Garagestatus för tvåtaktarna

Då är det helt enkelt så att de inte gillar att arbeta över 11000 rpm.
M.a.o, inget fel på Magnus hoj.

Har tyvärr inte haft några andra att verifiera med men "de skall varva till 12000 iaf".

De sista 500varven skulle göra gott på Sviestad. Annars får det bli lite lärande 2t mek med tjockare baspackning och kanske oringa topplock för smidig kontroll till vintern. Har kommit över en till motor i okänt skick och ett par extra topplock.

Tanken som slog mig var om den mindre klämspalten ger så pass mindre volym i toppen att med dess portutformning begränsar toppvarvet effektivt så att det är därför de original ligger runt 1.5 i klämspalt, dvs att man måste höja baspackning samtidigt som man monterar tunnare topp-packning.

2t är lärande för en ex 4t.
 
Last edited:
Har tyvärr inte haft några andra att verifiera med men "de skall varva till 12000 iaf".

De sista 500varven skulle göra gott på Sviestad. Annars får det bli lite lärande 2t mek med tjockare baspackning och kanske oringa topplock för smidig kontroll till vintern. Har kommit över en till motor i okänt skick och ett par extra topplock.

Tanken som slog mig var om den mindre klämspalten ger så pass mindre volym i toppen att med dess portutformning begränsar toppvarvet effektivt så att det är därför de original ligger runt 1.5 i klämspalt, dvs att man måste höja baspackning samtidigt som man monterar tunnare topp-packning.

2t är lärande för en ex 4t.


inte förrän du börjar gå på kompförhållande 20:1 eller något sådant kommer volymen i toppen begränsa varvtalet så lågt ner. Snarare tvärtom :krama

För fet bestyckning är en effektiv varvtalspärr, men tror inte en standard gatmoppe har den effekt högre upp i registret som behövs för att varva mer.
 
Som Rolle säger!
Men Prova att:
Gå ner 5 steg på huvudmunstyckerna så kanske får du dina +500 rpm
 
Nu har jag läst hela tråden!
Aprillia RS250 är en rätt så snäll hoj gällande bestyckning & bränsle:
Så länge du kör på vanlig Mack-soppa!
Kör du med Aspen-Racing är du tok-körd, går bara inte att bestycka rätt!!

Testa med riktig bensin, bestycka, kör!
 
Liten uppdate:
Med andra expansionskammare och 260/270 drar den fint till 12k. Frågan kvarstår dock varför vissa av rs250 verkar kunna göra det samma med std pipor. Enda skillnaden är som sagt klämspalten men som Rolle sa så är väl den ändå så pass stor att det inte borde ha en större negativ påverkan på maxvarv.

Nu har jag läst hela tråden!
Aprillia RS250 är en rätt så snäll hoj gällande bestyckning & bränsle:
Så länge du kör på vanlig Mack-soppa!
Kör du med Aspen-Racing är du tok-körd, går bara inte att bestycka rätt!!

Testa med riktig bensin, bestycka, kör!

Kör den på vpower och motul 800 4% så den ryker ganska bra, vet att vissa raodracing premix är nere på 3.3% med samma olja. Det borde dock inte påverka mycket det heller.
 
Last edited:
har du ställt upp oljepumpen för att få 4% ?
eller blandar du 4% olja i bensinen och inget premix?
Med så mycke olja så går den nog lite fett.
 
har du ställt upp oljepumpen för att få 4% ?
eller blandar du 4% olja i bensinen och inget premix?
Med så mycke olja så går den nog lite fett.


Med högre inblandning av olja kommer den gå MAGRARE. Inte att glömma att det är fin smörja för alla interna delars hållbarhet.
 
Har tyvärr inte haft några andra att verifiera med men "de skall varva till 12000 iaf".

De sista 500varven skulle göra gott på Sviestad. Annars får det bli lite lärande 2t mek med tjockare baspackning och kanske oringa topplock för smidig kontroll till vintern. Har kommit över en till motor i okänt skick och ett par extra topplock.

Tanken som slog mig var om den mindre klämspalten ger så pass mindre volym i toppen att med dess portutformning begränsar toppvarvet effektivt så att det är därför de original ligger runt 1.5 i klämspalt, dvs att man måste höja baspackning samtidigt som man monterar tunnare topp-packning.

2t är lärande för en ex 4t.

