Garagestatus för tvåtaktarna

Hej:)
Nu lyser lampan i garaget:DEn shoke har installerats med wire,funkar
utmärkt:tummenuppDrevat "ner" i bak 3 kugg men nu räcker inte kedjan till,har en ny men är inte den dyraste.IrisRX racing räcker det?

Btw Mattias det såg roligt ut på Gotland med spartanskt mekande i stugan:)
 

Bifogat

  • SNC11738.jpg
    SNC11738.jpg
    106.7 KB · Visningar: 126
Ja, ibland gör man inte tillräckligt mycket i tid och inte de saker man bör göra.

Då rotaxen fungarade klockrent i höstas fick vevlagren en dusch olja innan den ställdes in för vintern. Alla saker man tänkt göra glömdes bort eller så hittade jag andra viktiga saker (vad nu det kan ha varit) att göra.
Inför första racehelgen på Knutstorp så fick det bli en avtvättning av magen inuti kåpan då förgasarna skickar ut all skit dit. Lite ny luft i hjulen och så fick det vara bra.

Ett problem som jag upptäckte i höstas var att jag inte kunde få full hopfjädring på hojen i fram längre. Hojen byggdes för 17" hjul 1987 och de däcken hade väldigt mycket mindre profil än dagens traktorhjul. Påföljd är att skärmen måste flyttas upp och till slut går i frontkåpan. Inte helt optimalt kanske men lite mer fjäderförspänning har löst problemet akut :va

Ett annat problem är att det är otroligt tajt mellan clipon, bromshandtag, kopplingshandtag gentemot kåpa, styrdämpare, kylare etc. Vill man vrida fram cliponen tar händerna i kåpan etc.

Ett mindre greppproblem (troligen oljespill) på Knutstorp löste delvis problemet. Skulle man göra något åt detta så är det kapa av toppkåpan strax under cliponen och förlänga uppåt/framåt. Dvs inget man har lust att göra med nylackade kåpor (samt reservkåpor).

Men när kåporna inte var nylackade längre och dessutom behövde lite lagning fick Ingvar Tullarn förtroendet att bygga om dessa lite och dessutom laga det trasiga. Lite tråkigt på reservkåporna att medvetett förstöra ny lack men va faan :huvet

När kåporna kom tillbaka så var de även lite förlängda i änden mot kåpglaset, så mina gamla fästen där skulle kunna fungera. Det kanske inte ser så mycket ut men helt plötsligt blev det HUR mycket plats som helst rund händerna. Hur någon enstaka centimeter kan ordna så mycket.

Framfästet samt tillika instrument, tändings, logger, växelbrytarehållare skulle behöva lite justering. Denna byggdes om så allting sitter lättåtkomligt och smidigt att både byta och ladda batterier etc.

Förövrigt en rejäl tvätt (kan behövas efter 5 racehelger).

Den till förra hösten nybyggda kylaren behövde lite riktning, likaså dess fästen i ramen men den höll ihop.

Tzan han jag inte med, så den fick vara kvar hemma. :gråta

Men några dagar senare fick den all kärlek den behövde, tanken var att byta vevlager då de gamla varit med i ungefär 90 mil och jag inte vill haverera och döda kolvar och nikasil.
När veven togs isär och de gamla vevlagren undersöktes visade det sig att det var precis dags för detta.
Rullhållarna hade lite sprickor i sig, och sidobrickorna hade klara antydningar av att ha gått alldeles för varma.
Lite tur ska man ha, för det jämnade ut sig mot oturen att jag hade glömt att antingen sätta dit ett kolvclips korrekt gången före eller råkat ut för ett clips som blivit för trött. Fina repor i cyllen.
 

Bifogat

  • sport1.jpg
    sport1.jpg
    224.1 KB · Visningar: 84
  • sport2.jpg
    sport2.jpg
    223.4 KB · Visningar: 80
  • sport3.jpg
    sport3.jpg
    107.5 KB · Visningar: 94
  • sport4.jpg
    sport4.jpg
    170.5 KB · Visningar: 88
Efter förra veckans krasch var det dags att verkligen inventera skadorna.

Det är MYCKET grus i den sandfållan där jag kraschade....grus överallt gjorde att jag valde att plocka motorn ur ramen för att bättre kunna göra rent allt. Dessutom misstänker jag att hojen kan ha sugit i sig grus om jag har otur. Det skulle kunna innebär att min fina kit-vev som faktiskt märkbart har gjort skillnad på motorns prestanda är körd. :huvet
Det krångligaste förutom eventuell sand i motorn är att vänster expansionskammare fått dig en kyss och blivit lite platt. Det gör också att kedjan tar i expansionskammaren och att hojen fått en skorsten på vänster sida.

Någon med bra stalltips på vad jag ska göra för att fixa till det?

