Garagestatus för tvåtaktarna

Tycker han kan köpa sig en så'n till 2011! :yoparty
Han har ju rätt kroppsbyggnad för det om inte annat. :)

Nu är ramen hos Nikasilproffsen. Jag fick med mig en Jha-cylinder i nyskick därifrån också!
Trevligt. :)

Själv har jag rivit hela motorn och växellådan utan att kunna hitta något fel öht. Lite förbryllande är det men imorgon smäller vi ihop hojen och testar hur det funkar.
Känner mig duktig för jag har sorterat alla reservdealr, gjort fack i verktygsskåpen så allt inte flyter runt, gått igenom växellådsdrev och annat trevlig.
 
Last edited:
Själv har jag rivit hela motorn och växellådan utan att kunna hitta något fel öht. Lite förbryllande är det men imorgon smäller vi ihop hojen och testar hur det funkar.
Känner mig duktig för jag har sorterat alla reservdealr, gjort fack i verktygsskåpen så allt inte flyter runt, gått igenom växellådsdrev och annat trevlig.

Skilsmässa snart? =)
 
Rolle Nikasilproffs grillade ihop ramen blixtsnabbt. Nu ska jag bara sätta ihop den och hitt' på nå sätt att höja sadeln en skitaning så jag kan köra mer än fem minuter. När jag är klar kommer hojen vara en CBR600F med mopedmotor, typ.
 
Rolle Nikasilproffs grillade ihop ramen blixtsnabbt. Nu ska jag bara sätta ihop den och hitt' på nå sätt att höja sadeln en skitaning så jag kan köra mer än fem minuter. När jag är klar kommer hojen vara en CBR600F med mopedmotor, typ.

Köp en SV650 och stoppa i motorn i, de är jättebekväma :tummenupp
 
Rolle Nikasilproffs grillade ihop ramen blixtsnabbt. Nu ska jag bara sätta ihop den och hitt' på nå sätt att höja sadeln en skitaning så jag kan köra mer än fem minuter. När jag är klar kommer hojen vara en CBR600F med mopedmotor, typ.

Härligt! Då kör vi lite tvåtaktsträning nu på tisdag då?
 
Hej:)

Några bilder på mina cylindrar.Den ena är helt orginal,aldrig om
nikasilad 4JT.
Den andra är en C kit cylinder 4JT1,med lite större kanaler.
Även avgas(ventilen)är något avfilad på kit cylinderns extra
avgasportar.
Att hitta någon info om Tz 125 borr 56mm är nästan omöjligt när det
gäller kit tillbehör.
 

Bifogat

  • Kit cylinder.jpg
    Kit cylinder.jpg
    70 KB · Visningar: 137
  • SNC11735.JPG
    SNC11735.JPG
    197.6 KB · Visningar: 161
  • SNC11736.JPG
    SNC11736.JPG
    187.4 KB · Visningar: 122
Hej:)

Gustav O det finns ett nytt YEC kit till salu på en sida
som heter Alaska-racing.se.En hoj okså för den delen
TZ 250-91.
YEC kitet är årsmod -97 cylindrar piper tändsystem mm
endast 20000kr KÖP!:tummenupp
 
Hej:)

Gustav O det finns ett nytt YEC kit till salu på en sida
som heter Alaska-racing.se.En hoj okså för den delen
TZ 250-91.
YEC kitet är årsmod -97 cylindrar piper tändsystem mm
endast 20000kr KÖP!:tummenupp
Sidan uppdaterad 2007. Grejorna kan förvisso finnas kvar.
 
Tadaa!

Nu sitter den ihop. Man kan ana kit footrest extension kit och Jha-kit seat unit som imorron ska få kit multi density foam race seat for old men with cramps.

Kåpspjutet hamnade lite högre än förut. Upptill är det en bra sak, men underkåpan hamnade väldigt nära framdäcket. Jag tror att jag provar och ser vad som händer.
 

Bifogat

  • sondagsmek.jpg
    sondagsmek.jpg
    200.2 KB · Visningar: 164
Tadaa!

Nu sitter den ihop. Man kan ana kit footrest extension kit och Jha-kit seat unit som imorron ska få kit multi density foam race seat for old men with cramps.

Kåpspjutet hamnade lite högre än förut. Upptill är det en bra sak, men underkåpan hamnade väldigt nära framdäcket. Jag tror att jag provar och ser vad som händer.


I beg to differ! :gnissla Främre kåpfästet sitter på samma höjd som tidigare, inom en tiondels millimeter i alla fall :krama

När jag nyligen lät modifiera mina kåpor fick jag göra om främre kåpfästet, knäckte till det en gnutta för att inte behöva göra om 'ramen' på hojen.

Du kan prova att lyfta upp kåpan 10mm i bakkant om du har frigång, blir lite mer plats för hjulet.

Annars kommer hjulet skava bort den glasfiber som är på fel plats :tummenupp


Själv funderar jag på om jag ska meka, inte idag men kanske i veckan. Sedan jag bytte till större dellortos så kan jag inte hissa full trottel :rolleyes::näsblod:gnissla
Jag fick tillverkat nya fina gasvajrar, växel etc men slaglängden i växeln är lite för kort för att jag ska få till helt full trottel.
Bakkant på trotteln sticker ner en tiondel eller två, justerar jag om så stänger inte trottlarna helt.
Firman som från början fick förgasare och gashandtag har haft allt inne på justering men inte lyckats helt.
Blir nog att göra en ny vajersplit som är lite längre så blir allt finfint.
 
Mot styrhuvudet sitter det på exakt rätt ställe. Det är vinkeln som är en skitaning annorlunda. Jag är mycket nöjd, tro inget annat.

Tror vinkeln är väldigt lik som det var när ramen gjordes av Honda en gång i tiden, tillverkade nämligen en passbit som sattes i de befintliga resterna av originalhålet. Gissar att de som svetsas ramen tidigare inte varit så nogranna :krama

Behöver du rikta om den lite så värm ramen/fästet med varmluft rejält och ge sedan en apa med gummiklubba på hela kåpfästet.
 
Oljepump eller inte?

Vad säger ni gamla rävar, och med gamla menar jag i första hand Mattias, om oljepump på Aprilia RS250? Min sitter kvar och fungerar men efter mitt lilla haveri funderar jag på att montera bort den för säkerhets skull.

Är det svårt eller klarar en liten tjej av det själv? Nån som har bra ritningar på vad som ska bort och vad som ska pluggas?
 
Vad säger ni gamla rävar, och med gamla menar jag i första hand Mattias, om oljepump på Aprilia RS250? Min sitter kvar och fungerar men efter mitt lilla haveri funderar jag på att montera bort den för säkerhets skull.

Är det svårt eller klarar en liten tjej av det själv? Nån som har bra ritningar på vad som ska bort och vad som ska pluggas?


Förstör inte hojen!

Låt den vara kvar och olja itanken, och blanda 2% direkt i bensinen. Det har inga nackdelar utom att den kan ryka lite mer innan du börjar gasa.
 
Förstör inte hojen!

Låt den vara kvar och olja itanken, och blanda 2% direkt i bensinen. Det har inga nackdelar utom att den kan ryka lite mer innan du börjar gasa.

Precis så gjorde jag när jag räjsade med Aprilian. Fan vad skit jag fick utav alla.
Pumpen är bra eftersom den även smörjer veven separat.
Sen skadar det inte att ge den lite extra via bensinen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top