12k??:va Har ett svagt minne att aif RGV:n klipper av tändningen på ena cylllen vid 11k, om man inte hade kit-CDI boxen. Å i den stog det oxå att inte "dra" över 12k
 
I tisdags upptäckte jag att det läckte om packboxen på utgående drevet så idag tog jag isär växellådan för att byta den. Är glad att jag gjorde det för så här såg mitt primärdrev ut när jag tog bort transmissionskåpan... Är glad att det inte blev mer kört i tisdags för det där kunde ha slutat i förskräckelse.
Fixade lite andra småsaker som byte av packningar och lager på balansaxeln, lagade en luftburken och fastsättningen av den. Fixade med gaffelkronorna så det blev rakare, droppade gaffelbenen lite eftersom den styrde lite långsamt senast. Tyvärr lyckades jag dra sönder en skruv till vänster styrhalva så nu måste jag få ut den...

Testkörde hojen en liten snutt på min privata testbana. I lööv it. Den är så sjukt kul den här hojen.
bugger.jpg
 
I tisdags upptäckte jag att det läckte om packboxen på utgående drevet så idag tog jag isär växellådan för att byta den. Är glad att jag gjorde det för så här såg mitt primärdrev ut när jag tog bort transmissionskåpan... Är glad att det inte blev mer kört i tisdags för det där kunde ha slutat i förskräckelse.
bugger.jpg

Ajj ajj AJJJ!:gnissla Ser dyrt ut:(
Att det kunnat sluta med förskräckelse e' bara förnamnet. Liknande hände mej för ~6år sen då ett lager "klöv" sej i lådan och hamnade mitt i primdrivet på min gamla CBX. Den tvär låste bakhjulet på väg in i rondellen vid Brommaplan:skrämdDen blev sej aldrig lik igen efter det:död Den stog några år i källaren iväntan på en vevaxel, men slutade sina dgr på SpinninWheel. Den blev ett inbytet till min nuvarande TZ(r):banana
 
12k??:va Har ett svagt minne att aif RGV:n klipper av tändningen på ena cylllen vid 11k, om man inte hade kit-CDI boxen. Å i den stog det oxå att inte "dra" över 12k

Nu går den som sagt bra till 12k rpm för att sedan droppa direkt. Vilket verkar vara så aprilian gör ifall allt lirar som det bör.




Har även bytt växellåda till annan, byte av läckande kåpa samt rengörning av förgasare som ibland flödade över. Byter bakdäck idag till ett som inte är sopslut utan bara slut, så imorgon är det träning igen :)
 
Last edited:
Racing

Själv så kommer jag från tävlingar på Sachsen Ring.
det gick rätt bra med en 16e plats av 59 startande..
Glömde bort..
Jag hade startnummer #18

Nästar race är nere i Italien i mitten av Juli på Adria Racing track.
Häpp!!
:tummenupp
 

Bifogat

  • Startgrid Sunday 2010.JPG
    Startgrid Sunday 2010.JPG
    70.3 KB · Visningar: 108
  • Start first corner Sachsen Ring.jpg
    Start first corner Sachsen Ring.jpg
    206.8 KB · Visningar: 132
Det går bra nu.

Jag kan inte köra min motorcykel för att jag får kramp som fan i vaderna. Idag gjorde jag slag i saken och skaffade material för att tillverka fotpinnebakflyttarplattor. Ristade mönster i aluminiumplåt och hade mig. Tänkte såga ut, borra och gänga imorron.

Det flöt på, så jag tänkte att jag skulle fixa till kåpstaget som alltid lossnar från ramen framtill också. Jag bankade in kåpspjutet så långt det gick och drog åt klämman som håller allt på plats. Det verkade fint, så jag tog tag i kåpstaget och juckade lite på det. Gissa om jag blev besviken när det slitsade röret (det man sticker in kåpstaget i) som förut suttit svetsat i styrhuvudet lossnade.

Jag blev jättebesviken! Nu är jag sur också.
 
Det går bra nu.

Jag kan inte köra min motorcykel för att jag får kramp som fan i vaderna. Idag gjorde jag slag i saken och skaffade material för att tillverka fotpinnebakflyttarplattor. Ristade mönster i aluminiumplåt och hade mig. Tänkte såga ut, borra och gänga imorron.

Det flöt på, så jag tänkte att jag skulle fixa till kåpstaget som alltid lossnar från ramen framtill också. Jag bankade in kåpspjutet så långt det gick och drog åt klämman som håller allt på plats. Det verkade fint, så jag tog tag i kåpstaget och juckade lite på det. Gissa om jag blev besviken när det slitsade röret (det man sticker in kåpstaget i) som förut suttit svetsat i styrhuvudet lossnade.

Jag blev jättebesviken! Nu är jag sur också.

Jag ser en tigsvets i din narhet inom en snar framtid...nemas problemas Mattias! Se till att vara i Linkoping om en vecka bara, sa ska jag "steka" dej, som jag hort att det kallas i Stockolm :tungan
 
Jag kommer nog med för att låta vissa få privilegierade utvalda personer skåda ljuset genom provkörning av monstret. :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top