Grusig motor...
engine.jpg


Grus i airboxen...
gravel.jpg


Plattare expansionskammare.
expansionchamber.jpg
 
Efter förra veckans krasch var det dags att verkligen inventera skadorna.

Det är MYCKET grus i den sandfållan där jag kraschade....grus överallt gjorde att jag valde att plocka motorn ur ramen för att bättre kunna göra rent allt. Dessutom misstänker jag att hojen kan ha sugit i sig grus om jag har otur. Det skulle kunna innebär att min fina kit-vev som faktiskt märkbart har gjort skillnad på motorns prestanda är körd. :huvet
Det krångligaste förutom eventuell sand i motorn är att vänster expansionskammare fått dig en kyss och blivit lite platt. Det gör också att kedjan tar i expansionskammaren och att hojen fått en skorsten på vänster sida.

Någon med bra stalltips på vad jag ska göra för att fixa till det?

Grusig motor...
engine.jpg


Grus i airboxen...
gravel.jpg


Plattare expansionskammare.
expansionchamber.jpg


Riv isär blocket och kolla hur långt eventuellt grus kommit, ta ur veven och skölj den ren med bensin några gånger.

Till pipan sätter du dit dina ändar varav den ena har en tryckanslutning, ansluter cirka 1,5 bar lufttryck till den och beväpnar dig med en liten liten hammare och gassvets. Värm bucklan tills den kommer ut, ibland får man försiktigt knacka runt. Vid riktigt otrevliga bucklor högre tryck men då börjar det bli spännande.
 
Riv isär blocket och kolla hur långt eventuellt grus kommit, ta ur veven och skölj den ren med bensin några gånger.
Mmmm. Det lutar åt det...

Till pipan sätter du dit dina ändar varav den ena har en tryckanslutning, ansluter cirka 1,5 bar lufttryck till den och beväpnar dig med en liten liten hammare och gassvets. Värm bucklan tills den kommer ut, ibland får man försiktigt knacka runt. Vid riktigt otrevliga bucklor högre tryck men då börjar det bli spännande.
Det där är överkurs för mig, har inga pluggar heller men du kanske kan fixa om man kommer på snabbvisit i veckan? :)
 
Har för mig att Jolly Moto har bra service på att fixa expansionskammare. Om man har sånna och vill ha dom fabriksfixade. Säkert inte billigast. Annars är väll Fredde Watz grym på att blåsa ut sånna med! :)
 
Har för mig att Jolly Moto har bra service på att fixa expansionskammare. Om man har sånna och vill ha dom fabriksfixade. Säkert inte billigast. Annars är väll Fredde Watz grym på att blåsa ut sånna med! :)
Skicka till Italien känns ju inte så billigt. :)
Får se hur jag gör, har ju fler Jolly men de är ganska skabbiga. Frede kanske får ett samtal.
 
Har delat på motorn idag. Ska börja sätta ihop den igen nu efter kaffepaiusen.

Rengjorde utsidan först
cleanengine.jpg


Så här såg det ut när cylindrarna hade lyfts av..
gravelincrankcase.jpg


Veven frilagd. Den har sköljts i bensin ett antal gånger och allt verkar snurra fint nu.
crank.jpg
 
Last edited:
Ytterligare en helkväll i garaget. Mycket att göra när man har tagit isär till vevaxeln. :näsblod.

  • I med vev.
  • Sätta ihop blockhalvorna.
  • På med kolvar, beggade men nya kolvringar.
  • Översyn av cylindrar, topplock och rengöring av avgasportar.
  • Montera ovanstående, nya bultar, kopparpackningar och o-ringar.
  • Montera stator och rotor.
  • Gå igenom, rengöra och montera kopplingen.
  • Rengjort och kollat reedventiler och reedkorgarna.
  • Börjat rengöra expansionskamrarna.

Nu är "bara" följande kvar...
  • Ställa tändningen.
  • Fixa till alternativt byta expansionskammare.
  • Rengöra ram, sving och övrigt från sand.
  • Montera motorn.
  • Montera ny kedja
  • Montera nya gasvajrar pga de gamla gick av i fästet.
  • Montera ny bromsvätskebehållare.
  • Nya bromsbelägg
  • Lufta bromsarna.
  • Måtta in och få på andra kåpor, hitta ett kåpglas som funkar

Borde hinnas med imorgon kväll va? Vill ju köra den 15/6 och har bara imorgon på mig... :gnissla
 
Pipan bör du kunna rädda någorlunda.
Häfta dit en liten bit rundjärn eller en svinapitt i bulan och värm sen lite lätt och dra ut bucklan.
Det är inte enbart en bula utan precis innan stosen är hela kammaren böjd/tillplattad så den måste få både rätt riktning för att gå fritt men även bli rundare. Jag har aldrig gjort något sådant själv så risken är stor att jag gör fel...
 
