Gasa och bromsa med handbromsen

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej

När ni kör på landsväg eller motorväg brukar ni hålla två fingrar på bromshandtaget för att kunna bromsa snabbt om det skulle behövas? Anledningen till att jag frågar är att när jag själv gasar så hamnar mina fingrar för långt bort från handtaget. Jag kan åtgärda detta genom att ta ett nytt grepp om gasreglaget men då ligger jag på en ganska hög accelerationsnivå. Hur ska man göra?
 
Jag gör inte det. Håller med alla fingrar runt gashandtaget och inga på bromsen. det gör fort att få fram fingrarna när man ska bromsa. Som alltid gäller det att ha framförhållning och planera körningen. Vid vissa tillfällen har jag bromsberedskap, till exempel när jag kör om en buss på en hållplats.
 
Gör inte det heller.

När är det relevant att nå bromsen under acceleration eller kunna accelerera samtidigt som du bromsar? Aldrig. Uppstår en situation där du behöver bromsa snabbt, då gör du det. Nyp in koppling, nyp in broms.

Noterar att du bor i Stockholm och där är trafiksituationen rätt unik om jag får säga det själv, speciellt beroende på när man är i trafiken och var. Varierat så grymt mycket från gång till gång tycker jag. En del gånger flyter det på hur bra som helst och man känner nästan en tilltro till andra trafikanter, nästa gång är det totalt kaos med filbyten huller om buller och folk som ligger och pressar i kofångarna på varandra och bromsar var och varannan sekund.

Som Tegel skriver ovan är det en stor fördel om man planerar sin körning. Det kan vara allt ifrån att hålla avstånd till framförvarande, sänka fart i god tid inför kurvor, osv. Jag tror nyckeln till säker, eller i alla fall säkrare körning i detta fall är att du i den mån det går kör med bra säkerhetsavstånd till framförvarande och anpassar hastigheten ordentligt efter trafiksituationen.

Situationer där du behöver väja eller panikbromsa för annan trafikant kommer troligen uppstå ändå men du har i alla fall gjort det du kan ifrån din sida.
 
Håller alltid ett finger på bromsen men jag gasar inte genom att vrida runt handen som om man försöker få upp en champagnekork utan jag skjuter LiXåM fram tummen. Dvs knogen och tillika utgångspunkten för fingret som ligger på bromsen flyttar inte på sig när jag gasar.
 
När är det relevant att nå bromsen under acceleration eller kunna accelerera samtidigt som du bromsar? Aldrig.

Nja, det vet jag inte om jag vill hålla med om. En situation där det är bra att kunna gasa samtidigt som man bromsar är när man vill blippa gasen vid nedväxling. En annan är när man trail brake:ar in i en kurva och sedan vill smyga på gasen från mitt av kurvan. I min erfarenhet blir det mycket mjukare om man inte släpper bromsen helt och sedan börjar gasa utan istället överlappar de första/sista 10% av gas/broms. Det är ju förvisso korta stunder, någon sekund eller mindre bara.

Ett annat exempel är t.ex. när man passerar en landsvägskorsning med väntande bilar från korsande vägar. Då vill jag inte slå av farten helt (dvs, jag måste hålla lite gas för att ha jämn fart) men vill samtidigt ha ett par fingrar på bromshandtaget, ifall någon av bilarna skulle få för sig att plötsligt köra ut.
 
Själv använder jag långfingret på handbromsen i de flesta fall. Orkar nästan få upp den på framhjulet, med pek- och långfinger går det definitivt - samtidigt som det går att modulera gasen.
 
Kanske off-topic, men jag har tyvärr lyckats bromsa och ge lite lite gas samtidigt i några kurvor, vilket har resulterat i att jag skjuter framhjulet framför mig då kopplingen bryskt åker ut vid nedväxlingen, och på bana så klart.
Slutat i irriterande krash 2 ggr....

