Garagestatus

Eftersom jag har startat VM i trådlyft så fortsätter vi här.

Nu är vintern här och garagesäsongen i full blom.
Själv har jag rivit ut moton ur ramen, tagit bort sving och framgaffel. Diverse saker skall fixas är det tänkt.

- Alla lager (sving och styrlager) ska bytas, svinglagren var tex rostiga pga kondens när hojen stått i två år.
- motorn ska "blueprintas" och få nya packningar, oljepump, kolvar och ringar.
- ny nicasil på två cyllar.
- luftburkarna skall tätas och förstoras för att inte skada powerjetarna.
- kåporna ska lagas, slipas och målas.
- nytt bromshandtag, två ny bromskolvar, nya packningar och nya belägg ska monteras.
- bakoket ska gås igenom.
- nya fotpinnar och nya fotpinnebrygga på ena sidan.
- expansionskammarna ska sotas ur, stingern ska rätas ut på båda sidorna och nya ljuddämpare monteras.
- gaffelbenen ska servas och få nya fjädrar.
- byte av fjäder på bakdämparen.
- ramen ska snyggas till, tvättas och skötas om lite.
- ny instrumentpanel ska fixas.
- tempmätaren ska ordnas.
- kopplingen ska fixas/gås igenom.
- växellådan ska kollas.

F*n vad roligt jag ska ha! Förhoppningsvis flyttar min garagegranne också så då får jag ordentligt med utrymme.... :banana
 
Goodstuff skrev:
- Alla lager (sving och styrlager) ska bytas, svinglagren var tex rostiga pga kondens när hojen stått i två år.
- motorn ska "blueprintas" och få nya packningar, oljepump, kolvar och ringar.
- ny nicasil på två cyllar.
- luftburkarna skall tätas och förstoras för att inte skada powerjetarna. Varför förstoras?
- kåporna ska lagas, slipas och målas. Är det verkligen någon idé för dig?
- nytt bromshandtag, två ny bromskolvar, nya packningar och nya belägg ska monteras.
- bakoket ska gås igenom.
- nya fotpinnar och nya fotpinnebrygga på ena sidan.
- expansionskammarna ska sotas ur...Jag satte ca 2 mm stålvajer på en borrmaskin och körde på. Fungerade kanonbra.
- gaffelbenen ska servas och få nya fjädrar.
- byte av fjäder på bakdämparen.
- ramen ska snyggas till, tvättas och skötas om lite.Passa på att lacka ram och sving svart!
- ny instrumentpanel ska fixas.Varför?
- tempmätaren ska ordnas.Ja, den är ful som fan. Ta bort!
- kopplingen ska fixas/gås igenom.
- växellådan ska kollas.

Ska du inte se till att framhjulet rullar helt utan motstånd?

Goda råd ovan.

:tomten
 
Har ju ny hoj, men inte så mycket att göra ändå...

-Montera kraschpuckar
-Kåporna ska slipas, lackas, och fixas...
-Byta styrändan på ena styrhalvan, lite repig.. :D
-På med annan ljuddämpare (orginaldämparen är ju lite repig)
-Putsa lite mera..
-Kanske ladda batteriet lite oxå.

Usch, hur ska jag hinna allt... :va
 
Nyteknik --> Du är verkligen en :tomten

- Varför förstoras?
Det står jui texten. De tar i powerjetarna och skadar sladdarna så då ska jag göra utrymme för sladdarna.

- Är det verkligen någon idé för dig?
Lustigkurre.

- Jag satte ca 2 mm stålvajer på en borrmaskin och körde på. Fungerade kanonbra.
Jag vet.

- Passa på att lacka ram och sving svart!
Får se va det kostar. Annat är prioriterat.

- Varför?
Därför att den är trasig...

- Ja, den är ful som fan. Ta bort!
Det är givaren som ska fixas. Mätaren kommer sitta fast snyggare.

- Ska du inte se till att framhjulet rullar helt utan motstånd?
Vad var det du inte läste om bromsarna?

:tungan
 
Hojen är än så länge orörd. Det är inte så mycket som ska göras.

Byta olja och filter.
Byta olja i gaffelbenen.
Ställa ventiler.
Göra kåporna fina.
 
1. Plasta och lacka alla kåpor
2. Renovering av fram och bak dämpare
3. Justering och bänkning (Nordens modärnaste dynobänk finns hos Mc-konsult i Lidköping) för att se att allt är ok

Sedan är allt fit for fight!
 
- Hojen beställd
- Slitdelar, kraschdelar, datalogger, detonationssensor och JHA-kit beställt
- Extra bromspump, handtag och reparationskit från Brembo beställt
- Extra kåpor, Samba och extra fälgar beställda
- Julklapp till meken beställd (den jäveln gjorde så att jag var tvungen att avslöja mig :mad: , så han är dum om han inte vet vad det är)
- Träningsvecka beställd :banana

Återstående

- Däck, däck, däck och däck
- Verktyg
- Soppa och olja
- Depåstöd
- Hjulbalanseringspryl
- Depåtavla


Har inte fått hem ett smack än så det enda jag har att pilla på är mina gamla däckvärmare... :4skrika
 
Goodstuff skrev:
Nyteknik --> Du är verkligen en :tomten

- Varför förstoras?
Det står jui texten. De tar i powerjetarna och skadar sladdarna så då ska jag göra utrymme för sladdarna.

- Är det verkligen någon idé för dig?
Lustigkurre.

- Jag satte ca 2 mm stålvajer på en borrmaskin och körde på. Fungerade kanonbra.
Jag vet.

- Passa på att lacka ram och sving svart!
Får se va det kostar. Annat är prioriterat.

- Varför?
Därför att den är trasig...

- Ja, den är ful som fan. Ta bort!
Det är givaren som ska fixas. Mätaren kommer sitta fast snyggare.

- Ska du inte se till att framhjulet rullar helt utan motstånd?
Vad var det du inte läste om bromsarna?

:tungan
• Byt hela oken fram!

• Har original varv- och temperaturmätare gått sönder? Vid krasch?

• Vad är de för klåpare som har haft hojen innan dig; för små luftboxar...

• Ett tips: kör hojen i bänk i god tid före säsongstart. För nervernas skull. Så slipper du stå där med Racer-Calle iförd hörselkåpor plågvarva din pärla.
 
Nyteknik skrev:
• Byt hela oken fram!
Varför det? Det är två små skador, gåreventuellt att slipa bort, på två kolvar som gör att det krävar. Byta oken är helt onödigt.

Nyteknik skrev:
• Har original varv- och temperaturmätare gått sönder? Vid krasch?
Tempmätaren var inte orginal och den gick sönder vid krasch ja. Varvräknaren är ok men infässtningen är inte helt 100.

Nyteknik skrev:
• Vad är de för klåpare som har haft hojen innan dig; för små luftboxar...
En Dansk.

Nyteknik skrev:
• Ett tips: kör hojen i bänk i god tid före säsongstart. För nervernas skull. Så slipper du stå där med Racer-Calle iförd hörselkåpor plågvarva din pärla.
Inget plågsamt i hans varvande. Bänkkörning är påtänkt.
 
Goodstuff skrev:
Varför det? Det är två små skador, gåreventuellt att slipa bort, på två kolvar som gör att det krävar. Byta oken är helt onödigt.
Att du och brorsan inte hittade felet på Sviestad. Ni plockade ju ner bromsarna i atomer.


Tempmätaren var inte orginal och den gick sönder vid krasch ja. Varvräknaren är ok men infässtningen är inte helt 100.
Kör med termostat och utan varvräknare. Man hör/känner ändå när det är dags att växla.


En Dansk. Det förklarar saken.


Inget plågsamt i hans varvande. Bänkkörning är påtänkt.

Se goda råd ovan.

:tomten
 
Mmm, en dansk klåpare. Inte bra. Lika illa som en norska klåpare antar jag.

Tempmätare. Berätta mera. Vad har du haft för delar och hur har de fungerat. Inte original förstår jag det som. Vad ska du nu använda för visare/display, vilken givare ska du använda, vad kostar delarna, var köper du dem?

Laga luftburkar. Min luftburk i kolfiber behöver också lagas. Jag lagade den redan förra vintern, då med glasfiber och polyester som tyvärr vill lossna när det duschas i premix som förgasarna spottar ur sig. vad ska du använda dig av för material och teknik när du lagar dina kolvfiberburkar?

Varför byta fjädrar fram och bak? Är de inte anpassade efter dig eller är de bara gamla och dassiga?
 
Hojen beställd - alla gamla hojar kvar. Således ska det säljas en massa och vänta på att det blir varmt och hojen man köpt finns för leverans...
 
Garaget i stort sett tomt både på delar och hoj.
Dock är det väl förhoppningsvis en tz250 på gång in i garaget, ska dock vänta till jag vet att jag fortfarande har ett jobb i januari.
 
Chrille skrev:
Vad är det för j-a kärringfasoner?? Städa istället för att meka?

Det saknas:
- pappen från ett par-tre sexpack längs kanterna i lokalen
- grejor som du aldrig kommer avända i hyllorna.
- spärrskaft, blocknycklar och skruvmejslar på golvet.
- en överfull soptunna

Duger det med några överfulla kvantumkassar med tomma ölburkar?? I så fall
THAT`S ME: ):):):)

ska göra på hojen!
slipa o lacka kåporna efter marksyningarna i somras
nytt luftfilter
nya lameller
bänka hojen (nu ska det bli av)

det som är gjort!
besiktigat bilen
bytt gaffelolja o fjädrar (wilbers) på hojen "sjysst deal mike"
byggt en ny arbetsbänk i garaget + tillfört en stereo
Ska dessutom låsa fast Tina vid spisen (hon é alldeles för mkt i garaget): ):):):)
det var väl ungefär allt.
 
Efter sista ERF:et så rullades liket in i garaget tillsammans med dom andra liken, f-n skiten har stått i två månader utan att ens packats av från släpet.

Inte så kul att ha tre hojar att serva i ett kallgarage, men jag ska göra ett ryck snaaaart... :död
 
Nyteknik skrev:
Se goda råd ovan.

:tomten

Hej :tomten

På Sviestad hade vi inte isär oken eftersom jag inte hade några nya packningar, packningarna sväller om de komemr i kontakt med luft och jag hade då inte fått tillbaka dem i oket. Eftersom det är två kolvar som har repor så hade de i sin tur repat upp packningarna vilket gjorde att det blev ännu sämre funktion på bromsarna, dvs de gick inte tillbaka. Med nya kolvar och packningar kommer det problemet vara löst, skivornas rakhet skall kontrolleras mer noggrannt men de första mätningarna indikerar att de är raka.
Något mer du vill lära mig om mina bromsok? :va

Varför ta bort varvräknaren när den funkar? Jag behöver bara göra en nya gummiinfästning så sitter den som den ska och göra hålet för tempmätaren större så att den nya passar. Fler förslag på lösningar på problem du inte är insatt i?
 
Teddy skrev:
Mmm, en dansk klåpare. Inte bra. Lika illa som en norska klåpare antar jag.

Tempmätare. Berätta mera. Vad har du haft för delar och hur har de fungerat. Inte original förstår jag det som. Vad ska du nu använda för visare/display, vilken givare ska du använda, vad kostar delarna, var köper du dem?

Laga luftburkar. Min luftburk i kolfiber behöver också lagas. Jag lagade den redan förra vintern, då med glasfiber och polyester som tyvärr vill lossna när det duschas i premix som förgasarna spottar ur sig. vad ska du använda dig av för material och teknik när du lagar dina kolvfiberburkar?

Varför byta fjädrar fram och bak? Är de inte anpassade efter dig eller är de bara gamla och dassiga?

Själva givaren vet jag inte var den är ifrån men displayen är från Biltema. Köpte hela rasket av Calle Torsell. Givaren verkar dock inte vara som den ska. Vet inte om det går att laga, vad det kostar eller var man handlar sådant.

Det är inte kolfiberluftboxar på min hioj utan glasfiber så det blir en enkel operation. Om du har kolfiber är det väl kolfiber och epoxy som gäller, ska vara ungefär lika enkelt som glasfiber/polyester.

Framgaffelfjädrarna är för styva/hårda för min vikt. Bakfjädern är extremt kort så jag ska byta till en längre eftersom det nu är extremt svårt att justera förspänningen bak då ringarna kommer ner för långt i svingen, svårt att förklara. Enligt Fredde har danskarna varit inne på att en kort fjäder ger vissa fördelar initialt i fjädringsrörelsen men det är tydligen inte riktigt sant. Eftersom det följde med fjädrar som är längre så tänkte jag byta när den ändå är isär.
 
-Ny nikasil på bästa cyllen
-Kopplingskorgen bytas
-Förgasaren plockas ner och rengöras minutiöst
-Kåpor ska snyggas till och förhoppningsvis lackas, får kanske köpa lite nytt.

Det är väl det hela i stora drag.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top