Garantiservice och auktoriserade verkstäder

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Från 1:a januari 2016 så kan vilken som helst verkstad som har en F-skattsedel utföra all slags garantiservice bara den görs enligt serviceplanen. Från det datumet så krävs ingen auktoriserad verkstad längre.
Detta gäller redan på bilar sedan 2010 men i det EU-direktivet så skrev de in undantag för 2-3 hjuliga fordon...:gnissla

MECA stämde KIA 2012 i domstol och fick rätt, MECA, Mekonomen, Autogruppen och alla andra bilverkstäder kan efter det utföra den service som krävs för att t ex KIA:s 7-åriga garanti skall gälla.

Det pågår tydligen en hel del möten hos de olika tillverkarna hur man skall möta detta "hot" mot deras verkstäder, vi får väl se hur det blir.
Personligen är jag inte helt säker på att det gagnar oss konsumenter i slutänden. Risken är att vi får väldigt höga krav på egen kunskap för att kunna avgöra vad som är en bra eller dålig service.

"Nisses Korv&Mek" har inte gått utbildningar på specifika fordon och med det ökade användandet av diverse datorrelaterade tekniker, ABS, MSC, CAN-Bus osv så är det i slutänden kanske inte så många som verkligen kan utföra alla de åtgärder som krävs, t ex uppdateringar och recalls...

Jag är lite kluven i frågan...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På bilsidan har detta redan börjat slå igenom. Vissa Märkesverkstäder har börjat införa "light-service" där de i princip bara byter olja, allt för att du skall få en stämpel i boken.
Du som kund måste då beställa de extraarbeten som du vill ha, kontrollpunkter för bromsolja, batteri, växellådsolja, hjullager, ventiljustering, kamremsbyte och så vidare. Detta innebär i praktiken att många köper den billiga servicen, får en stämpel i boken och säljer fordonet.
Nästa köpare köper ett "fullservat" fordon som visar sig vara oservat och som då kommer att börja krångla vilket den nya köparen får pröjsa.

Som kund av begagnade fordon så innebär ju detta att vi som konsument måste ha en BETYDLIGT högre kunskap om service för att kunna ställa rätt frågor och verkligen kolla upp vad som är gjort och inte är gjort.

Förutsättningen är givetvis att alla servicepunkter som står i boken är nödvändiga och min värld och med min erfarenhet så är det så. Det är VÄLDIGT många fordon som har gått sönder på grund av att "man" missat att kontrollera kylvätska, ventiler, kedjesträckare och olja, bara för att nämna något...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är det ngn som tvingar dig att lämna din hoj till nisses korvmoj&hojmek:va självklart lämnar jag min ögonsten till killen som verkligen kan motorcyklar om det är ngt som strular, eller om ngt måste åtgärdas via garantin etc. Oljebyte och enklare service gör jag själv:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det ngn som tvingar dig att lämna din hoj till nisses korvmoj&hojmek:va självklart lämnar jag min ögonsten till killen som verkligen kan motorcyklar om det är ngt som strular, eller om ngt måste åtgärdas via garantin etc. Oljebyte och enklare service gör jag själv:tummenupp

Problemet blir ju då som Niklas säger, om man köper ett fordon som man förväntar sig är fullservad.

Vem kommer våga köpa en beggad Ducati efter det här liksom?
Dom sprutar ju prylar efter sig som det är nu, ska man dessutom börja stämpla serviceböcker utan att byta remmar så kommer vi kunna starta Ducati-bärgning AB och tjäna storkovan...
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Bra att du sprider denna info :)

Jag har även undrat över hur mycket sanning det ligger i att återförsäljarna kräver att man måste göra års-service för att garantin ska gälla. Mina lokala handlare (Honda i Vänersborg och Bike Trollhättan) har som krav att man måste lämna hojen på service varje år oavsett miltal för att garantin ska gälla. Jag har lusläst mina instruktions- och serviceböcker samt verkstadsmanual och kan inte hitta någon info som stödjer detta.

På bilar vet jag att det är körda km eller tid som bestämmer när service skall utföras men på mc är det inte så. Det enda tidskravet tillverkaren har är att bromsvätska bytes var 24 månad och kylvätska var 36 månad oavsett körda km.