För övrigt har jag aldrig fingrar på bromsen då jag har fullgas, för fullgas ger jag bara när jag garanterat inte ska behöva bromsa = planerat, uppsikt mm
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Jag har alltid 2 fingrar på bromsgreppet, och för den delen 2 fingrar på kopplingsgreppet också, för då håller jag mjukare i styret och blir mjukare i armarna. Precis som Teo använder jag heller inte hela armen för att gasa, det är ju en gasrulle, inte ett gasjärnspett, man rullar den ju bara.
 
Hej

När ni kör på landsväg eller motorväg brukar ni hålla två fingrar på bromshandtaget för att kunna bromsa snabbt om det skulle behövas? Anledningen till att jag frågar är att när jag själv gasar så hamnar mina fingrar för långt bort från handtaget. Jag kan åtgärda detta genom att ta ett nytt grepp om gasreglaget men då ligger jag på en ganska hög accelerationsnivå. Hur ska man göra?
Inte en chans. Är det halt av någon anledning så slutar det ju med krasch. Jag vet. se också #7.
Vad jag gör är att vara beredd på fotbromsning. Och sedan kommer handbromsen. Med två fingrar.
Överraskad: Så blir det fot och handbroms samtidigt.
Planerat: fotbroms först för att sänka baken följt av handbroms.
Enbart fotbroms under +2C och vid snö, is och gräs.
 
Last edited:
Tack för alla svar. Jag brukar inte hålla ett eller flera fingrar på bromsen men jag tror att det är bra att kunna det, dels för att det känns säkrare, några hundradels sekunder spelar trots allt ganska stor roll, och dels för att jag vill lära mig att trail breaka. Jag får försöka vänja mig vid att göra det, även om det just nu känns onaturligt.
 
några hundradels sekunder spelar trots allt ganska stor rol
Den visuella reaktionstiden plus den efterföljande muskulära reaktionstiden är ca 250 ms. Behöver du flytta fingrarna från gashandtaget till handtaget fördubblar du nog den tiden. I 100 km/h är det 7 meter. Jag kör inte heller med fingrarna på bromsen annat än när jag ser påfartsvägar eller annat som kan tänkas medföra dumheter från andra/annat.
 
Som förare av 2-taktare håller jag alltid ett finger på kopplingen som är beredd på minsta lilla väsande från kolven som man brukar kunna höra 1 sekund innan nyp. Har också vanan att köra med ett finger på bromsarna från både trial och downhill så kör ofta med ett finger på frambromsen.
Men når du inte bromsen så var det väl skit samma, eller hur långt kan du vrida gasen? Kanske kan korta gasen lite om den är väldigt lång.

Vad då inte gasar och bromsar samtidigt? ?
 
Har bromsberedskap i många lägen men aldrig under hård acceleration. Om jag plötsligt behöver gå från hård gas till hård broms måste jag ändå låta framhjulet sätta sig innan jag börjar bromsa ordentligt så att gå på bromsen innan jag rullat av gasen är ingen bra idé.

Att göra trail breaking på gatan till en vana ökar i mina ögon risken att krascha:
När du passerar ett område med betydligt sämre fäste typ oljesträng/grus/knöl saktar hjulet ner och du tappar gyroverkan vilket gör att hojen lägger sig ner snabbare. Dessutom är det mycket svårare att hitta fäste igen när hjulet roterar långsammare än det rör sig över underlaget.

Man kan aldrig vara 100% säker på att inte krascha när man kör hoj så det gäller att påverka oddsen åt rätt håll så gott det går.
 
Att göra trail breaking på gatan till en vana ökar i mina ögon risken att krascha:
När du passerar ett område med betydligt sämre fäste typ oljesträng/grus/knöl saktar hjulet ner och du tappar gyroverkan vilket gör att hojen lägger sig ner snabbare. Dessutom är det mycket svårare att hitta fäste igen när hjulet roterar långsammare än det rör sig över underlaget.
Hjulet snurrar väl fortare om fästet blir sämre, problemen uppstår väl när det kommer tillbaka till en yta med bra fäste? Det är åtminstone min erfarenhet från bana/racing, fullstumt genom vattenpölar blir varvstopp och bakhjulet spinner hejvilt, men hojen kan sakta ner lite, när man är förbi pölen så har bakhjulet en betydligt högre hastighet än hojen, och då kastar det lite när alla krafter ska ta ut varandra igen :hihi Eller menar du att man slår av i gruset, och det är då problemen uppstår?
 
