Garantiärende utomlands?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Köpte ett par Berik handskar förra året ifrån FC-moto i tyskland. De gick efter ett tag sönder och jag skickade dem tillbaks till FC-moto efter mycket om och men. De sa att de skulle skicka dem till Berik för reparation. Nu efter 3 månader så får jag tag på dem via telefon (dålig engelska) och de förklarar att det inte är någon garanti på hanskarna. Detta är handskar som i Sverige kostar nästan 2000kr. Finns inte 1 års skyddet eller vad det är i tyskland också? Jag har inte ramlat med handskarna utan de har gått sönder när jag kört. Skulle ringa tillbaks om 10 min för att få prata med någon som kan bättre engelska.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu har jag ringt igen. Det finns tydligen (enligt dem) ingen skylldighet till garanti i Tyskland. De skickar tillbaks handskarna till mig. :va
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej;

Måste väl finnas nån EU-lag som ger konsumenter skydd mot sånt här eller? Garanti måste finnas på saker & ting som man köper inom EU!? :va

Ring till konsumentverket och fråga! De borde ha lite mer info om detta...

Lycka till!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dioxin skrev:
2462156 Hej;

Måste väl finnas nån EU-lag som ger konsumenter skydd mot sånt här eller? Garanti måste finnas på saker & ting som man köper inom EU!? :va

Ring till konsumentverket och fråga! De borde ha lite mer info om detta...

Lycka till!
De hade stängt nu. Får ringa nästa vecka. Tycker som sagt också det låter väldigt mysko. :3freak
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
philsson skrev:
2462203 De hade stängt nu. Får ringa nästa vecka. Tycker som sagt också det låter väldigt mysko. :3freak

Ifs du kan dra iväg ett mail till de oxå. Har du tur så får du svar redan på måndag morgon...

mvh
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Det är bara att gå in till en affär so säljer dessa i sverige så får de skicka dem!!

Det är deras skyldighet!!!

Är det inte Duells som lagerför dessa i sverige!!!

JAg köpte en jacka i sverige som var beställd från Tyskland , min blixtlås gick sönder, Jag fick en ny jacka!!!JAg handlade avhttp://www.bikeshop.se/
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
XJR_Jönsson skrev:
2462415 Det är bara att gå in till en affär so säljer dessa i sverige så får de skicka dem!!

Det är deras skyldighet!!!

Är det inte Duells som lagerför dessa i sverige!!!

JAg köpte en jacka i sverige som var beställd från Tyskland , min blixtlås gick sönder, Jag fick en ny jacka!!!JAg handlade avhttp://www.bikeshop.se/
Men då köpte du det ändå i Sverige. Kanske är annorlunda då?

EDIT: Isf, visa upp kvitton ifrån tysk säljare?
Ska skicka iväg ett mail till reklamationsnämnden tills på måndag.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hårn1 skrev:
2463086 Berik måste väl ändå ha en garanti policy. Oavsett land det är köpt i. Ring direkt o prata med dem.
Jag får en medskickad kopia av FC-moto direkt ifrån Berik (på tyska) om att de inte gäller någon garanti för handskarna. Mycket lustigt.
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
var i värden du än handlar så kan du lämna in den på garanti i sverige om det är äkta vara, hos en återförsäljare som säljer detta märke.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
XJR_Jönsson skrev:
2463168 var i värden du än handlar så kan du lämna in den på garanti i sverige om det är äkta vara, hos en återförsäljare som säljer detta märke.

Inte helt rätt. Garanti är ett frivilligt åtagande av säljaren eller tillverkaren.
Är det tillverkaren som lämnar garanti så ska den reklameras hos tillverkaren, inte återförsäljaren.
Reklamationsrätt däremot är tvingande. Enl konsumentköplagen ska reklamationer göras till säljaren.

Eftersom handsken är köpt i Tyskland ska den därför reklameras där enl deras köpregler.
Möjligt att Berik lämnar worldwide-garanti men svenska distributören kommer säkerligen inte lösa det förrän de för ersättning för sina kostnader först. Fullt förståligt, dom har ju inte sålt varan.

Lite som att har du köpt en tv på El-giganten kan du inte lämna in den för garantirep hos Onoff.
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
majtii skrev:
2463299 Lite som att har du köpt en tv på El-giganten kan du inte lämna in den för garantirep hos Onoff.

Det beror ju helt på hur Service-minded Duells är, det är mycket möjligt att de kan hjälpa dig även om handskarna inte är köpta hos dem.

Jag köpte en jacka på Intersport men reklamerade den i en Team Sportia-butik, så det beror helt på personalen som jobbar där (och kanske lite på policy oxå förståss).

Try it!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Linusp3 skrev:
2464053 Det beror ju helt på hur Service-minded Duells är, det är mycket möjligt att de kan hjälpa dig även om handskarna inte är köpta hos dem.

Jag köpte en jacka på Intersport men reklamerade den i en Team Sportia-butik, så det beror helt på personalen som jobbar där (och kanske lite på policy oxå förståss).

Try it!
Skall jag isf vända mig till Duells som grosist eller ska jag vända mig till någon av deras återförsäljare?
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
philsson skrev:
2466158 Skall jag isf vända mig till Duells som grosist eller ska jag vända mig till någon av deras återförsäljare?

Till en av återförsäljarna.
Lycka till!
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
En av anledningarna till att det ibland är enklast att handla i Sverige - enkelt att kontakta butiken och med hjälp av svensk lag hävda garanti.

Svensk konsumentköplag är stark, väldigt stark - det är inte alls säkert att andra länder har samma starka konsumentskydd, eller ens troligt att de har det.

Jag vet att det inte styrs upp något om man säljer till näringsidkare ute i Europa - då är det helt upp till säljaren och köparen att ingå avtal om ev. garantiåtaganden.

Du kan dock inte kräva att ev. svensk importör/generalagent skall stå för någon som helst garanti/goodwill om du köpt varan utanför Sverige.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top