Garagestatus

Freppa skrev:
Nej..... fan....
Kolla att den laddar, kolla att sekundärspjället öppnar (servomotor), kolla alla kontakter, kolla att blåset inte är proppat.

Alternativt ta den till någon som KAN meka :tungan
 
GSXR1100R skrev:
...den underhållsfria fyrtaktaren...
:hihi Det är tur att ni har humor och självdistans. Just det uttrycket blir bara roligare och roligare för varje gång jag hör det. Skämt å sido, nu ska vi vara allvarliga och tänka positivt, ni är på god väg att bli inskrivna i historiebökerna som de första i världhistorien som försökt rädda en slutkörd fyrtaktare.

Här är några highlights från nästa inlägg:
GSXR1100R skrev:
Nu har vi äntligen fulmekat isär allt på ERF liket, snabbt konstaterade vi att vi saknar en bussning till den nya ramen och att detta kommer att ta längre tid än vi trodde, nu har vi nästa mek kväll om en månad igen då, bilder kommer i morrn.
 
Teddy skrev:
:hihi Det är tur att ni har humor och självdistans. Just det uttrycket blir bara roligare och roligare för varje gång jag hör det. Skämt å sido, nu ska vi vara allvarliga och tänka positivt, ni är på god väg att bli inskrivna i historiebökerna som de första i världhistorien som försökt rädda en slutkörd fyrtaktare.

Här är några highlights från nästa inlägg:
Den är underhållsfri, det är bara det att Chrille fulmekat den gamla moroten med en ljummen folkis i näven. :mad: Med den nya moroten i är det underhållsfritt igen.
 
valmers skrev:
Den är underhållsfri, det är bara det att Chrille fulmekat den gamla moroten med en ljummen folkis i näven. :mad: Med den nya moroten i är det underhållsfritt igen.
Allt är nu rentvättat och fint, det ska bli ett sant nöje att hänga i en orörd orginalmotor på 1000 cc som inte kommer att trimmas på något vis, dessutom ska vi ha kylfläkt och termostat, vi är fett trötta på söndertrimmade vebodräcers som kokar och går sönder varje gång man ska köra.

Orginal ska det vara, power finns ändå så att det räcker :yoparty
 
stavgren skrev:
Hojen står kvar i bussen :rodnar
1. Kolla upp varför motorn låter som en stenkross när man försöker starta

kolla om startkopplingen slirar, det fick min att låta som en grävmaskin i ett grustag.
 
sajk skrev:
kolla om startkopplingen slirar, det fick min att låta som en grävmaskin i ett grustag.
:)
Det var ett 2 år sen jag skrev det. Tyvärr var det värre än så...sålde den (underhållsfria 4-t) hojen nerplockad i kartonger.
 
stavgren skrev:
:)
Det var ett 2 år sen jag skrev det. Tyvärr var det värre än så...sålde den (underhållsfria 4-t) hojen nerplockad i kartonger.
Det var väl en sådan där suverän Honda, de som aldrig går sönder enligt vissa?
 
Uppdatering för min del..

Det var en givande eftermiddag/kväll på SViestad. En uppåtgående trend som abrupt avbröts av en trasig o-ring och troligen ett skuret ramlager.
Ako var med för att utvärdera och justera min hoj. Första passet konstaterade han att fjädringen var kass. Det visade sig att jag efter vinterns genomgång glömt att ställa tillbaka inställningarna för komp/retur på bakdämparen. Den var liiite mjuk. Mycket bättre efter justering. Justering av progressiviteten på bromshandtaget var också en klar förbättring. Framgaffeln behöver dock en genomgång eftersom justeringarna inte hade nämnvärd effekt.
Hojen gick för fett på topp, lite magert på låg/mellangas och var underlig på avslag. Det visade sig att jag monterat nålarna ngt fel i trotteln vilket gjorde att de inte föll ner riktigt som de skulle. Upp med nålarna ett hack, rätt monterade, för att få ett fetare mellanregister och ner en storlek i huvudmunstycke för att få mer klös på topp. Det blev bättre men sedan var det slut på det roliga i Sviestadsböjen. Inget vatten kvar i kylaren och kraftiga vibrationer från motorn.
Vid hemkomst så rann det vatten ur den nedre cylindern när vi tog bort tändstiftet. Det visade sig att den inre o-ringen hade brustit, varför vet vi inte riktigt, och hela cylindern fyllts med kylarvatten.
Kolvarna såg mycket bra ut rent förbränningsmässigt så vi hade hamnat ganska bra men det fanns en del att justera i mellanregistret. En viss nyptendens på den övre cylindern, troligen pga värmen när allt vatten försvann ner i den undre cylindern.
Det är troligen ett av ramlagren som har skurit och inte vevlagren eftersom kolvarna inte slagit i topparna.
Vad som fått ramlagret, om det nu är det, att skära är outrett.
 
Goodstuff skrev:
Uppdatering för min del..

Det var en givande eftermiddag/kväll på SViestad. En uppåtgående trend som abrupt avbröts av en trasig o-ring och troligen ett skuret ramlager.
Låter som en typisk tisdagsträning...
 
stavgren skrev:
Det var en norsk CBR600, dom fick väl skrapet från Honda.
Norsk rimmar på torsk. Jag har gjort min första och sista hojaffär med en norrman. Valmord, sälslakt, lusekofta och sönderkörda skithojar är typiskt norska företeelser.
 
Dags för uppdatering. garaget har flyttats till Uppsala och nu samsas jag med en industrisvarv, en BMW K100LT, en RD350 samt farsans gamla bilar. Trångt och ouppackat är det.
Det som ska fixas på hojen, som stått i princip orörd sedan oktober, är följande.

* Genomgång av cylindrarna - ev ny nicasil.
* Byte av vissa slitdelar
* Ny växellådsolja
* Nya soppaslangar
* Sota ur expansionskamrarna
* Lacka kåpor
* Byta varvräknar
* Gå igenom bromsok
* Serva bakdämparen
* Byta kopplingshandtag
* Svarva pluggar till styrändarna
* Byta kedja

Börjar bli dags att ta tag i det nu va? :lol
 
Jag gnetar på, fast det lilla italienska ludret kämpar emot. Idag har jag skarvat kablar, Jag tänkte glr det seriöstm så jag lödde ihop sladderiet. Det funkade perfekt, så jag gick vidare med lite borrande och skruvande. Sen skulle jag skörda frukten av mitt hårda arbete och skulle laja lite med elen. Tror ni inte att helveteskablarna glappade?! :mad:

Lödtennet hade sugit in en bit i kablarna, och där tennet tog slut vickade kablaget av sig. Jag blir så trött... Nåja, en annan dag ska jag klippa av och göra om, då på nåt annat sätt. Kanske köpa fina kontaktstycken på Elfa? Löda verkar inte vara rätt sätt iaf. :(
 
Idag drog jag igång pumpen ifrån Jula och fyllde på lite luft i framdäcket *pys* *pys*. Jobbigt, tog på krafterna det där, tur man har folköl i garaget.
 
Jag lyckades montera min däckbalanserare så jag är nöjd med mina meckskillz! :D

img4426fc1677a5f.jpg
 
De senaste elva dagarna har jag inte gjort någonting som stod på min lista. Bra jobbat.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top