Garagestatus för tvåtaktarna

Precis så gjorde jag när jag räjsade med Aprilian. Fan vad skit jag fick utav alla.
Pumpen är bra eftersom den även smörjer veven separat.
Sen skadar det inte att ge den lite extra via bensinen.

Så länge man fettar på den en del med större munstycken så ska det ju inte vara några problem :)

Farligt om den börjar gå snålt för att man har för mycket olja i soppan.
 
Eftersom Bridgestone är framtiden har jag krängt på ett par begagnade sådana på min hoj. Jag fantiserade om att dreva om, men hade inget 15-drev. Annars loctitade jag min extendade växel-rod och fyllde på vatten i kyleriet och varmkörde. Allt ser ut att vara i ordning för fet dominans på 1.08-or på tisdag. :gnissla
 
Har stått inne hela dagen och lackat kåpor. Varmt var de så gissar det var fint väder ute. :gnissla Varför ligga på stranden och få färg på sig när man kan få färg på kåporna istället! :tungan

DSCN1844.jpg


DSCN1851.jpg
 
Last edited:
Jag dominerade på 1.06,86 istället förra tisdagen. Nu har jag monterat kort bakram, bytt lameller och stålskivor i kopplingen och hittat anledningen till att det bara inte gick att köra som skit-sege sa. Jag har kört med 16/40 och haft grava problem med att få motorn att ta sig ut ur svängarna. Helvetes-sege ba "men kör FORTARE", åjaba "men det gååår fan inte" åhanba "jooorå, sluta fega!".

Jag räknade tänder på hans drev och han kör 15/40. :mad: Klart som fan han inte har några problem. Så nu har jag snott ett 15-drev ur hans reservdelförråd och nu är det fan KRIG.

Jag har köpt Renthalgummin till styret också för max GP, men dom glömde jag hemma. På tisdag blir det VÄRLDSREKORD! Fler och lägre sexor iaf. :5sure
 
Jag räknade tänder på hans drev och han kör 15/40. :mad: Klart som fan han inte har några problem. Så nu har jag snott ett 15-drev ur hans reservdelförråd och nu är det fan KRIG.

Kör du ifrån mig nu tar jag tillbaka mitt drev, bah såru vet!
Har du anmält dig till Anderstorp än då fegis?
 
Kör du ifrån mig nu tar jag tillbaka mitt drev, bah såru vet!
Har du anmält dig till Anderstorp än då fegis?

Nej det har jag icke, ty jag tycker väl kanske att min körning sewger fortfarande.

Till att börja med ska jag köra semihalvfort stadigt, sen kanske jag duger. Bike development är snart avklarat iaf. Tog bara hela säsongen!
 
Hej:)

Tittade i dag på Tz:an lite,det slits lite faktisk.
Jag måste byta wire kablar+pullyn till YPVS:n.
Även kolvringen börjar ligga på gränsen.
Ramlager byte är på gång det med.
Fan va dyrt de blir att köra lite träning:(
Börja misstänka att jag kör på för lite olje blandning
R 747 3% i början senast 4,5%,ska man upp till 5%?
Har skickat en prisuppgift till mascot motor på lite delar
bla ramlager + högre 1st växel för att matcha Svista banan
bättre.
Jag vet att jag inte är så snabb som dom andra 125R åkarna
men lite bättre tider ska inte vara omöjligt.
Ett annat broblem är att fjädrarna i gaffel inte räcker
till för min vikt,det bottnar nämligen!(inbromsningen)
YEC kit fjädrar var hittar man dom?
Nä! lite dyrt är det att åka 125 racer faktiskt.
 
Hej:)

Tittade i dag på Tz:an lite,det slits lite faktisk.
Jag måste byta wire kablar+pullyn till YPVS:n.
Även kolvringen börjar ligga på gränsen.
Ramlager byte är på gång det med.
Fan va dyrt de blir att köra lite träning:(
Börja misstänka att jag kör på för lite olje blandning
R 747 3% i början senast 4,5%,ska man upp till 5%?
Har skickat en prisuppgift till mascot motor på lite delar
bla ramlager + högre 1st växel för att matcha Svista banan
bättre.
Jag vet att jag inte är så snabb som dom andra 125R åkarna
men lite bättre tider ska inte vara omöjligt.
Ett annat broblem är att fjädrarna i gaffel inte räcker
till för min vikt,det bottnar nämligen!(inbromsningen)
YEC kit fjädrar var hittar man dom?
Nä! lite dyrt är det att åka 125 racer faktiskt.
Jag hörde en intervju från Amerika där någon blivit avrådd från att köpa en TZ125, för den var mer svåranvänd på alla sätt. "Finicky" var uttrycket.