Jag anser alltså att handlarna ställer felaktiga krav på service varje år. Det står dessutom inte att det måste utföras av auktoriserad verkstad om du har rätt verktyg, manual och kunskap för att utföra arbetet.

Vad gäller egentligen?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Problemet blir ju då som Niklas säger, om man köper ett fordon som man förväntar sig är fullservad.

Vem kommer våga köpa en beggad Ducati efter det här liksom?
Dom sprutar ju prylar efter sig som det är nu, ska man dessutom börja stämpla serviceböcker utan att byta remmar så kommer vi kunna starta Ducati-bärgning AB och tjäna storkovan...

Jo men om du som hugad köpare märker att hojen du är intresserad är servad av nisse runt hörnet är det väl valfritt att avstå köp:confused:
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Bra att du sprider denna info :)

Jag har även undrat över hur mycket sanning det ligger i att återförsäljarna kräver att man måste göra års-service för att garantin ska gälla. Mina lokala handlare (Honda i Vänersborg och Bike Trollhättan) har som krav att man måste lämna hojen på service varje år oavsett miltal för att garantin ska gälla. Jag har lusläst mina instruktions- och serviceböcker samt verkstadsmanual och kan inte hitta någon info som stödjer detta.

På bilar vet jag att det är körda km eller tid som bestämmer när service skall utföras men på mc är det inte så. Det enda tidskravet tillverkaren har är att bromsvätska bytes var 24 månad och kylvätska var 36 månad oavsett körda km.

Jag anser alltså att handlarna ställer felaktiga krav på service varje år. Det står dessutom inte att det måste utföras av auktoriserad verkstad om du har rätt verktyg, manual och kunskap för att utföra arbetet.

Vad gäller egentligen?


Vw har kör väl ngt dom kallar för mobilitetsgaranti som man får med automatiskt om man servar bilen hos en av deras verkstäder, att dom sen fullständigt skiter i att hjälpa kunderna som fått stopp är en annan femma, det låter ju bra ivf, alla (fula) knep är tillåtna för att behålla kunder:gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra att du sprider denna info :)

Jag har även undrat över hur mycket sanning det ligger i att återförsäljarna kräver att man måste göra års-service för att garantin ska gälla. Mina lokala handlare (Honda i Vänersborg och Bike Trollhättan) har som krav att man måste lämna hojen på service varje år oavsett miltal för att garantin ska gälla. Jag har lusläst mina instruktions- och serviceböcker samt verkstadsmanual och kan inte hitta någon info som stödjer detta.

Det är ju olika för olika märken. Kollade just manualen till en RC8 och där står det förutom miltalet även "Årligen" eller "Vartannat år", så har det varit på alla mina hojar vad jag vet...

Det är ju ingen skillnad mot bilarna, det är ju samma vätskor vi pratar om och det är ju dessa servicepunkter som skall vara tidsbestämda. Det finns ju ingen anledning att göra en ventiljustering varje år om hojen sitter i en monter på väggen...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det ngn som tvingar dig att lämna din hoj till nisses korvmoj&hojmek:va självklart lämnar jag min ögonsten till killen som verkligen kan motorcyklar om det är ngt som strular, eller om ngt måste åtgärdas via garantin etc. Oljebyte och enklare service gör jag själv:tummenupp

Det är ju en sak om man bor i civiliserade trakter. Tänk dig att du vill köra BMW och att du bor i Pajala. Då har du närmaste aukt. verkstad på Northbike i Umeå, typ 60 mil bort.
Säg då att du har en kompis som har en jättefin verkstad och är oerhört duktig, betydligt bättre än många märkesverkstäder, då vill du ju naturligtvis lämna din ögonsten till din kompis som du litar på, men han får i dagsläget inte göra service på din hoj för då tappar du garantin, trots att du vet att han gör ett bättre jobb.

Efter 2016 så kommer han då att kunna göra garantiservice och du kommer att vara jättenöjd som kund!

