Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur går det, Är den klar, eller...? :7peta

Hah!...:D :rolleyes:

Knackar för tillfället på en ny tank, har börjat vela fram och tillbaka angående vilket stuk jag faktiskt ska köra på... Har kärat ner mig lite i klassiska gamla prismatankar, såna där stealthaktiga saker... Valfläsktanken behöver hur som helst fläskas på lite, tyckte att den blev för liten.

Känner inte direkt att jag har brått, bygger och pillar lite när andan faller på och försöker helt enkelt att inte stressa fram något jag ändå inte kommer bli nöjd med i slutändan. Sen att hojen bor på annan ort än jag gör ju att mektillfällena blir färre än de annars kunnat bli, men vad ska man göra liksom... Uppdaterar när det händer något värt att visa upp:)

Planer för närmsta framtiden är:

- Tank.
- Avgasrör.
- Eventuellt en egenbyggd sving och framflyttade övre stödämparfästen, för en mer stelbent look utan att faktiskt offra dämpningen.
- Mer rake fram, den blir löjligt hög i fronten med standardkronor och såpass mycket längre gaffel...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snart har ju till och med jag en rullande hoj:D

När tänker du komma och trakassera mig i mitt garage då? Golvet är snart färdig-gjutet och delar ska snart beställas till SR:en är tanken:)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bygg på den andra ramen och få något som fungerar! (Med samma stuk som inspiration).

Angående kollaget så kan jag bara klaga på den klena skäggväxten. Poserandet är ju i klass med vilken slitzbrud som helst!:tummenupp :fisk
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bygg på den andra ramen och få något som fungerar! (Med samma stuk som inspiration).

Angående kollaget så kan jag bara klaga på den klena skäggväxten. Poserandet är ju i klass med vilken slitzbrud som helst!:tummenupp :fisk

:eek: Vad är detta för påhopp?!!:gråta
Skäggväxten kommer nog samtidigt som jag blir gråhårig:D

Tänkte att det kunde vara lämpligt med en fredagsbild för att muntra upp. Håll till godo:hihi
 

Bifogat

  • 16021310.jpg
    16021310.jpg
    21 KB · Visningar: 118

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Wow...du kör ett bygge i min smak, älskar retrohojar !
Bifogar lite inspiration, en Honda cb 350. Kör hårt

cb350.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Usch då, hojen blev stående i nästan ett år...:gnissla Men nu får det fan bli ändring, jobbar för tillfället med alugjutningsexperiment som förhoppningsvis ska resultera i rejält rejkade styrkronor när jag är färdig. Detta innebär längre och lägre front och förhoppningsvis ett stuk närmare totoros bild på en svart hoj på första sidan:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
:eek: Vad är detta för påhopp?!!:gråta
Skäggväxten kommer nog samtidigt som jag blir gråhårig:D

Tänkte att det kunde vara lämpligt med en fredagsbild för att muntra upp. Håll till godo:hihi

Vad fan är det för bilder du lägger upp i min tråd medan jag är frånvarande!?:skrämd
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad fan är det för bilder du lägger upp i min tråd medan jag är frånvarande!?:skrämd

Du märkte den nu?!!:va

Hur går det med ståfräsandet? Själv har jag fixat klart med tratten och polerat både den och förgasaren så gott det gick. Tratten lyser som en hundkewk i månsken:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du märkte den nu?!!:va

Hur går det med ståfräsandet? Själv har jag fixat klart med tratten och polerat både den och förgasaren så gott det gick. Tratten lyser som en hundkewk i månsken:D
Javafan, inte håller jag koll på min egen halvdöda tråd?:va :D

Joförfan, har faktiskt fräst ut en alukewk:D Eller nja, har fräst ut ett kukmönster i en aluplatta:hihi Märkte dock att min fräshållardesign inte riktigt funkade utan måste revideras, får klura lite på det där.

Låter inte dumt alls! Ska du sätta något filter i tratten eller blir det öppna spjäll?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja tycker du ska ta dig om nötterna och bygga lite på hojen istället för att bara svamla runt i vanlig bushido-anda :7peta

Håller med, så fort jag fått min fräs att funka ska jag fräsa fram en rejkad styrkrona och sen när jag väl fått fram chassilinjerna som jag vill ha dem ska jag knacka färdigt min nya tank :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja tycker du ska ta dig om nötterna och bygga lite på hojen istället för att bara svamla runt i vanlig bushido-anda :7peta

Ta mig om nötterna är det väl upp till Johansson att göra då jag aldrig verkar bli färdig här...:gnissla Men jag hoppas att han skonar mig:hihi
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
VISA KUKEN VISA KUKEN!:yoparty

Nja, den lille vill jag nog inte visa upp... :rodnar Eller jaha, DEN kuken :gnissla :D Här kommer den:tummenupp
IMAG0531.jpg
Vidare snygg är den ju inte, var bara ett snabbtest för att se hur matningen går, hur pass bra mitt hembyggda verktyg funkade samt hur lätt det var att göra rundade former...:gnissla Utvärderingens resultat blev följande: Matningen fungerar mycket bra, löper smidigt utan glapp. Mitt verktyg funkade mindre bra (helt ok till en början men pinnfräsen vibrerade loss efter bara ett litet tag). Rundade former är svåra...:näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Äntligen fick jag tummen ur och gjorde mig av med den där äckliga spackelkakan som suttit runt övre rambenet. Killen som hade hojen innan mig har tydligen fyllt upp och jämnat till övergången mellan ramen och den veneriska vårtan (den tidigare tanken, den där lilla fula päronformade saken) med ett ordnentligt tjockt lager spackel av blandade kvalisorter. Fräste av hela alltet medelst roterande stålborste och hittade en ram där långt under:D

IMAG0539.jpgIMAG0541.jpg

Sen fortsatte jag snickra på min nya tank, eller iallafall mitt senaste försök till en tank. Denna gång en lite rundare prismatank, fortfarande en "sitta uppe på ramröret-tank", men lite bredare, djupare och rundare än vissa minivarianter. Tror nog att slutresultatet kan bli helt ok, även om jag inte är helt nöjd med vissa av linjerna... Men det får gå, förhoppningsvis kan jag rätta till en del med spackel när den väl är färdigsvetsad. Bilder:

IMAG0542.jpgIMAG0543.jpgIMAG0544.jpgIMAG0545.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fler bilder på tanken. Jag har försökt göra den i så stora stycken som mina verktyg och plåtar tillåter av den enkla anledning att jag vill minimera antalet svetsfogar och därigenom minimera risken för läckage. Jag har dock ingen plåtbockningsmaskin så alla böjar är gjorda för hand varför de är mindre "vassa" än de skulle kunna vara. MEn det ska nog se sjyst ut med lite sjyst discolack på:banana

IMAG0547.jpgIMAG0546.jpgIMAG0548.jpgIMAG0549.jpgIMAG0550.jpgIMAG0551.jpgIMAG0552.jpgIMAG0553.jpg
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top