Hjulet snurrar väl fortare om fästet blir sämre, problemen uppstår väl när det kommer tillbaka till en yta med bra fäste? Det är åtminstone min erfarenhet från bana/racing, fullstumt genom vattenpölar blir varvstopp och bakhjulet spinner hejvilt, men hojen kan sakta ner lite, när man är förbi pölen så har bakhjulet en betydligt högre hastighet än hojen, och då kastar det lite när alla krafter ska ta ut varandra igen :hihi Eller menar du att man slår av i gruset, och det är då problemen uppstår?
Tror vi andra pratar om framhjulet ;)
 
Hjulet snurrar väl fortare om fästet blir sämre, problemen uppstår väl när det kommer tillbaka till en yta med bra fäste? Det är åtminstone min erfarenhet från bana/racing, fullstumt genom vattenpölar blir varvstopp och bakhjulet spinner hejvilt, men hojen kan sakta ner lite, när man är förbi pölen så har bakhjulet en betydligt högre hastighet än hojen, och då kastar det lite när alla krafter ska ta ut varandra igen :hihi Eller menar du att man slår av i gruset, och det är då problemen uppstår?
Så länge man inte slår av gasen för tvärt brukar det inte bli några större problem när (om) greppet kommer tillbaka men nu snackade vi om att bromsa på nedlägg i trafiken.
 
Allting hänger ju på hur och var man kör. I långsam trafik eller där jag inte gasar så mycket kan jag ha bromsberedskap med finger på bromsen och ett finger på kopplingen. Ska jag gasa satan så håller jag hela handen runt rullen. Kör jag bana så är jag mycket mer aktiv med att flytta hand, fingrar och fötter mellan alla reglagen plus att jag då alltid vet i förväg (ja oftast iallafall :) ) hur banan går. Allting handlar om planering precis som med trailbrake, det är en planeringsbroms, ingen panikbroms.

Kör man i skogen så håller man gasen som en skrumejsel istället för bänkpress och där har man hela tiden ett finger på broms och ett på koppling, det händer saker som inte alltid går att planera.

Tänk också på att mittenfingrarma sitter ihop i samma sena medans pekfingret lever i sin egen lilla värld. Det är betydligt enklare att bara köra med pekfingret på bromsen och de tre andra håller i handtaget än att ha pekfinger och långfinger som försöker göra samma sak. Det blir stabilare med tre fingrar runt handtaget också. Kräver dock att man kan bromsa tillräckligt hårt med ett finger.

Vid uppkörning så kuggas man normalt om man inte bromsar med alla fyra fingrarna...
 
Att göra trail breaking på gatan till en vana ökar i mina ögon risken att krascha:
När du passerar ett område med betydligt sämre fäste typ oljesträng/grus/knöl saktar hjulet ner och du tappar gyroverkan vilket gör att hojen lägger sig ner snabbare. Dessutom är det mycket svårare att hitta fäste igen när hjulet roterar långsammare än det rör sig över underlaget.

Man kan aldrig vara 100% säker på att inte krascha när man kör hoj så det gäller att påverka oddsen åt rätt håll så gott det går.

Jag tänkte så tidigare också, men jag menar att om man trail breakar på gatan på ett riskmedvetet sätt så blir passagen genom kurvan mjukare och ökar bromsberedskapen för oförutsedda händelser "runt hörnet". Dvs, då gäller det ju att bromsa väldigt konservativt, kanske 20% av max eller ännu mindre, nästa bara så att bromsarna bara ligger an mot bromsskivan. Fördelen är att om man plötsligt måste bromsa hårdare mitt i kurvan så har hojen redan satt sig för inbromsning och man är dessutom beredd med bromsen. Risken för att hojen ska "skaka till" när man plötsligt släpper gas och greppar bromsen samt att man flyttar vikt från bakhjul till framhjul blir mindre och, menar jag, MINSKAR risken för att man ska lägga hojen pga grus eller annat som minskar fästet.
 