Problemet uppstår i och med det som Ricken pratar om, den "fullservade" Duccen som du köpt för 200 loppor rasar och det visar sig att "fullservicen" inte hade bytt kylvätska och kamremmar...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo men om du som hugad köpare märker att hojen du är intresserad är servad av nisse runt hörnet är det väl valfritt att avstå köp:confused:

Så är det naturligtvis men alla är inte duktiga mekaniker och kan avgöra detta själva, dessutom handlar vi hoj med hjärtat och inte med hjärnan. Den kombinationen kan innebära många lurade/besvikna hojåkare vilket vi som kollektiv betraktat inte vill ha, eller hur?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bra att du sprider denna info :)

Jag har även undrat över hur mycket sanning det ligger i att återförsäljarna kräver att man måste göra års-service för att garantin ska gälla. Mina lokala handlare (Honda i Vänersborg och Bike Trollhättan) har som krav att man måste lämna hojen på service varje år oavsett miltal för att garantin ska gälla. Jag har lusläst mina instruktions- och serviceböcker samt verkstadsmanual och kan inte hitta någon info som stödjer detta.

På bilar vet jag att det är körda km eller tid som bestämmer när service skall utföras men på mc är det inte så. Det enda tidskravet tillverkaren har är att bromsvätska bytes var 24 månad och kylvätska var 36 månad oavsett körda km.

Jag anser alltså att handlarna ställer felaktiga krav på service varje år. Det står dessutom inte att det måste utföras av auktoriserad verkstad om du har rätt verktyg, manual och kunskap för att utföra arbetet.

Vad gäller egentligen?

I serviceschemat till min står det att om inte service vid miltal görs så skall det ske årligen istället på ett gäng punkter, bla. olja osv.
Och läser man garantiföreskrifterna så är man tvungen att följa serviceschemat för att den skall gälla så det är nog så att det är årligen.

För att den förlängda sen skall gälla som Yamaha, Honda och några till kör med så är det service på auktoriserad verkstad som gäller men denna är frivillig och mer att betrakta som en försäkring och därför kan dom ställa vilka krav dom vill där bara dom är tydliga med det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vw har kör väl ngt dom kallar för mobilitetsgaranti som man får med automatiskt om man servar bilen hos en av deras verkstäder, att dom sen fullständigt skiter i att hjälpa kunderna som fått stopp är en annan femma, det låter ju bra ivf, alla (fula) knep är tillåtna för att behålla kunder:gnissla

Som sagt, tillverkarna kommer att hitta på många "alternativa" och "kreativa" lösningar framgent för att få behålla kunderna. De fattar inte att allt de behöver göra är att ha servicesystem som vi som kunder anser vara värda pengarna. Pålitlig firma med rimliga priser kommer att få kunderna, enkelt! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att den förlängda sen skall gälla som Yamaha, Honda och några till kör med så är det service på auktoriserad verkstad som gäller men denna är frivillig och mer att betrakta som en försäkring och därför kan dom ställa vilka krav dom vill där bara dom är tydliga med det.

Japp, och det var just detta som KIA förlorade i målet mot MECA. Enligt EU:s konkurrenslagstiftning så får de inte göra så så de här förlängda garantierna får också skötas av "Nisses Svets&Mek" i Korpilombolo eller Nybro... :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Japp, och det var just detta som KIA förlorade i målet mot MECA. Enligt EU:s konkurrenslagstiftning så får de inte göra så så de här förlängda garantierna får också skötas av "Nisses Svets&Mek" i Korpilombolo eller Nybro... :)

Gäller inte hoj än, blir nog värdelös sen tippar jag.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
I serviceschemat till min står det att om inte service vid miltal görs så skall det ske årligen istället på ett gäng punkter, bla. olja osv.
Och läser man garantiföreskrifterna så är man tvungen att följa serviceschemat för att den skall gälla så det är nog så att det är årligen.

Det är just det där med årligen som inte står någonstans i Hondas garantiföreskrifter. Jag anser, när det gäller Honda, att det är handlarna själva som hittar på kravet om års-service.

