med att jag är trött nu. :hihi

Men oljan åker väl bakåt när man accelererar?

Eller är jag helt ute o cyklar? :va

Låt säga att oljetryckslampsaken sitter längst fram i motorn o när då oljan åker bakåt så börjar den lysa. :)

Angående det att den tappar kraft så får den nog för lite soppa, i med ett fetare munstycke så ska den nog gå bättre, gjorde min cross iaf, o den gick som du beskriver, iofs en tvitakt men ändå. :)
Jobbigt att byta mynstycke i en hoj med insprutning....

Solid snake skrev:

Risk för att du blandar ihop oljetryck med oljenivå (om det nu inte sitter en nivågivare där). Jag kan inte GasGas men rent allmänt det som kan hända är ju om pumpen suger i framkant av blocket och oljan råkar befinna sig i bakkant så får du dåligt oljetryck. :D

Last edited:
von reisen skrev:
Risk för att du blandar ihop oljetryck med oljenivå (om det nu inte sitter en nivågivare där). Jag inte GasGas men rent allmänt det som kan hända är ju om pumpen suger i framkant av blocket och oljan råkar befinna sig i bakkant så får du dåligt oljetryck. :D

Jag är ännu inte insatt i hur motorn fungerar, jag vet att den har torrsump (därav oljetanken i främre delen av ramen) och enligt försäljaren har den två oljepumpar. Två oljepumpar borde innebära en tryck och retur, eller? I sådana fall borde aldrig problemet uppstå.

Edit: oljepumparna sitter på samma axel, bild: http://www.jofrab.se/commercePortal/bilder/ori/GasgasFSE2004/18OilPumps.gif

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back