Garagestatus för tvåtaktarna

Jag är inte säker på den exakta funktionen men tror det är pga det du skriver.
Det har inte strulat förut så jag har bara kört och varit glad. Ska kolla med Fredde om man kan köra utan pump.
 
Hondan har en annan lösning med någon sorts ventil till tankventilationen. Tydligen kan vakuum uppstå i tanken vid rejäl GP-gasning och då fixar ventilen att tanken trycksätts. Så förstod jag det men det är säkert fel. :D
 
Hondan har en annan lösning med någon sorts ventil till tankventilationen. Tydligen kan vakuum uppstå i tanken vid rejäl GP-gasning och då fixar ventilen att tanken trycksätts. Så förstod jag det men det är säkert fel. :D

Tanken "trycksätts" genom att man drar en slang från luftburken till uppsamlingsflaskan som är ansluten till tankens påluftning. Därigenom får man samma ev. övertryck i tanken som i burken.
 
Tanken "trycksätts" genom att man drar en slang från luftburken till uppsamlingsflaskan som är ansluten till tankens påluftning. Därigenom får man samma ev. övertryck i tanken som i burken.

Ja, så är det. Men visst är det någon sorts ventil inblandad också? Jag menar inte envägsventilen vid tankslangen utan något ihop med uppsamlingsflaskan. :va
 
Ja, så är det. Men visst är det någon sorts ventil inblandad också? Jag menar inte envägsventilen vid tankslangen utan något ihop med uppsamlingsflaskan. :va

Jag har sett system dar nan sorts ventil anvands men enligt div instruktioner (tror det var pa SP125Racing-sidan) och de instruktioner som foljde med min burk sa racker det med slangen fran burken till flaskan och till tanken. Dock skall aven ett 1,5mm hal borras ratt igenom trotteln oxa, fraga mig inte varfor, bara att gora som det anges antar jag :)
 
Jag har sett system dar nan sorts ventil anvands men enligt div instruktioner (tror det var pa SP125Racing-sidan) och de instruktioner som foljde med min burk sa racker det med slangen fran burken till flaskan och till tanken. Dock skall aven ett 1,5mm hal borras ratt igenom trotteln oxa, fraga mig inte varfor, bara att gora som det anges antar jag :)


Hålet är troligtvis för att inte få en tryckskillnad över trotteln vilket kan få den att inte stänga när man slår av. Detta är anledningen till att man inte kan köra trottelförgasare i turboinstallationer men med det marginella övertryck man får från airboxen känns det rätt onödigt.
 
Blev lite meck efter A-torp för Nordgren Racing. Både Anna å jag pajjade våra hojar lite.. Anna krascha och jag fick drevhållarexplosion! :gnissla

Så jag har fick bosätta mig i verkstan ett tag för att fixa till allt igen. Laga kåpor på 125:an och byta ut lite smågrejjer och byta svingen på min. Min sving ska iväg på svets då den blev lite repig.. :rolleyes:

Cortese var visst snäll och lånade ut några kåpor till Anna sålänge. Men dom andra är färdiglackade nu. :cool:
 

Bifogat

  • IMG_5412.jpg
    IMG_5412.jpg
    83.8 KB · Visningar: 127
  • IMG_5406.jpg
    IMG_5406.jpg
    69 KB · Visningar: 143
  • IMG_5413.jpg
    IMG_5413.jpg
    64.2 KB · Visningar: 135
  • IMG_5418.jpg
    IMG_5418.jpg
    69 KB · Visningar: 158
  • IMG_5394.jpg
    IMG_5394.jpg
    83.7 KB · Visningar: 212
Blev lite meck efter A-torp för Nordgren Racing. Både Anna å jag pajjade våra hojar lite.. Anna krascha och jag fick drevhållarexplosion! :gnissla

Så jag har fick bosätta mig i verkstan ett tag för att fixa till allt igen. Laga kåpor på 125:an och byta ut lite smågrejjer och byta svingen på min. Min sving ska iväg på svets då den blev lite repig.. :rolleyes:

Cortese var visst snäll och lånade ut några kåpor till Anna sålänge. Men dom andra är färdiglackade nu. :cool:

Med ens blev man väldigt glad att man inte har en Aprilia kolfibersving....

Nog för att jag avskyr Emmis kaffe men kåporna är syndigt snygga, jag vill också ha orginal GP kåpor att skryta med i garaget:gnissla
 
Min kopplingskorg är kronslut och ska döden dö, i dess ställe ska den här engelska skönheten smekas på plats! :tuttar
Samt lite kraschskydd för framaxeln.
 

Bifogat

  • IMGP2526.JPG
    IMGP2526.JPG
    74.8 KB · Visningar: 112
  • IMGP2525.JPG
    IMGP2525.JPG
    89.6 KB · Visningar: 115
  • IMGP2523.JPG
    IMGP2523.JPG
    88.1 KB · Visningar: 125
Min kopplingskorg är kronslut och ska döden dö, i dess ställe ska den här engelska skönheten smekas på plats! :tuttar
Samt lite kraschskydd för framaxeln.

Gjorde på torsdagen före åkning ungefär samma grej med den anrika Tz

La i den nyrenoverade veven i blocket och smällde ihop det, krönte hopmonteringen med 2 nya kolvar internt.

Externt blev det en nytillverkad kopplingskorg samt skyddskåpa (också nytillverkad) för tändningen. Vänster motorkåpa som håller urkopplingen på plats svetsades ihop.

Kopplingskorgen nyfräst och eloxerad http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=195427&stc=1&d=1180475217

väntar på att nitat ihop med hållaren.

Provstart hanns inte med. Sedan transport ner till Linköping och hålla i licenskurs. Och hojen startade. Vad skönt...

Ungefär åttio varv hanns med, och hojen gick helt ok. Lite för fet bestyckning enligt avgastempen men då jag vinglade runt på halvgas mycket så fick det duga.

En liten bild på ena kolven efter dessa ungefär åttio varv. Den andra kolven har lite tydligare sotavlagringar men inte mycket.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=195411&stc=1&d=1180474877

Sedan när jag kör håller på och rullar in i depån rasslar det till.

SUCK :mad:

Och när jag provade att dra runt motorn gick det bra, så jag provade att starta den men inte ett liv knappt.
Och en stund senare ville den inte gå runt.

Nu när jag lite senare rivit bort toppen så var det två 'perfekta' kolvar som mötte min syn. Inga spikningar, inga spår av skärning i cylinder eller kolvar. Och motorn går runt perfekt.
Och jag hade 10 liter bränsle så det lär knappast ha varit felet.

Undra vad som kan vara fel?

Får väl riva lite till, eller var det skallen som var felet? Har jag drömt mardrömar?
 

Bifogat

  • åttio varv på sviestad.JPG
    åttio varv på sviestad.JPG
    70.8 KB · Visningar: 222
  • tz 004.jpg
    tz 004.jpg
    62.4 KB · Visningar: 237
Rolle gör skitfina pryttlar efter beställning. Nu blev jag sugen på en fräsch kopplingskorg till min TZ.a...
 
jag får hem min nya pärla på lördag så ska den rivas å göras i ordning:tummenupp

vart lite impuls köp i söndags i linköping:)
 
tackar :tummenupp

jo min nya "pärla" är är en gammal honda 125:a.... 95:a

tydligen harms gamla

ska som sagt rivas ner, har kvar öhlins gaffeln åsså riktig frambroms (brembo radial cylinder å nissin gp ok) som ska på:yoparty

sen blir de väl en hårdare bakfjäder på dämparen då det sitter en 6.5 i bak.... körde med 8.5 när det begav sig så den är nog liiite mjuk:näsblod

kanske hinner åka lite i år.... den som lever får se:)
 
Ritar du och tillverkar själv, eller hur går det till? Fina fisken iaf! :)

Jupp, med assistans av far beroende på vad för del vi ska göra.

Alla som kört några säsonger vet hur en väl använd torrkoppling ser ut. Och någonting från -79 eller -80 ser inte bra ut. Jag klämde in 20 racestarter förra säsongen, och tog aldrig isär kopplingen
:rolleyes:


Lagom stor diameter gör underverk på driftsäkerheten, jämförelsen med rotaxen (som har likadan koppling som flertalet aprilia) så är det en racestart och sedan riva isär och putsa lite.

Och tändningskåpan som också hanns med under vintern. Det som skiljer den mot original är att original är lite 'småporig' efter gjutningen och Yamaha texten är utstående istället. Men det duger :)
 

Bifogat

  • tändningskåpa.JPG
    tändningskåpa.JPG
    34.8 KB · Visningar: 104
Jupp, med assistans av far beroende på vad för del vi ska göra.

Alla som kört några säsonger vet hur en väl använd torrkoppling ser ut. Och någonting från -79 eller -80 ser inte bra ut. Jag klämde in 20 racestarter förra säsongen, och tog aldrig isär kopplingen
:rolleyes:


Lagom stor diameter gör underverk på driftsäkerheten, jämförelsen med rotaxen (som har likadan koppling som flertalet aprilia) så är det en racestart och sedan riva isär och putsa lite.

Och tändningskåpan som också hanns med under vintern. Det som skiljer den mot original är att original är lite 'småporig' efter gjutningen och Yamaha texten är utstående istället. Men det duger :)
Allting fräst från ett fett stycke alu alltså? Fixar du det i "garaget" (ni som inte har sett det får gärna fortsätta att tro att det är ett vanligt garage... ;))? Nästan så att du måste filma processen och visa!!!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top