Egen erfarenhet är min gamla CBR600RR -03 vars motor skar på alla cylindrar sommaren 2007. Fyra år gammal och 1000 mil med endast två stämplar i boken, 100 mil och 600 mil. Honda som har 5 års garanti bytte motor utan problem trots att den inte var års-servad 4 gånger som handlaren och verkstaden envisas med att kräva.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan se både bra och dåliga saker komma ur detta och jag tycker att det är svårt att bedöma vilka som väger tyngst.

De bra sakerna är naturligtvis att man själv får välja verkstad och på så sätt kan välja den verkstad man själv litar på. De flesta auktoriserade verkstäderna är säkert bra, men det finns rötägg och alla kan ha sin favoritverkstad.

De dåliga sakerna är att detta förmodligen kommer att utarma de nuvarande garantisystemen. Det är ingen hemlighet att garantierna delvis finansieras av att folk gör sin service hos just märkesverkstäderna. Om märkesverkstäderna helt plötsligt får in mindre pengar så kommer det inte att dröja länge innan garantitider kortas ned och garantier får mindre omfattning. De som just nu erbjuder fem års garanti kommer knappast att fortsätta med detta om någon annan får servicepengarna.

Frågan är också hur detta kommer att påverka vissa handlares egna garantisystem...? Till exempel Bike Trollhättan som ju erbjuder en femårig "non-stop" garanti som innebär fem års garanti även på märken som normalt inte har det, företräde i verkstad samt gratis lånehoj i händelse av långvarig reparation. Naturligtvis i utbyte mot att alla servicar görs hos dem. Kommer de att lagligt kunna fortsätta med detta system...?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tror inte att garantisystemet kommer att utarmas, garantisystemet används oftast som ett försök att öka försäljningen i många fall! Kolla kia, dom seglade upp i försäljningstoppen när dom införde sin 7-åriga garanti, sen följde några andra märken efter! Jag tror att de förnuftiga mc-köparna fortfarande kommer att lämna sin nya hoj hos sin märkesverkstad däremot kanske kalle med sin r1:a 02:a kan spara några kronor genom att anlita frisören sörens sax&mek, spelar liksom ingen roll, hojen är ju såpass gammal ändå typ!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kan se både bra och dåliga saker komma ur detta och jag tycker att det är svårt att bedöma vilka som väger tyngst.

De bra sakerna är naturligtvis att man själv får välja verkstad och på så sätt kan välja den verkstad man själv litar på. De flesta auktoriserade verkstäderna är säkert bra, men det finns rötägg och alla kan ha sin favoritverkstad.

De dåliga sakerna är att detta förmodligen kommer att utarma de nuvarande garantisystemen. Det är ingen hemlighet att garantierna delvis finansieras av att folk gör sin service hos just märkesverkstäderna. Om märkesverkstäderna helt plötsligt får in mindre pengar så kommer det inte att dröja länge innan garantitider kortas ned och garantier får mindre omfattning. De som just nu erbjuder fem års garanti kommer knappast att fortsätta med detta om någon annan får servicepengarna.

Frågan är också hur detta kommer att påverka vissa handlares egna garantisystem...? Till exempel Bike Trollhättan som ju erbjuder en femårig "non-stop" garanti som innebär fem års garanti även på märken som normalt inte har det, företräde i verkstad samt gratis lånehoj i händelse av långvarig reparation. Naturligtvis i utbyte mot att alla servicar görs hos dem. Kommer de att lagligt kunna fortsätta med detta system...?

Håller med på alla punkter!

Vad det gäller Bike så är det troligtvis inte lagligt efter den 1:a januari 2016...

Som jag skrev tidigare så tror jag att detta kommer att förändra hela branschen. Både på gott och ont. Alla tillverkare/importörer måste se över garantihanteringen. Det som kommer ur kaos är i regel ordning så småningom blir det nog bra... hoppas jag:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle också vilja läsa den exakta definitionen på det du skriver i första inlägget, att vilken verkstad som helst med F-skattsedel får göra garantigiltiga servicar. Vad innebär detta...? Måste man ha just motorcykelservice som angivet verksamhetsområde eller räcker det lite mer generellt med bara en F-skatt sedel...? Detta öppnar ju i så fall upp en hel del möjligheter för egenföretagare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top