Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Hittade en jäkligt ball hondachopper med prismatank som lite inspiration! Något sånt här är väl ungefär vad jag hoppas på att kunna åstadkomma, dvs jag behåller bakramen /fast sparar fjädringen också istället för att köra stelbensstruts), rejkar gaffeln lite för att få ner fronten, prismatank på det och sen detaljarbete och discolack:banana

Hondachopper2.jpgHondachopper.jpg
 
Gott kämpat! :tummenupp
Ja, utan direkta "kunskaper" och rätt verktyg så är det ju helt klart meckigt, och man har ju alltid den där tanken ... ska skiten bli riktigt tät och hålla... :va i bakhuvet....
 
Gott kämpat! :tummenupp
Ja, utan direkta "kunskaper" och rätt verktyg så är det ju helt klart meckigt, och man har ju alltid den där tanken ... ska skiten bli riktigt tät och hålla... :va i bakhuvet....

Tack så mycket!

Jo, bra verktyg gör ju halva jobbet och resten antar jag bör komma från kunskap... Jag har ingetdera men jobbar på ändå :D

Min förhoppning är att det ska bli tillräckligt tätt för att jag ska kunna använda någon typ av tanktätning eller liknande invändig försegling. Jag kör ju migsvets så någon por lär det ju bli, men eftersom alla fogar ändå ska slipas ner så kan jag lika gärna leta läckor då och göra om isåfall. Till slut ska det nog bli tätt. Vi får väl se helt enkelt :)

Jag har nu helsvetsat själva "skalet", tunnel och innanmäte fattas än så länge så jag har svetsat så mycket som möjligt inifrån för bästa täthet. Samtliga fogar ska som sagt slipas ner i jakt på sprickor och porer, det som upptäcks ska svetsas om, därefter ska jag sätta in förstärkningar för soppakran och tanklock och bygga tanktunnel. Därefter mer slip av tunnelfogar och till slut kommer jag fixa till slutgiltiga former med spackel.

IMAG0554.jpgIMAG0555.jpgIMAG0556.jpgIMAG0557.jpgIMAG0558.jpgIMAG0559.jpg
 
Har nu slipat ner svetsfogarna på tanken, tror nog att det ska gå att få fason på det här! Lite spackel, slip och lack bara så ska det nog se alldeles ypperligt ut!:banana Inga stora sprickor heller så jag verkar ha fått bra genomsmälta och en rejäl fog som tål att slipas ner, lite småttiga porer bara som kanske inte är helt täta men det ska vi nog kunna svetsa om och slipa ner på nytt! :)

IMAG0561.jpgIMAG0562.jpgIMAG0563.jpg

Sen en snabb provmontering med motorn i ramen, bara för att få en överblick av proportioner etc. Kan nog bli fint detta:)

IMAG0564.jpgIMAG0565.jpgIMAG0566.jpgIMAG0567.jpg
 
Last edited:
Heja! Kul att se att det händer lite med bygget.:tummenupp

Tackar!

Ja, kände att det var dags om nu inte kulorna skulle hamna i farozonen...:gnissla Och med införskaffandet av en fräs så öppnar ju lite nya möjligheter upp sig, så nu känner jag att jag kan göra mer eller mindre precis vad jag vill istället för att låta mig begränsas av vad jag har verktyg till. En svarv och en fräs kommer man ju liksom en bit på :)

Det kommer mer inom kort, ska bara få fräsen fullt funktionerlig och sen är det dags att fräsa nya styrkronor med lite rake etc:tummenupp
 
PLOPP!!!

Vad är det mina ögon skådar? Har han tatt sig i kragen och städat lite också eller har du bara sparkat undan skiten lite?

Ser ju hrrmm...bra ut:D
 
PLOPP!!!

Vad är det mina ögon skådar? Har han tatt sig i kragen och städat lite också eller har du bara sparkat undan skiten lite?

Ser ju hrrmm...bra ut:D

Ljudet av min tumme gissar jag... :D

Jodåvars, litegranna sådär:tummenupp Fortfarande satana stökigt därinne, men en bit på vägen!