Har gått bananas i garaget de två senaste dagarna och tagit isär det mesta. Bytt lager, packboxar, rengjort, fejat och fixat.
Nu ska bara skiten ihop igen. :gnissla

Motorn är klar, det mesta är rent och snyggt så det borde gå ganska bra...
 

Bifogat

  • rentvevhus.jpg
    rentvevhus.jpg
    157.4 KB · Visningar: 109
Har gått bananas i garaget de två senaste dagarna och tagit isär det mesta. Bytt lager, packboxar, rengjort, fejat och fixat.
Nu ska bara skiten ihop igen. :gnissla

Motorn är klar, det mesta är rent och snyggt så det borde gå ganska bra...

Fii faan vaa snyggt!:tummenupp
Själv håller jag på å jagar luft ur mina ISR:er, som faan inte blir kvitt me':huvet

//M
 
Mekimeki igår, Mattias jobbade så jag fick äntligen meka ifred. Oj så fort och effektivt det gick helt plötsligt. Konstigt. :va

Av med toppen för att se hur 185-munstycke och tre dagar på Gotland gick ihop sig, såg finfint ut rent bestyckningsmässigt. Dock hade inre o-ringen blivit hälften så tjock på en 20 mm lång sträcka ungefär. Antingen har jag klämt den vid ditsättning (JAAAA Sleven, jag har geggat Klövervaselin! :)) eller så är det något annat. Sitter en detonationsring på cylindern, om den inte kläms fast ordentligt av toppen kanske den sakta men säkert kan äta upp o-ringen kanske? En 10 mm lång bit av o-ringen var vackert vikt över väggen i avgasporten, blev bara lite nervös när jag såg den först tills jag kände att det var gummi. Hursomhelst, smackade ihop skiten igen med ännu mer vaselin och får väl köra och se om det händer igen. Eller så. Förklarade för övrigt varför lite lite vatten försvann hela tiden på Gotland. :)

Sen slet jag bort lite gaffelben och skickade med världens snällaste Torkel till Linköpingsgurun<TM> för lite omvårdnad, blir så mycket att tvätta när det kletar om den hela tiden.

Gårdagens mys helt enkelt. Tvättade allt också, jag hatar det där läckande skitavgasjunket, blir så förbannat kladdigt. Grr.
 
Du bör nog hålla lite bättre koll på o-ringarna för om det är något bestående fel som äter på dem mäste det åtgärdas för en brusten inre o-ring kan ge otrevliga ras på annat - jag fick vevlagerras pga en brusten inre o-ring.
 
Mekimeki igår, Mattias jobbade så jag fick äntligen meka ifred. Oj så fort och effektivt det gick helt plötsligt. Konstigt. :va

Av med toppen för att se hur 185-munstycke och tre dagar på Gotland gick ihop sig, såg finfint ut rent bestyckningsmässigt. Dock hade inre o-ringen blivit hälften så tjock på en 20 mm lång sträcka ungefär. Antingen har jag klämt den vid ditsättning (JAAAA Sleven, jag har geggat Klövervaselin! :)) eller så är det något annat. Sitter en detonationsring på cylindern, om den inte kläms fast ordentligt av toppen kanske den sakta men säkert kan äta upp o-ringen kanske? En 10 mm lång bit av o-ringen var vackert vikt över väggen i avgasporten, blev bara lite nervös när jag såg den först tills jag kände att det var gummi. Hursomhelst, smackade ihop skiten igen med ännu mer vaselin och får väl köra och se om det händer igen. Eller så. Förklarade för övrigt varför lite lite vatten försvann hela tiden på Gotland. :)

Sen slet jag bort lite gaffelben och skickade med världens snällaste Torkel till Linköpingsgurun<TM> för lite omvårdnad, blir så mycket att tvätta när det kletar om den hela tiden.

Gårdagens mys helt enkelt. Tvättade allt också, jag hatar det där läckande skitavgasjunket, blir så förbannat kladdigt. Grr.
Min erfarenhet är att försvinner det lite vatten så är något tokigt.
Måste åtgärdas på en gång:)
 
Hej:)

Nu är Tz:an ihop igen,nu med en choke wire så man slipper pula med
en ringnyckel varje gång choken ska ur.
Lite trassel med en bustning till avgasporten,den glappar i godset
på cylindern.Funkar det inte nu så får jag låta någon tillverka en
i överdim.Klämspalten ligger på den säkra sidan nu,jag vill inte även
-tyra något mer nu.
Annan drevning bak,ny kedja,munstycke #450 feta sidan fortfarande.
Åker ner till Sviesta på semestern på en Tisdags träning v28???
 
Nu är motorn tillbaka i ramen. Bromsarna luftade och allt rent och fint. Så ikväll ska den förhoppningsvis starta. :)
 

Bifogat

  • tz.jpg
    tz.jpg
    97.3 KB · Visningar: 110
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top