.
Jag tänkte så tidigare också, men jag menar att om man trail breakar på gatan på ett riskmedvetet sätt så blir passagen genom kurvan mjukare och ökar bromsberedskapen för oförutsedda händelser "runt hörnet". Dvs, då gäller det ju att bromsa väldigt konservativt, kanske 20% av max eller ännu mindre, nästa bara så att bromsarna bara ligger an mot bromsskivan. Fördelen är att om man plötsligt måste bromsa hårdare mitt i kurvan så har hojen redan satt sig för inbromsning och man är dessutom beredd med bromsen. Risken för att hojen ska "skaka till" när man plötsligt släpper gas och greppar bromsen samt att man flyttar vikt från bakhjul till framhjul blir mindre och, menar jag, MINSKAR risken för att man ska lägga hojen pga grus eller annat som minskar fästet.

Jag kör samma stil. Använder bakbromsen aktivt också fast det knappast behövs på gata mer än vintertid. Faktum är att jag kommer fram och tillbaka till jobbet utan att bromsa alls ibland.

Men jag övar, jag vill att inbromsningen ska sitta i ryggmärgen när det oväntade händer.

Trailbreakat har jag gjort i många år, och jag tycker det är en bra teknik på gata i tex skymda kurvor. Skillnaden är enorm på att slå av gas och börja bromsa under nedlägg kontra att redan ha lite broms på när det oväntade dyker upp. Med redan laddad broms kan jag minska hastigheten utan att hojen reser sig och/eller skickar iväg framhjulet.

Det är inte den enda metoden jag använder, men väldigt ofta.
 
.


Jag kör samma stil. Använder bakbromsen aktivt också fast det knappast behövs på gata mer än vintertid. Faktum är att jag kommer fram och tillbaka till jobbet utan att bromsa alls ibland.

Men jag övar, jag vill att inbromsningen ska sitta i ryggmärgen när det oväntade händer.

Trailbreakat har jag gjort i många år, och jag tycker det är en bra teknik på gata i tex skymda kurvor. Skillnaden är enorm på att slå av gas och börja bromsa under nedlägg kontra att redan ha lite broms på när det oväntade dyker upp. Med redan laddad broms kan jag minska hastigheten utan att hojen reser sig och/eller skickar iväg framhjulet.

Det är inte den enda metoden jag använder, men väldigt ofta.

Exakt så! Just det där att det känns mycket mer kontrollerat att öka bromstrycket när det oförutsedda dyker upp är den största fördelen med trail braking in på gatan. Vi har ju uppenbart samma syn på detta, det handlar alltså inte om att bromsa stenhårt med 90% av fjädringsvägen komprimerad fullt nedlägg, utan köra med normal hastighet och riskmedvetenhet men med broms in genom kurvan och sedan mjukt gå över på gas vid apex.

För mig har tekniken vid kurvtagning varit de största insikterna jag gjort som mc-förare. Inledningsvis släppte jag av gas och "coastade" genom kurvan, vilket alltid kändes lite obehagligt och osäkert. Den första aha-upplevelsen var sedan att att hålla jämn gas från ingång till någonstans strax efter apex och därefter dra på (också denna metod jag brukar rekommendera till nybörjare som vill bli säkrare i sin körning). Sedan var jag länge skeptisk till trail braking, men efter att ha övat detta i mycket försiktig form på gatan, och mer aggressivt på banan, så har detta varit nästa aha-upplevelse och upplever att man kurvtagning på nytt blivit säkrare och mer kontrollerad, och därmed också att körningen blivit roligare eftersom jag blir mer avslappnad.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top