Garagestatus för tvåtaktarna

Jag tog 125-oskulden igår i strålande solsken på Anderstorp.

Dagen avslutades med grill, öl, fixande och mekande i garaget med mina homeboys. Blir inte mycket bättre lördag än så!

Såhär så det ut när jag lyfte toppen

Körde du inget? Ser ju ut som nytt, men vart är klövervaselinet?
Jag förklarar på Anderstorp. :brynad

Äntligen!! Med goda marginaler dessutom. :) Är ju fyra dagar kvar tills Anderstorp.

[YOUTUBE-ID]L9h6dGlutMo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Ooooh, nice nice nice. Martin, börjat träna? Fuskis! Grr. Orättvist. Säsongen är väl inte igång? Det är nästan kallt fortfarande.

Träningen på tisdag är i fara, jag har ont om bensin. Panikhandla i Stockholm imorgon var?

Måste putsa kolv också, ojoj. Annars spikar den sönder i sotet säger Sleven, vore tråkigt när den är så fin att se på. Eller tja, då kan den stå trasig och vara fin att se på. Jag vet inte jag.

Ser jättefint ut. Har du en detonationsräknare?
Tyvärr inte. Men ja, tycker också det såg väldigt bra ut. Blev lite förvånad när jag öppnade, tyckte nästan det såg väl bra ut.

Äntligen!! Med goda marginaler dessutom. :) Är ju fyra dagar kvar tills Anderstorp.
Det kommer att bli succé, nu har jag testat både hojen och banan innan. Nu är det bara att sluta bromsa så förbaskat tidigt och köra fortare i kurvorna som gäller.
Ooooh, nice nice nice. Martin, börjat träna? Fuskis! Grr. Orättvist. Säsongen är väl inte igång? Det är nästan kallt fortfarande.
Japp! Jag var nere på Anderstorp igår och körde en heldag. Varmt och skönt.

Äntligen lite intressanta grejer...få höra från alla experter nu. Den motorn har väl ändå gått för rikt, sköljer rent förbränningskammaren. Du kan allt minska munstycke en bra bit, är mitt råd iaf. :)

Svårt att se på bilderna men förutom en del små smutsskador så ser det ut som en matt krans runt kolven som är spikningar så helt fett har den inte gått i alla fall. Vet inte hur många mil kolven gått dock.

Kör man med en olja som Motul så ser kolvar och topp alltid ut så där (rena och sotfria) oavsett mager/fet bestyckning.

Så det vi behöver veta är hur många mil/timmar har kolven gått och vilken olja har använts? :)

[YOUTUBE-ID]L9h6dGlutMo[/YOUTUBE-ID]

Näe nu blev jag dj...t sugen på att mosa ihop min egen:tungan. För nu e' hockeysäsongen över sedan lördagkväll kl. 18,51:gråta:huvet
Såh nu finns det inget att skylla på nu MÅSTE hojen bli klar.... Ååh de' e' snabbt:huvet

sege skrev:

Träningen på tisdag är i fara, jag har ont om bensin. Panikhandla i Stockholm imorgon var?

Måste putsa kolv också, ojoj. Annars spikar den sönder i sotet säger Sleven, vore tråkigt när den är så fin att se på. Eller tja, då kan den stå trasig och vara fin att se på. Jag vet inte jag.

Kan medela att det även såg fint ut förbi depåkurvan. Det var dock ont av Stockholmsposörer i 125r, undra var alla nyinförskaffade hojar var?

:)

Uppstartat o klart. Hon lät jävvligt ilsk, och glad för nytt vevhus , vev och kolv. Baaaaaaaaaaaaaaaaapbaaapaaaaaaaaaaaaap!!!

Äntligen har jag fått igång hojen, det blir fan senare och
senare varje år tror jag. Kihlander var uppe och hjälpte mig meka. Det som gjordes idag var.

* Kolv / cylinderbyte.
* Genomgång av förgasarna.
* Koll av tändingen, ena lite före och andra lite efter.
* Montering av detonationsräknare.
* Montering av ny växelpedal
* Justering av styrhalvor

Hojen rasslade igång så snällt och fint. Lär jättetrevligt!

