Garagestatus för tvåtaktarna

Jag gillar din ställning du har byggt till motorn, har du måhända en ritning eller några mått till den som du kan dela med dig av?
Eller är det bara att ta loss motorn och börja bygga?

Kan mäta den och rita av. Vänta ett par dagar. Jäkligt bra att ha grej när man grejar, svårt att hålla fast den lilla spisen ordentligt annars.

/Lasse
 
Dags för sleven att visa detaljbilder på sin startapparat, känner jag.

Inga konstigheter som Färjan-Håkan skulle ha sagt. Ta en 20 år gammal Bosch borrmaskin med glapp i kabeln och sätt dit en nersvarvad förlängare med 17 hylsa på, klart! Just det, borra lämpligt hål i kåpan också.

Suveränt när man som mig alltid är iväg själv på tävlingar och slipper ta ner hojen, av med däckvärmare och på med dem direkt efter du kutat depån runt.:)

Gäller bara att ha lite känsla när man ska rycka ur den, men det har väl vi killar inga problem med? ;)

Värry MöttöGP.
 

Bifogat

  • DSC00164.jpg
    DSC00164.jpg
    197.2 KB · Visningar: 94
t ha lite känsla när man ska rycka ur den, men det har väl vi killar inga problem med? ;)

Värry MöttöGP.

Är det så enkelt alltså? Man kan skita i allt avancerat och bara köra med sin bästa skruvdragare/borrmaskin? Räcker en skruvdragare, vanlig 7,2v-grejja ellr bör man ha sig en riktig sak?

Jag har nog en passande Kellen 230v-grejja som suger b*lle som allt annat men kanske duger till det här iofs.
 
Då var det dags för en snabb update från en meganybörjare.

Har plockat ner kåpor och tank och lämnat till snälle bäste herrn lackeraren.
(Läs : Omplastare/stackaren som inte visste vad han gav sig in på). :D

Efter en snabb öppning av en färgburk var valet klart. Bilder kommer på det färdiga resultatet, såvida inte bäste herrn lackeraren får ett tokryck och överraskar med Gheyrosa megaflakes. :tummenupp

Skall inspektera kolvar och cylindrar och byta huvudbromscylinder till frambromsen, byta drivpaket och köpa in lite olika drev för olika banor, se till att nya vätskor hamnar där de skall och eventuellt byta en packning. Mer än så skall det förhoppningsvis inte vara att göra.
 
Hej:)

Nu har det beställts nya delar igen,bla ny kolv och rep sats
till bakbromsen.
Jag kommer att fota mina toppar för visning här,så att kan ni kanske
kan hjälpa till att utreda vilka som är för blyad resp oblyad.
Även cylindrarna timmad eller otrimmad.
Det vore skönt att få reda ut det här en gång för alla:)
 
Ett litet steg mot fardig hoj klart! Det framre kapstaget till RS:en ar dyrt, kraschkansligt och framfor allt totalt oanvandbart om man inte kor med std varvraknaren. Jag har bytt ut min varvraknare mot en laptimer med koll pa rpm och 2 st temperaturer.

Problemet: Det finns inget fardigt att kopa for att fasta upp laptimern.

Losningen: Ett vanligt 20x1,5mm aluror, lite kolfibervav, lite epoxy, lite aluplat och rundstang, samt lite fantasi!

Resultatet: Ett kapstag med fasten for CDI, laptimer, reg/rec som vager mindre an originalet, och ar utbytbart i handelse av krasch for ca 20kr.

Nasta vecka ska jag fixa laptimerfastet och reg/recfastet i kolfiber ocksa, bara for att det blir liiite ballare :brinnerup
 

Bifogat

  • rvf 207.jpg
    rvf 207.jpg
    236.4 KB · Visningar: 76
  • rvf 202.jpg
    rvf 202.jpg
    233.2 KB · Visningar: 84
  • rvf 205.jpg
    rvf 205.jpg
    226.7 KB · Visningar: 69
Last edited:
Hej:)

Nice instrument Svedberg:tummenupp
Nu har jag fått ordning på motorn nästan ny vev,ny kolv igen.

Mattias har du fått hem nya JHA värsting Honda hojen???
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top