Garagestatus för tvåtaktarna

Hej:)

Nu är jag nöjd,motorn har kommit:)
Den är redan nerplockad för inspektion och det ser
mycket bra ut,den här motorn har inte gått mycket.
Ramlagren sitter där dom ska(i blocket):tummenupp
Liten spännande sak är att växel lådan verkar ha en
annan drevning än orginal,jag ska titta o räkna på
det i morgon.
 
Hej:)

Nu är jag nöjd,motorn har kommit:)
Den är redan nerplockad för inspektion och det ser
mycket bra ut,den här motorn har inte gått mycket.
Ramlagren sitter där dom ska(i blocket):tummenupp
Liten spännande sak är att växel lådan verkar ha en
annan drevning än orginal,jag ska titta o räkna på
det i morgon.
Kul. Nu vill vi se bilder.
 
Kul. Nu vill vi se bilder.

Yes! en bild på de superfina blocket:)den kan inte ha gått
många mil.I växelkasseten satt det andra utväxlingar än standard.
2,3,4,5 var bytta till den högre växlingen 1,6 standard.
Water wetter har inhandlats+destilerat vatten 180kr var priset
men det är ju drygt,ett par kapsyler på en liter vatten.
Det är lite roligt att det för en gångs skull stämmer för mig så
ivern att få ihop grejorna är påtaglig.
 

Bifogat

  • SNC11494.jpg
    SNC11494.jpg
    100 KB · Visningar: 128
Hej:)

Nu har den röda rookie färgen kommit på plats och i morgon
så ska motorn ihop.
Jag hadde lite funderingar på att sätta i så mycket av det gamla
innanmätet i nya blocker för att spara på dom fina delarna,men
jag tror inte skulle vara så klokt.Alla har ju slitits lite olika så
det är ju bäst att låta det som satt i få vara ifred:krama
Bara vev o koppling ska flyttas över.
Så här ser blocket ut,inte ett haveri ser det ut att ha varit:tummenupp
 

Bifogat

  • SNC11500.JPG
    SNC11500.JPG
    238.2 KB · Visningar: 95
  • SNC11505.jpg
    SNC11505.jpg
    87.6 KB · Visningar: 95
  • SNC11506.JPG
    SNC11506.JPG
    234.6 KB · Visningar: 103
Hej:confused:

Körningen i går blev man inte klokare på direkt,allt trasslade.
Skit i förgasaren med läcka som följd.Men undligaste var att
gängan till ena topplocks skruven försvann med ett vatten
läckage som följd.
Åter så har kolven tagit i toppen.
Man blir galen :mad:
 

Bifogat

  • Trasig 1.JPG
    Trasig 1.JPG
    152.7 KB · Visningar: 154
...

Åter så har kolven tagit i toppen.
Man blir galen :mad:

Har du rätt typ av topp som matchar till kolven?

Vet inte hur det ser ut för Yamaha, men på en Honda skulle en kolv med "dome" ta i en topp som är till för en platt kolv.
 
Har du rätt typ av topp som matchar till kolven?

Vet inte hur det ser ut för Yamaha, men på en Honda skulle en kolv med "dome" ta i en topp som är till för en platt kolv.

Jag kör på yamahas standard kolvar som är platta uppe,men har
3 st toppar med olika "rum".
Men det jag ska göra är att jag ska mäta upp allt för att se
vad någonstans det inte stämmer.
Hur mycket squish bör man ligga på som minimum för att inte
kolven ska ta i toppen?
 
Jag kör på yamahas standard kolvar som är platta uppe,men har
3 st toppar med olika "rum".
Men det jag ska göra är att jag ska mäta upp allt för att se
vad någonstans det inte stämmer.
Hur mycket squish bör man ligga på som minimum för att inte
kolven ska ta i toppen?
Oh, det vet jag! 0,65 mm ska det vara. Det har jag läst i racer for dummies-tråden!
 
Oh, det vet jag! 0,65 mm ska det vara. Det har jag läst i racer for dummies-tråden!
Mattias, du ser vad mycket skit det är att hålla reda på.

Jag vill trycka på startknappen bara o köööra!

Men nu när du valt det snabbaste som finns på jorden för lönnfeta 30+are så kan du ju inte annat än vinna blårökscupen!

(inte menat som flame)
 
Mattias, du ser vad mycket skit det är att hålla reda på.

Jag vill trycka på startknappen bara o köööra!

Men nu när du valt det snabbaste som finns på jorden för lönnfeta 30+are så kan du ju inte annat än vinna blårökscupen!

(inte menat som flame)

Well, 125 är så enkelt att det inte ens finns nån startknapp!
Problemet för mig att vinna är att det finns 20 snorungar utan dödsskräck i vägen. Dessutom är jag nog dessvärre att räkna som 40- när det väl är dags.

Det är ju inte fråga om svart magi att justera klämspalten. Det är inte stora tunga topplock och cylinderrader att lyfta på. Jag är helt övertygad om att den totala behållningen/belöningen är större när det väl funkar som det är tänkt.

Jag respekterar dock allas inställning till rejsing. Vill man ha en use and forget-hoj så ska man definitivt skaffa en sån.
 
Jag vill också ha en moppe var får ni tag i dom:va, ser nästan aldrig någon på annons...... och hittar jag någon är den såld:gnissla
 
Mattias, du ser vad mycket skit det är att hålla reda på.

Jag vill trycka på startknappen bara o köööra!

Da ska man bygga en san har mojang! Idag funktionstestad, snart forsedd med snygga platkapor med akta Ferguson racinglack. Ett maste for den glade amatoren som trottnat pa joggingturer i depan :yoparty

/Lasse
 

Bifogat

  • rvf 201.jpg
    rvf 201.jpg
    144.7 KB · Visningar: 81
  • rvf 200.jpg
    rvf 200.jpg
    181 KB · Visningar: 72
Har du rätt typ av topp som matchar till kolven?

Vet inte hur det ser ut för Yamaha, men på en Honda skulle en kolv med "dome" ta i en topp som är till för en platt kolv.

Nu vet jag vad det är som har orsakat så mycket lidelser för mig!!!!!
Den cylinder som satt på från början är 0,7mm lägre än standard:huvet
Kan vara någon kitt cylinder eller bara trimmad,kanalerna är högre o
bredare.Då är det bara en topp som funkar med cylinderfots packning
0,8mm o det är nog precis i såfall.
Man får titta lite mer på måtten framöver så man inte gör en tavla till
för det kostar så inåt he.....mycket att göra fel:)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top