Nu är jag sugen på Sviestad på tisdag men vi får se. :gnissla

Mer mysmek i garaget i kväll. :)
Justerat förgasarna ännu lite mer. Kolvarna såg ok ut även om den nedre var svagt spikad men inget extremt. Vi får se hur det går på tisdag. Ska byta varvräknare och växellådsolja innan dess också.
Det största problemet jag har är att jag inte har några regndäck. :gnissla

Mer mysmek i garaget i kväll. :)
Justerat förgasarna ännu lite mer. Kolvarna såg ok ut även om den nedre var svagt spikad men inget extremt. Vi får se hur det går på tisdag. Ska byta varvräknare och växellådsolja innan dess också.
Det största problemet jag har är att jag inte har några regndäck. :gnissla

Härligt med mysmek. Kolla in på valfri vädersajt och du inser att du är i knipa.

Det ser dystert ut inför tisdag gällande vädret. :gnissla.
Har iofs regndäck men de är nog helt kass, torra, gamla och hårda. Får se hur jag gör.

Jag har ett gammalt set som jag åkte på SM:et på Sviesta förra året. Gamla men dom bet fint ändå, blev så där härligt klistriga efter ett pass.

Dina om du vill.

Mysmekat ännu mer idag. :)
Först och främst har jag testat hojen med olika spridarrör. I tisdags spikade den lite i mellanregistret men var väldigt stark. Dock spikade den väldigt mycket på fullgas och framförallt över 12150 rpm då powerjeten stänger av. Det tyder på att de rör jag hade i inte flödade tillräckligt trots stort huvudmunstycke. Förhoppningsvis kan de nya spridarrören göra att jag kan få rätt på huvudmunstycket och bli av med de kraftiga fullgasspikningarna.
Hjälper inte det så får jag väl växla innan 12150 rpm. :D

Vidare bytte jag växellådsolja samt bytte varvräknare till en där nålen inte tappat balansvikten vilket gjorde att den gamla fladdrade väldigt mycket.

Jag har ett gammalt set som jag åkte på SM:et på Sviesta förra året. Gamla men dom bet fint ändå, blev så där härligt klistriga efter ett pass.

Dina om du vill.
Tack. :tummenupp
Kränger du på dem på mina fälgar på tisdag också. :D
Hör av mig på måndag om jag behöver dem.

Last edited:
När ni skriver sådär så blir man otroligt sugen på räser igen!!!!

Stod i garaget alldeles nyss och skruvade fast orginalbakramen för att kunna köra KM i kväll. Fick för mig att snurra på bakhjulet och det lät "skraaaaaap". Skumt, tänkte jag och kikade lite närmare på bromsoket...

I år fick jag för mig att jag skulle sätta slicksen på Marvic magnesiumfälgarna som tidigare varit regnfälgar och som jag kört med ett pass tidigare typ. Andra racet på Anderstorp så satt det slicks på dem och jag undrade lite stilla varför hojen inte orkade varva ut på sexan som den gjorde med de andra fälgarna (med regndäck på).

En okulärbesiktning ger att bromsskivan ligger dikt an emot bromsoket, en bricka på ca 1.5 mm skulle behövas för att centrera bromsskivan, nu är det "metallbroms" på hela tiden! Fast då kanske hjulet hamnar snett? Tunnare bromsskiva?
Någon med Marvic Penta i magnesium som kan bekräfta hur det ska se ut?

Stod i garaget alldeles nyss och skruvade fast orginalbakramen för att kunna köra KM i kväll. Fick för mig att snurra på bakhjulet och det lät "skraaaaaap". Skumt, tänkte jag och kikade lite närmare på bromsoket...

I år fick jag för mig att jag skulle sätta slicksen på Marvic magnesiumfälgarna som tidigare varit regnfälgar och som jag kört med ett pass tidigare typ. Andra racet på Anderstorp så satt det slicks på dem och jag undrade lite stilla varför hojen inte orkade varva ut på sexan som den gjorde med de andra fälgarna (med regndäck på).

En okulärbesiktning ger att bromsskivan ligger dikt an emot bromsoket, en bricka på ca 1.5 mm skulle behövas för att centrera bromsskivan, nu är det "metallbroms" på hela tiden! Fast då kanske hjulet hamnar snett? Tunnare bromsskiva?
Någon med Marvic Penta i magnesium som kan bekräfta hur det ska se ut?

Jag har ett par sadana hju l(Marvic Penta) pa min RS nu, och skivan hamnade exakt i samma position med detta bakhjul som med ett Honda-hjul. Undantaget ar om du anvander Hondahjul av aldre typ, da dessa har ett smalare "nav", vilket kraver en annan distans pa drevsidan. Se hogre upp i denna trad.

Annars vete fan vad felet kan vara.

/Lasse

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey