Garagestatus för tvåtaktarna

Moahahahaha!!! Nu javlar ska sekunderna kapas! :tummenupp
 

Bifogat

  • !Byu1imwBmk~$(KGrHqQOKnEEw9FtdZVWBMTC0)6QMQ~~_12.jpg
    !Byu1imwBmk~$(KGrHqQOKnEEw9FtdZVWBMTC0)6QMQ~~_12.jpg
    14.3 KB · Visningar: 103
Hmmm vet inte om jag hajar,men är det växlingar med knapp tryck
utan att koppla ur?Bryts tändningen under en mickro sekund?
Vad kostar en sådan sats?
Bara undrar:)
Du sätter den på växelpedalen så bryts tändningen för ca 50-100 ms och du kan växla upp utan att släppa gasen. Kanske inte gör sekunder som Svedberg skriver men det kommer han klara alledes utmärkt ändå.. :gnissla
 
Hmmm vet inte om jag hajar,men är det växlingar med knapp tryck
utan att koppla ur?Bryts tändningen under en mickro sekund?
Vad kostar en sådan sats?
Bara undrar:)

Nja...man aktiverar manicken med tarna liksom, och vips sa har man passerat foraren framfor! Som nar man far "boost" i ett dataspel ungefar!

Kostar ett par hundringar, sen far man kopa nya "boost" nar dom forinstallerade tagit slut :tummenupp
 
Nå Johan hur går det?

Jag tor verkligen inte att jag kört med för spänd kedja. Min första tanke var tvärtom när jag såg att kedjan hoppat.

Då är nog ett gäng drev körda med andra ord. Synd. Komplett beggad låda inkl. vägg och nya lager är vad jag behöver me andra ord. Billigt! :)

Ska ringa Larsson imorgon och även jaga lite UK-folk kanske.

Måste snoka reda på vilka lager som fina SKF har motsvarande också...

Arsle, livet som var så bra passet innan. Snyft.
 
Han återhämtar sig väl från 30-års-festen...

Ungefär så faktiskt. Idag ska jag försöka avgöra lite glatt om jag vågar använda några av dreven, skriva ihop lite vad jag behöver till herr Nordgren och se om svaret är något ekonomin också med helt enkelt.

We'll see.

@Svedberg: tack för försöken att hyra/låna ut saker men jag har helt enkelt inte råd att köra sönder din motor/delar också så jag vågar inte låna. Men stort tack ändå! =)
 
Ungefär så faktiskt. Idag ska jag försöka avgöra lite glatt om jag vågar använda några av dreven, skriva ihop lite vad jag behöver till herr Nordgren och se om svaret är något ekonomin också med helt enkelt.

We'll see.

@Svedberg: tack för försöken att hyra/låna ut saker men jag har helt enkelt inte råd att köra sönder din motor/delar också så jag vågar inte låna. Men stort tack ändå! =)

Nåå..? Kan vi hoppas på en start i Anderstorp?

Själv började jag idag med att förbereda hojen inför Anderstorp, den har stått sedan SM på Sviesta.
Undrar varför man alltid är ute i så god tid. :rolleyes:
 
Nåå..? Kan vi hoppas på en start i Anderstorp?

Nä, tvivlar stenhårt. Följande är efter en SNÄLL (!) genomgång utdömda:
M2-5 samt C1-C4, gavelkåpanprylan och utgående axel.

Alla lager+nållager och sånt också faktiskt.

Så.. tja, helt ny låda med gearbox side covvah är nog ungefär vad jag behöver. Verkar tight innan onsdag ungefär.

FAKKINGJÄVLABAJSKORV. Pardon my french typ.

Snyft.
 
Last edited:
Nåå..? Kan vi hoppas på en start i Anderstorp?

Själv började jag idag med att förbereda hojen inför Anderstorp, den har stått sedan SM på Sviesta.
Undrar varför man alltid är ute i så god tid. :rolleyes:


Ja, varför ska man börja i god tid att förbereda sig? Jag har i ungefär 2 veckors tid samlat styrka för att riva isär hojen och byta vevlager. På dessa 2 veckor har jag hunnit ta bort tanken och titta på hojen några gånger.
Det har hela tiden lyckats komma jobb emellan och man har ju inte råd med racing utan att jobba :va :rolleyes:

Nåväl, i eftermiddags avslutades i princip det sista jobbet innan årsracet i helgen och Donington nästa helg. Så bort med kåpor, och börja demontera isär. Tappa ur växellådsolja. Konstatera att en ljuddämpare håller på att falla i bitar, behöver renoveras.

Till slut sitter motorn i motorstativet och rivs isär. Att det varit regn och ösregn och hällregn eller monsunblött på 3 av 4 tävlingar detta år kunde man se. Alla nya fina skruvar som håller ihop vevhusen ser ledsna ut, något brunt bajs på dem.
Och vevaxeln mellan tändklump och packbox hade också lite bajs :gnissla

Nåväl, annars var det inga otrevliga överaskningar. Packbox på utgående axeln sliten och behöver bytas. Var så många år sedan att jag inte vet när det gjordes.
En oring på kopplingsaxel kändes lite hård, kommer också bytas.

Urtrampningslagret är ett litet sorgebarn, som gärna vill gå slut för tidigt. Problemet med lagret är att få in fettet där det ska vara. Idag fick jag en snilleblixt, la fettet i en 'skåp' ovanpå lagret och värmde med varmluftspistol tills fettet blev rinnigt och rann ner och in i lagret. Ska nog göra susen med hållbarheten.

Allt plock hann rengöras, och oljas in etc och läggas i prylfack klart för återmontering.

Kopplingen håller konstigt nog ihop fortfarande, +150 racestarter sedan alla delar utom stålskivorna byttes till nya.

Vevhus, cylindrar etc blir rengjorda imorrn. Hoppas pappa byter vevlager då också :tummenupp

Kolvarna får pensionering nu också, 140 respektive 120 mil så de har gjort sitt.

Bilder kommer imorrn för de som gillar sådant.
 
Nä, tvivlar stenhårt. Följande är efter en SNÄLL (!) genomgång utdömda:
M2-5 samt C1-C4, gavelkåpanprylan och utgående axel.

Alla lager+nållager och sånt också faktiskt.

Så.. tja, helt ny låda med gearbox side covvah är nog ungefär vad jag behöver. Verkar tight innan onsdag ungefär.

FAKKINGJÄVLABAJSKORV. Pardon my french typ.

Snyft.
Hyr Svedbergs låda? Eller blir det great comeback på B-racet?
 
Erbjudandet star kvar, Johan. Vore trist om du missar racet bara for den dar skitsaken.

Kom forbi har pa vagen ner sa fixar vi KIT-hojen at dej :tungan

/L
 
Vi har för övrigt många platser kvar i boxen eftersom alla är såna kycklingar och tofflar och jag vet inte vad :mad:

Nu är det bara jag och sleven, det blir väldigt mycket onödig yta och pengar. Så om någon är intresserad av att vara med så är det bara att tjoa till.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top