GammelGixxer i gbg?

RW skrev:
Tyngre och strypt orginaleffekt (registrerad).

Ah!! va det så det var! :tungan Men 1109cc är det nyare snurra eller!?

Fick precis lite mer försäkringssvar:

Trygg-Hansa: Helår halvförsäkring
Gixxer 750 85´a 5026:- :Bugar LIIIIITE billigare än Folksam med sina 14000:-....

Last edited:
Nisse977 skrev:
Ah!! va det så det var! :tungan Men 1109cc är det nyare snurra eller!?

1109cc är en 1052motor som är borrad 2mm, Oljekylda GSXR motorer är antingen 1052cc (86-88) eller 1127cc (89-92)

lahi skrev:
Bulten till 750:an är väl 10 mm och till 1100:an 12 mm så kör du med 750:an bult så blir det ju glapp i hålet i motorn också, och då borde det bli större belastning åt alla håll. Kanske kan gå sönder då? :confused: Men har du bara gjort rätt så ska det väl hålla några mil?

Bakre bultarna på 1052motor är 10mm och på en 1127motot är dom 12mm.

RW skrev:
Hmmm, kör man bara på tomgång så håller det nog.... :tungan
Förövrigt skulle jag nog inte vågat själv att gasa för mycket med en hoj som din då väghållning & bromsar inte borde matcha effekten.

Det går jätte bra, nu har jag iofs modifierat gaffel, bromsar och hjul lite. Men ram, motorfästen och sving är orginal. Jag har åkt med hojen i 10år och den har varit trimmad hela tiden, dom första åren med 1255cc, 160hp och 130nm och det var inga problem. Och nu har jag 1137cc turbo, 244hp på bakhjulet och det funkar oxå kanon bra, eller så är det jag som inte vet bättre :confused:

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
..244hp på bakhjulet och det funkar oxå kanon bra, eller så är det jag som inte vet bättre :confused:
Hur är väghållning och bromsar jämfört med en nyare värsting? Bike gjorde nån test mellan tre värstingar från tre årtionden (GSX 750, CBR 900RR & R1) och deras kommentar var ju att det skilljde ljusår på den äldste och nyaste.

Tysken skrev:
Ja men se va bra då!
Tjo, där hade jag fel.. du har väl den gamla motorn, ja! Ska kanske inte lyssna för mycket på mig.. :hihi

RW skrev:
Hur är väghållning och bromsar jämfört med en nyare värsting? Bike gjorde nån test mellan tre värstingar från tre årtionden (GSX 750, CBR 900RR & R1) och deras kommentar var ju att det skilljde ljusår på den äldste och nyaste.

Ja enligt Bike så skiljer det ljusår varje gång det kom en ny årsmodell av en hoj. Och du menar väl GSXR 750 inte GSX 750?
Men det är klart att utveklingen går framåt så nog är nyare hojar bättre, men jag är hel nöjd med väghållningen på gammelgixxern. Och chassit är inte helt standard det är bla gjort den viktigaste modifieringen, byt till 17tums hjul.

gixxer_1255 skrev:
du menar väl GSXR 750 inte GSX 750?
Rätt, mitt fel :kocko . Bike är ju delvis sponsrad av tillverkarna och måste ju då vara positiv i omdömmena men jag har själv kört hoj sen -89 och märkt skillnaden på hojar från 80-talet och dagens. Säger inte att utvecklingen bara är positiv och att gammla hojar är skit. För att få samma upplevelse/addrenalin kick med en ny hoj måste man köra betydligt snabbare vilket borde betyda allvarligare olyckor. För det är ju när man kör på gränsen som hojåkning är som roligast. :hihi

gixxer_1255 skrev:
Ja enligt Bike så skiljer det ljusår varje gång det kom en ny årsmodell av en hoj. Och du menar väl GSXR 750 inte GSX 750?
Men det är klart att utveklingen går framåt så nog är nyare hojar bättre, men jag är hel nöjd med väghållningen på gammelgixxern. Och chassit är inte helt standard det är bla gjort den viktigaste modifieringen, byt till 17tums hjul.

Jag har inte kört någon annan sport hoj än min egen gixxer 750 85´a... Men varför är det sån stor skillnad på 18 och 17tums hjul!?
:squid

Nisse977 skrev:
Jag har inte kört någon annan sport hoj än min egen gixxer 750 85´a... Men varför är det sån stor skillnad på 18 och 17tums hjul!?
:squid

En gammelgixxer mår jäkligt bra av ett hjulbyte till 17tum, den går betydligt bättre på vägen efteråt.
Det finns flera skäl till att byta fälgar:
1. Med 17tumsfälgar så är utbudet av däck betydligt bättre
2. Man kan åka med beg racedäck (billigt)
3. Det är mycket snyggare med 3ekrade fälgar
4. "Ballfaktorn" om man sätter på en 5,5tums bakfälg

Nackdelen är att fälgarna kostar en slant och det räcker inte med att byta fälgar man måste byta bromskivor fram oxå, och har man 750 85-87 så får man lite strul med bromsoken fram oxå.

Vill ni veta mer om hjul byte på gammelgixxers?Länk

gixxer_1255 skrev:
En gammelgixxer mår jäkligt bra av ett hjulbyte till 17tum, den går betydligt bättre på vägen efteråt.
Det finns flera skäl till att byta fälgar:
1. Med 17tumsfälgar så är utbudet av däck betydligt bättre
2. Man kan åka med beg racedäck (billigt)
3. Det är mycket snyggare med 3ekrade fälgar

Ok! tack för svaren! har lite mer kött på benen nu!! :)

gixxer_1255 skrev:

Bara 5,5 tum? :confused:

gixxer9.jpg

:hihi

Bifogat

• fat_gixxer2.jpg
    fat_gixxer2.jpg
    114.6 KB · Visningar: 34
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...