Garagestatus

Axxexs skrev:
...Var ute och startade Hondan för 30 min sen. Nordgren var med och bedömde att det satt rätt munstycken i för +4 grader. :)
Ha ha, mitt i bland lägenhetshusen i förorten. Grannarna måte blivit överlyckliga! De låter ju ganska mycket när man varvar en 250 racer. När Nordgren ska testa bestyckningen så är det väl inga 5000 varv vi talar om, utan minst +10000?

Vad är det för hoj du ska köra? År, historia, delar, effekt? Berätta! Jag vet att du kan allt som går att kunna om den hojen, du är ju en kalenderbitare av stort format. :)
 
Teddy skrev:
Ha ha, mitt i bland lägenhetshusen i förorten. Grannarna måte blivit överlyckliga! De låter ju ganska mycket när man varvar en 250 racer. När Nordgren ska testa bestyckningen så är det väl inga 5000 varv vi talar om, utan minst +10000?

Vad är det för hoj du ska köra? År, historia, delar, effekt? Berätta! Jag vet att du kan allt som går att kunna om den hojen, du är ju en kalenderbitare av stort format. :)


Nja.. Grannarna kollade lite skumt när hojen bars ut från verkstan (köket). Hojen varmkördes med avgasrören riktade mot ICA där dom höll på att lasta in grönsaker från en lastbil och åt andra hållet ligger en park sen ligger centrum med gågator osv där. Så det lät nog dit med. Varmkördes till drygt 40 grader, knappt 10k varv och sen lastades den in i en Toyota Previa. :galen
 
Nyteknik skrev:
På tal om airbox så måste jag laga ett hål i botten på min. Hur gör man? Eller rättare sagt: vad använder man för medel/material? Frågar man efer "plast"...?

:confused: :3freak

Det går bra att laga med glasfiber. Men rugga upp runt hålet (fästytan) med grovt sandpapper eller liknande. Annars fäster inget mot den glatta ytan som är där innan. Använd hellst en lättflytande epoxy som har lång härdtid. Köpte mina grejer på en firma som säljer tapet, väggfärg, billack, penslar mm. En vanlig måleri butik alltså....
Om du vill vara riktigt proffsig och få det att se snyggt ut så använd kolfibermatta istället för glasfibermatta. Men kolfibret är lite mer pill att lyckas med, och är mycket dyrare...

Slänger med några länkar som kanske kan hjälpa?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32759

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=19678&page=1&pp=20
 
RSV_R skrev:
Det går bra att laga med glasfiber. Men rugga upp runt hålet (fästytan) med grovt sandpapper eller liknande. Annars fäster inget mot den glatta ytan som är där innan. Använd hellst en lättflytande epoxy som har lång härdtid. Köpte mina grejer på en firma som säljer tapet, väggfärg, billack, penslar mm. En vanlig måleri butik alltså....
Om du vill vara riktigt proffsig och få det att se snyggt ut så använd kolfibermatta istället för glasfibermatta. Men kolfibret är lite mer pill att lyckas med, och är mycket dyrare...

Slänger med några länkar som kanske kan hjälpa?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32759

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=19678&page=1&pp=20
Jättebra, tack! :tummenupp
 
Teddy skrev:
Jag provade att laga min luftburk av kolfiber med glasfiber och polyester som till en början satt finfint men ganska snart började glasfiberlapparna lossna från kolfibret. Det verkar som om giftemålet mellan kolfiber och polyester inte var det bästa då det slutade i skiljsmässa. Blandingen av bensin och olja letade sig i n mellan kol- och glasfiber. Jag borde nog använt epoxy istället.

Mattias och jag PM'ade lite och han sade så här:
"Epoxy finns i lite olika former. Det finns ju femminuters epoxylim, men det är ju inte vad du behöver. Du ska ha epoxyplast, det är mer lättflytande och härdar långsammare. Rent generellt tror jag att längre härdningstid gav bättre styrka, men det är ju inga direkta påfrestningar på luftburken, så nåt med en härdningstid i trakterna av 30 minuter borde ju funka. Biltema hade inte alls epoxyplast vid närmare efterforskning, förresten. Bara epoxylim, och det är lite för tjockt för att mätta glasfiberväv med. Senast jag geggade med komposit köpte jag materialet hos Complast i Sollentuna. Jag har för mig att "billigt" inte var ett ord jag tänkte på då."
Kanonbra. Complast har jag varit på för att få en "stuvbit" att sätta framför strålkastaren på min DRZ 400.
:)
 
Nyteknik skrev:
Kanonbra. Complast har jag varit på för att få en "stuvbit" att sätta framför strålkastaren på min DRZ 400.
:)

Har lagat mina "air intake" som är i kolfiber med glasfiberspackel. Funka utmärkt :tummenupp
 
Fick igår kväll (natt) möjlighet att vistas i garaget en stund. Tyvärr meddelade kameran "byt batteri" och stängde av sig själv just när jag skulle ta lite bilder.