Haha, anar jag lite skepsis där i "tonfallet"? ;)
Det här är min personliga lilla kompromiss, lite 70-talet med sina coffin-tanks och små högt belägna moppetankar prydandes var och varannan chopper och lite nutida rundare, bredare och djupare former. En klassisk prismatank, med lite kurvor och min personliga touch:tummenupp

Inga pingvinskitsvetsar iallafall :D
 
Ja, du konstruerar ju saker själv i alla fall. Själv polerar jag mest känns det som. Försökte borra lite hål idag och insåg att det var dags att investera i bättre borr än byggmax kombi-box för 29:-

Jag liksom skäms när jag inte kan borra ett hål i 2 mm mässing:3freak
 
Ja, du konstruerar ju saker själv i alla fall. Själv polerar jag mest känns det som. Försökte borra lite hål idag och insåg att det var dags att investera i bättre borr än byggmax kombi-box för 29:-

Jag liksom skäms när jag inte kan borra ett hål i 2 mm mässing:3freak

Knüllputs är ej att förakta. Du kan få polera ett par av mina hojdelar när dina tar slut :D

Fixar de inte 2 mm mässing så är det fan tal om kassa borr...:näsblod :glömdet Jag blev lite trött tidigare idag när mina biltemaborr inte fixade 12mm stål, jag kanske ska vara nöjd med att de tog sig en bit in iallafall... :D
 
Kan ju vara borrmaskinen också, inte direkt i stil med din... skit samma, jag gör klart bitarna och tar med dem ut till dig nästa gång. Vad görs i morgon? Jag tror jag är fri...:3freak
 
Kan ju vara borrmaskinen också, inte direkt i stil med din... skit samma, jag gör klart bitarna och tar med dem ut till dig nästa gång. Vad görs i morgon? Jag tror jag är fri...:3freak

Kan så vara. Gör du så!
Jag är hemma och tänkte pilla med choppern, du är välkommen förbi!:tummenupp Har donnan fortfarande för lite att göra? :D
 
Hittade en jäkligt ball hondachopper med prismatank som lite inspiration! Något sånt här är väl ungefär vad jag hoppas på att kunna åstadkomma, dvs jag behåller bakramen /fast sparar fjädringen också istället för att köra stelbensstruts), rejkar gaffeln lite för att få ner fronten, prismatank på det och sen detaljarbete och discolack:banana

View attachment 370962View attachment 370961

En hyfsad förebild.
Liten, avskalad och kompakt.

BTW: Lär er slipa borren någorlunda korrekt, använd rätt hastighet och skärvätska så funkar även 29kronorssatserfrånbiltema.
 
Lite bilder på dagens projekt, tanklock och tanktunnel :)

IMAG0568.jpgIMAG0569.jpgIMAG0570.jpgIMAG0571.jpgIMAG0572.jpgIMAG0573.jpg

Tanklocket är en bit sexkantstav i mässing som jag svarvat ner och gängat, och den skruvas i en bit tjockt stål med motsvarande hänga som jag svetsar fastvpå insidan av tanken. Jag tyckte att det blev en lagom enkel och snygg lösning, sexkantstaven passar liksom bra ihop med prismatanken. vad tycker ni? :)

Tunneln ska helsvetsas, slipas och sen är det dags att trycktesta! Håll tummarna!:tummenupp
 
Last edited:
En hyfsad förebild.
Liten, avskalad och kompakt.

BTW: Lär er slipa borren någorlunda korrekt, använd rätt hastighet och skärvätska så funkar även 29kronorssatserfrånbiltema.

Har herrn lust att dela med sig av sina kunskaper så uppskattas detta:tummenupp
 
Idag har jag helsvetsat tanken och börjat trycktesta den. Byggde ett andra tanklock i vilket jag gängade en bulventil, så jag kan pumpa upp tryck i tanken och sen kollar jag efter läckor med såpvatten. Än så länge är det bara ett par små porer och ställen där jag råkat slipa igenom som läcker, de flesta längre och sammanhängande fogarna verkar täta. Nu ska jag bara svetsa om, slipa på nytt och trycktesta igen så borde jag successivt få en helt tät tank:tummenupp Idag har jag dock inga bilder att visa då det enda som skiljer sig från gårdagens bilder är ett par svetsfogar/klumpar ytterligare:D
 
Har herrn lust att dela med sig av sina kunskaper så uppskattas detta:tummenupp

Det är erfarenhetsbaserad kunskap.
Försök, försök och försök igen.
Borrhastigheten syns det när den är rätt.
Skär det någorlunda samanhängande spånor, så är hastigheten rätt.
Skärvätska finns på sprayburk.
 
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Back
Top