Garagestatus för tvåtaktarna

Nu är hojen nyvaxad, avgasportarna finjusterade(+10 Hp) Uj vad det kommer att gå undan till helgen!! :)
 
Nu är det seger med minst 20 sekunder som gäller för dig.
:favorittryckssmilie

Glömde. Har fixat så quickshiftern fungerar nu också. (kapa en meter per växling)

Räkna ut det i sekunder!:tungan

En dark horse i sammanhanget är Dennis Wilje. Presterar riktikigt bra tider på 125:an.
 
Glömde. Har fixat så quickshiftern fungerar nu också. (kapa en meter per växling)

Räkna ut det i sekunder!:tungan

En dark horse i sammanhanget är Dennis Wilje. Presterar riktikigt bra tider på 125:an.
Hur ska du ha det. talar om trim och quickshifters för att sedan baissa dig själv och hypa Dennis. :fegis
 
Hur ska du ha det. talar om trim och quickshifters för att sedan baissa dig själv och hypa Dennis. :fegis

Who do you call a chicken? :mad:

Jag tänkte att han var en trolig kombattant till dig. :arsele

Jag kommer sopa hem det här utan ansträngning. :yoparty
 
Den enda trimning som jag ägnar mig åt är dekaltrimning samt att Rolle Rotax gjort en låda med diverse smådelar. Lite finjusteringar kvar att göra på dem bara.....

DSC00242.jpg
 
Jag har haft kylaren sedan LMS SM men inte adaptern mellan kylare och vattenpump. Men nu är Henrik på väg hem från Spanien med nya delar och enligt uppgift ska det finnas sådana också så det kanske löser sig.
Lååååång väntan. Ta ut hojen och ställ i vårat tält på B-racet vet ja. Komemr se bra ut. :)
 
Fått din kylare ännu då? :)

När det nu snackas kylare är det vad jag arbetat med under några dagar. Rotaxen som ska få lite bättre kylning. Vi börjar med en liten bild på kylarelementen, en del plåt samt lite rundstång har också använts men dessa orkade jag inte ta någon bild på.

Efter några timmars klurande, och skärande och svetsande hade jag några provisoriska gavlar på plats och kunde provmontera för att se om det kunde tänkas passa.

Icke. Var lite för svullet på några ställen. Men en såg kan göra underverk i alumium, några hörn veks in lite till och sedan verkade det passa.

Då var det dags att få dit de mindre kylarelementen under, samt binda ihop dessa. Och svetsa på anslutningar.

Så efter 2 dagars jobb så finns det i princip en färdig kylare, nu ska bara lite slangar bytas etc och kåpan skäras upp så kylarna kan göra nytta.

Kylarea för nya kylaren gentemot gamla kylaren +100% :näsblod
Gamla kylaren var i och för sig dubbelcell, dvs två kylare framför varandra och det minskar luftflödet och effektiviteten så +50% större kylarea är väl lite mer ärligt om man räknar in delar av bakre elementet.
Hoppas slippa se tempmätaren visa mycket i fortsättningen.

Parallellt så har det arbetats med nya bromskivenav för Tz, vi har saknat några nav och även offset har varit fel så hjulbyte har varit jobbigt med lösa distanser för bromsoket som måste tas bort vid byte etc.
Lite underarbetet bilder samt en bild på original nav.

Edit, fick naven klara. Monterade dit ny bromskiva på ett nav och satte dit det på ett hjul. Monterade hjulet på avsedd plats och tamejfaan så satt skivan mitt i oket och allting fungerade så har långt som det ska.
Plockade bort den begagnade från bilderna, då rotorn skulle återanvändas. När jag skruvar bort rotorn ramlar navet i delar. :näsblod

En lång spricka i navet var nära att göra så rotor och nav lämnade varandra. Det var nog dags att byta naven :)
edit slut

Snart dags att meka ihop det sista och åka mot Gelleråsen.
 

Bifogat

  • nollnio sport3.jpg
    nollnio sport3.jpg
    90.7 KB · Visningar: 91
  • nollnio sport5.jpg
    nollnio sport5.jpg
    135.6 KB · Visningar: 86
  • nollnio sport6.jpg
    nollnio sport6.jpg
    98.5 KB · Visningar: 84
  • nollnio sport7.jpg
    nollnio sport7.jpg
    117.3 KB · Visningar: 95
  • nollnio sport8.jpg
    nollnio sport8.jpg
    154.3 KB · Visningar: 105
  • nollnio sport9.jpg
    nollnio sport9.jpg
    152.2 KB · Visningar: 89
Last edited:
Ja, vad ska man säga, annat än att man inser vidden av sin oduglighet. :död

Jag har fem kylare hemma nu och om jag inte får ihop något av det heller så hör jag av mig. :D


Nu är det provkört, och det känns som att det blev BRA. Efter några pass upptäckte jag det läckte vatten, men det var en vattenstos som inte tätade helt mot toppen. Gängtejp ordnade denna bit.
Vid tidigare körning på hösten på Gelleråsen och motsvarande utetemp har kylarvattnet legat på 68-72 grader.
Nu med nya kylaren låg tempen på 55-57 grader vid körning.

Och då hade jag inte hunnit kapa upp hål för de nedre kylardelarna i kåpan så de fick ingen luft alls...
När jag kapat upp dessa hål tror jag den håller tempen låg även om det är +35 grader ute :D

Kvar att göra fila bort en vass motorfästeskant så ett vattenrör inte blir skadat, ta upp hål i kåpan.
Täta mellan kylare och kåpa så ingen luft kan smita förbi cellpaketen.
Undra om man ska spara reservunderkåpan utan hål för att slippa tejpa så mycket när det regnar?

Mycket nöjd :tummenupp
 
Kvar att göra fila bort en vass motorfästeskant så ett vattenrör inte blir skadat, ta upp hål i kåpan.
Täta mellan kylare och kåpa så ingen luft kan smita förbi cellpaketen.
Undra om man ska spara reservunderkåpan utan hål för att slippa tejpa så mycket när det regnar?

Mycket nöjd :tummenupp

Jag beundrar ditt arbete!

Spara bitarna du kapar ur kåpan och gör "täcklock" av dom som du sätter tillbaka vid regn?
Det måste ju bli snyggast, och kylaren i sig är ju ett konstverk!
 
Väldigt porrigt Rolle.:Bugar Vart införskaffar man kylarelementen lösa för dessa custombyggen?
 
Väldigt porrigt Rolle.:Bugar Vart införskaffar man kylarelementen lösa för dessa custombyggen?

Blir nästan lite rödkindad av alla lovord.

Finns en hel bunt olika firmor som säljer element, i varierande pris och kvalite

Tex activeradiator, blackstone om de fortfarande tillverkar. Sedan finns det visst hundratals exportfirmor i Kina och Indien tex men mitt kvalitetsindex blir nervöst när de kommer på tal. En highsider med långtidstrasig kropp och trasig hoj räknar inte hem någon tusenlapp....
 
Blir nästan lite rödkindad av alla lovord.

Finns en hel bunt olika firmor som säljer element, i varierande pris och kvalite

Tex activeradiator, blackstone om de fortfarande tillverkar. Sedan finns det visst hundratals exportfirmor i Kina och Indien tex men mitt kvalitetsindex blir nervöst när de kommer på tal. En highsider med långtidstrasig kropp och trasig hoj räknar inte hem någon tusenlapp....

Skulle nämligen behöva större kylare till ökenmoppen då original inte riktigt räcker till i sanddynerna och KTM egna ökenkylare tillverkas enbart på beställning och då för astronomiska belopp.....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top