Garagestatus

Gustav O skrev:
2607981 Ska du ha kul också. :)
vad duktig jag var som redan svarat på din fråga.
Japp!

Det var en bra guide och med en kompletterande titt i reglementet borde till och med jag lyckas :)
 
sandstream skrev:
2607970 Är Waterwetter det vanligaste och funkar det på alla hojar?
Jag måste ju fixa lite med min hoj i vinter för att göra den redo för race och just kylarvätskan var en grej jag funderade på.
Inga tillsatser alls eller vattenpumpssmörjning från Biltema förekommer oxå. För att undvika galvanisk korrosion så långt det går så använd destvatten (spola med vanligt vatten).
 
Nyteknik skrev:
2607910 Som jag antydde är det inte ok enligt Svemo med fälgar eller bromsskivor i kompositmaterial. Kanske lika bra eftersom fler likheter med VM skulle kunna göra en redan dyr sport orimligt dyr.

Bromsskivorna får inte lov att vara i kolfiber i någon klass i Sverige. Inte i VM i 125 eller 250 heller. Pga kostnadsskäl är det förbjudet. Bara tillåtet i MotoGP.

Kolfiberfälgar är nog inte förbjudna i varken SM eller VM. Mic Lindfors hade till sin 250 aprilia förra året. Men han använde bara dom i EM.

Tekninska reglerna i VM är samma som i SM.
 
Axxexs skrev:
2608125 Mic Lindfors hade till sin 250 aprilia förra året. Men han använde bara dom i EM.

Tekninska reglerna i VM är samma som i SM.

Jerry Lindén hade kolfiberfälgar i år på sin Honda!
 
Kolfiberfälgar har vart förbjudna i alla sm-klasser, under lång tid..
Har för mig det var av säkerhetsskäl efter ett par fälgar gick sönder på 90-talet.
 
Nyteknik skrev:
2608152 Se där. Varför har då inte fler kolfiberfälgar - så fruktansvärt dyrt är det väl inte jämfört med diverse andra "prestandahöjande" delar?

Fanns ett förbud innan. Iaf i SO mot kolfiberfälgar. Tror det kommer dyka upp fler som har sånna fälgar när dom kommer ut på beggagnamarknaden. Nypriset har iof gått ner en del sådom kostar väl som magnesiumfälgarna ungefär.

En sak som föresten skiljer i reglerna är decibellgränsen. VM 114db och SM 102db. Så det finns vissa smågrejjer som skiljer.

oFFkeFF skrev:
2608162 Kolfiberfälgar har vart förbjudna i alla sm-klasser, under lång tid..
Har för mig det var av säkerhetsskäl efter ett par fälgar gick sönder på 90-talet.

Tror inte den regeln funnits kvar dom senaste 2 åren. Är nog en anledning till att vissa inte skaffat sig sånna då de tror dom fortfarande är förbjudna.
 
Last edited:
Axxexs skrev:
2608168

Tror inte den regeln funnits kvar dom senaste 2 åren. Är nog en anledning till att vissa inte skaffat sig sånna då de tror dom fortfarande är förbjudna.

Ok, för kolfiberfälgarna är ju billigare än de smidda magfälgarna numer iaf.
 
oFFkeFF skrev:
2608176 Ok, för kolfiberfälgarna är ju billigare än de smidda magfälgarna numer iaf.


Kolfiberfälgar kan man väll bara andvända under en viss tid? alltså tex en sesong?
 
Vad är fördelen med kolfiber jämfört med magnesium? Är det lättare och/eller starkare?
 
Nu är hojen delvis demonterad men som vanligt är tiden en bristvara. Ska försöka ta ur motorn och byta lite lager i växellåda etc. Lackerandet av kåporna är jag sugen på men vet inte hur jag ska hinna då det är extremt tidsödande.
Motorn ska annars enbart gås igenom och vissa delar bytas. Fredrik Watz ska serva framgaffel och bakdämparen. Jag är även på jakt efter nya luftburkar men det verkar svårt och/eller dyrt tyvärr.
Lyxen av helt nya slicks har jag dock unnat mig, även om det endast är bakdäcket som är inköpt..
 
Neutral skrev:
2636128 Det räcker nog med gaffeln, Fredde sa åt mig att dämparen inte behöver servas om hojen inte används. ;)
Men det betyder ju att jag inte behöver göra något på hojen öht! Tjohoooo!
 
Nedplockat enligt Mumlans order. Dåligt med motivation att vara i garrat just nu dock, brukar infinna sig efter årsskiftet.

Serva bakdämpare och gafflar ja, det kanske vore nåt. Är Herr Wedrup övertalningsbar, tro?
 
valmers skrev:
2636155 Nedplockat enligt Mumlans order. Dåligt med motivation att vara i garrat just nu dock, brukar infinna sig efter årsskiftet.

Serva bakdämpare och gafflar ja, det kanske vore nåt. Är Herr Wedrup övertalningsbar, tro?
Wedrup brukar vara möjlig att bearbeta.
 
Spännande uppdatering:

Idag har jag slipat kåpor. En dag när jag får överskottsenergi igen ska jag spackla och slipa lite till.
Jag fick igång instrumenteringen som fick en vattenchock på Anderstorp i våras också. Den visade "OFF" uppochned i displayen. T-sprit är SKITEN (positivt laddat ord) när det gäller att få ur vatten ur elektronik.

Sen är det bara lack, gaffelmekkimek och kanske lite dekaler kvar. Kolvbyte kanske.

Edit: Nu har jag kontaktat Herr Lackmeister också.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top