Kåporna hade jag redan tagit bort. Nu rök tank, bakram, fotpinneplattor, luftburk, det avgasrör som jag inte fick loss förra gången, fästet till instrumentpanelen/servomotorn, kedja, kabelstammen (säger man så?) och diverse småsaker. Skar också bort slitna gummihandtag och nedslipade plaständar på stryrhalvorna. Insåg att det inte är speciellt mycket jobb att plocka ner en racer för att lämna in ram och sving för lackering. Men blev osäker på i vilken ordning jag ska demontera stötdämparen/länkaget och lät därför bli. Saknar också det specialverktyg som krävs för att lossa låsmuttern som håller svingen i ramen.

Som vanligt gick något sönder. En av tre bultar som håller avgasrörets fäste mot cylindern fick jag inte loss förra gången. Avgasröret satt alltså kvar eftersom det satt så förbannat hårt kilat/limmat i detta fäste. Nu hade jag glömt att denna tredje bult satt kvar och lirkade och böjde för att få loss röret. Det fick jag till slut - när fästet bröts av. :rolleyes: Gissar att ett nytt är svindyrt. Skit. Förstår inte varför röret måste sitta så förbannat hårt i fästet. Är Hondas konstruktion så dålig att man måste "limma" fast avgasröret mot cylindern? :confused:

Kompletterar med bilder senare idag.
 
Inte garagestatus, men garderobsstatus. Notera den målmedvetna blicken och uttrycket av koncentration.
 

Bifogat

  • trampa.jpg
    trampa.jpg
    99.6 KB · Visningar: 354
Nyteknik skrev:
...är Hondas konstruktion så dålig att man måste "limma" fast avgasröret mot cylindern? :confused:

Tyvärr är det så. Lösningen med plåtpackning som Honda valt är allt annat än optimal. Att täta med högtempsilikon är ett måste.
 
racerskalman skrev:
Tyvärr är det så. Lösningen med plåtpackning som Honda valt är allt annat än optimal. Att täta med högtempsilikon är ett måste.
Det känns om jag ska ha sönder något när jag försöker få loss röret ur fästet. Kanske lika bra att låta det sitta?
 
Nyteknik --> Har du värmt med värmepistol innan du försöker få bort det? Är alla skruvar borta?
 
Första hojen klar. :banana

Nu e de bara min kvar.. :4skrika
 

Bifogat

  • PICT04101.JPG
    PICT04101.JPG
    75.7 KB · Visningar: 107
  • PICT04111.JPG
    PICT04111.JPG
    83.2 KB · Visningar: 131
Goodstuff skrev:
Nyteknik --> Har du värmt med värmepistol innan du försöker få bort det? Är alla skruvar borta?
Har inte försökt med värmepistol. Jodå, nu är ju alla skruvar borta. Var ju inte det först; så hörnet på fästet gick av. Men det är "fästet" mot cylindern som är "ihoplimmat" med röret. Inte likadant som på Yamaha där röret ligger an direkt mot cylindern. Honda har ett "fäste" (som losnade för oFFkeFF på SM:et på Sviestad) som skruvas fast med tre små bultar i cylindern. I det trär man röret. Det är tight som fan. Eller; det är inte tight. Därför (tror jag) hade Stellan guckat dit någon orangefärgat guck som har samma effekt som bra klister. Som sagt; kanske bästa att låta bli att försöka få loss fäster från röret. Hade tänkt göra rent båda ordentligt.
 
Är medveten om Hondas underliga konstruktion. "guckat" är värmetåligt silikon, troligen Biltemas, och borde ge med sig om du värmer ordentligt med värmepistol innan du försöker separera de två. Glöm inte att täta med silikon sedan för då kan du få in luft och då värmenyper kolven där, fråga Chris Ash.
 
Goodstuff skrev:
Är medveten om Hondas underliga konstruktion. "guckat" är värmetåligt silikon, troligen Biltemas, och borde ge med sig om du värmer ordentligt med värmepistol innan du försöker separera de två. Glöm inte att täta med silikon sedan för då kan du få in luft och då värmenyper kolven där, fråga Chris Ash.
Vänta nu. Få in luft vardå och hur? :va
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top