Det vedertagna receptet på oljeinblandningen verkar vara 1 liter olja på 25 liter bensin. Det är väl vad vi kallar 4%, även om oljedelen i den färdiga produkten blir 3,846%. Men det finns inga pengar att spara på att snåla med oljan, så blanda i så mycket att du känner dig säker.

Frågan är om du inte ska dreva kortare för Sviestad och använda tvåan istället för ettan. Eftersom du har rörlig avgasport borde det ge bättre resultat.

Gaffelfjädrarna har jag inga heta tips om. Plocka ur dem och mät de fysiska måtten och kolla om det möjligen är liknande mått på Hondans. I så fall kanske det blir enklare att få fatt i fjädrar?

Sen är det bara pengar. Vad skulle du göra med pengarna om du inte körde 125? Lägga dom på hög?
 
Nja. Det ska undersökas, byter till en annan vev i så fall, men jag är inte säker på att det är lagret som är paj utan jag tror det är ngt som kommit in i cylindern eftersom det satt två metallbitar fasthamrade i cylindern, man kan se dem på bilden. veven känns helt fin nu när man drar runt den. Snurrar fint och spelet verkar bra men jag ska mäta det. Nu funderar jag på om jag orkar ta ut den ur blocket och kolla - borde väl göra det men latmasken vill annat.... :gnissla
 
Nja. Det ska undersökas, byter till en annan vev i så fall, men jag är inte säker på att det är lagret som är paj utan jag tror det är ngt som kommit in i cylindern eftersom det satt två metallbitar fasthamrade i cylindern, man kan se dem på bilden. veven känns helt fin nu när man drar runt den. Snurrar fint och spelet verkar bra men jag ska mäta det. Nu funderar jag på om jag orkar ta ut den ur blocket och kolla - borde väl göra det men latmasken vill annat.... :gnissla

Mina mindre kunskap i området flaggar tyvärr för det, har man även problem med att få en cylinder att gå ordenligt, missar på höga varv etc så kan man vara ganska så säker på att det iaf måste undersökas noga om allt annat ser korrekt ut.
 
Mina mindre kunskap i området flaggar tyvärr för det, har man även problem med att få en cylinder att gå ordenligt, missar på höga varv etc så kan man vara ganska så säker på att det iaf måste undersökas noga om allt annat ser korrekt ut.
Allt bättre vetande säger ju att jag borde ta ut veven så det får bli så...är bara så lat i semestertider.
Det jag inte har klurat är vad det är som har gjort mos av toppen/cyllen....det är kanske mer oroande.
 
Allt bättre vetande säger ju att jag borde ta ut veven så det får bli så...är bara så lat i semestertider.
Det jag inte har klurat är vad det är som har gjort mos av toppen/cyllen....det är kanske mer oroande.

Du tror inte att det är en bit från vevlager då?
Min kära ktm 125 anno 89 lyckades få liknande skador, fick även in en bit från vevlager i ramlager och förstörde ett av dessa också. Rullade så fint fast det saknades en kula, vilken då förstörde ännu mer. :huvet
 
Du tror inte att det är en bit från vevlager då?
Min kära ktm 125 anno 89 lyckades få liknande skador, fick även in en bit från vevlager i ramlager och förstörde ett av dessa också. Rullade så fint fast det saknades en kula, vilken då förstörde ännu mer. :huvet
Ska ta ut och titta så får vi se. Det kan såklart vara en del från ngt lager.
Hoppas inte det då det är min kit vev... :gnissla
 
Veven verkar ok.
Troligen ett kolvbultsclip som letat sig in. När jag bytte kolv senast så sprätte ett iväg och jag kunde inte hittade trots att jag letade överallt inklusive vevhus....
De två metalldelar som satt fast i kolven var runda och samma diameter som ett kolvbultsclip - de är ju dessutom stenhårda.

Om allt går som det ska så startar vi upp skräpet under eftermiddag/kväll. OM allt är som det ska vill säga... :gnissla
 
Sege fixade garagestatus på Sviestad! Fully floating drive output shaft. Fan vad kul det ska bli att äntligen få meka igen. Min motorcykel behöver lite omsorg också. Semestern är räddad! Jag har känt mig lite vilsen och sysslolös.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top