Gasbromsa?

gasbromsa? du menar motorbromsa?

om du inte menar det så har du nog vart på myttomanbänken..

Bakbroms och gas tillhör väl sedan länge den högre skolan i RR.
Annars det är ju gasbroms vanligast på kulsprutor.

• Gilla
Reaktioner: ft
Tror aldrig att jag har hört det nämnas på Sporthoj eller något annat hojforum. :va

Inom motocross kan man hålla lite bakbroms medan man gasar igenom en kurva för att få hojen att få ett jämnare o rakar spår typ, och inte släppa eller bli hetsig när man slår på fullt.

Kanske är nått sånt du menar? Annars har jag ingen aning, konstig frågeställning, och jag har aldrig hört att det heter något speciellt.

Menar Jörgen gasomladdning?

Nej, han menar nog mynningsdämpare.

m107-usarmy-image05.jpg

(längst ut på pipan)

gasbromsa? du menar motorbromsa?

om du inte menar det så har du nog vart på myttomanbänken..

Motorbroms vet jag vad det är. Men gasbroms? Ska tydligen vara nån ny teknik inom RR-cirkusen för bättre kurvtagning? Skulle vilja testa med min bumse.

Tror det är nåt med att växla upp istället för ned innan kurva, därefter frikoppla och bromsa sig igenom kurvan på nåt sätt, men jag vet inte :D

Du menar väl att man gasar igenom en sväng samtidigt som man bromsar med bakbromsen?

Det görs väl för att geometrin på motorcyklen ska ändras och/eller för att lugna ner effekten från motorn lite.

Inom motocross kan man hålla lite bakbroms medan man gasar igenom en kurva för att få hojen att få ett jämnare o rakar spår typ, och inte släppa eller bli hetsig när man slår på fullt.

Kanske är nått sånt du menar? Annars har jag ingen aning, konstig frågeställning, och jag har aldrig hört att det heter något speciellt.

Kalastrick för att hålla styr på bakfjädringen om det är lite stökigt. Underlättar spårlörning i böj med.

Funderar mer på om det kan ha med däckgeometrin att göra? Vid inbromsning får man ju ett plattare däck med bättre grepp, dvs man kan köra fortare genom kurvan?

Finns en teknik där man ligger på broms ända in till apex. Men före apex så går man på gas samtidigt som man håller kvar bromsen. Hojen blir väldigt stabil eftersom den komprimeras i längsled och fjädringen spänns upp. En teknik som framförallt används inom F1 där poängen är att man alltid skall ha friktion åt något håll, man får aldrig rulla utan antingen så är det gas eller broms, Med den här tekniken så minskar man tiden där man gör varken eller...
Man kan göra samma sak med bakbromsen vilket bland annat Nicky Hayden är duktig på, därav hans stora bakbroms.
Eller så bromsar man med bägge bromsarna samtidigt som man gasar.

Tekniken är också vanlig inom offroadkörning. Om man till exempel skall köra nerför en brant sandbacke så bromsar man bak samtidigt som man gasar. Hojen blir klippstabil. Farten regleras med frambromsen.

Testade detta för ett par år sedan på bana för första gången, lite läskigt tills jag fick till det. På endurohoj har jag använt tekniken sedan 80-talet:)

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär